Nyertesek és vesztesek az európai autópiacon

A mennyiség, 1,42 millió új autó, ugyan több az augusztusi 952 ezernél, de a...

  • automenedzser.hu automenedzser.hu
Nyertesek és vesztesek az európai autópiacon
Volkswagen Golf BlueMotion
A mennyiség, 1,42 millió új autó, ugyan több az augusztusi 952 ezernél, de a többlet szezonális okkal - a nyaralási főszezonban az autópiac általában gyenge - és a folytatódó a kelet-európai föllendüléssel magyarázható, miközben Nyugat-Európában tovább gyengül a fogyasztói bizalom.

 Augusztusban 952 ezer 205 új személyautó kapott rendszámot Európában, 2,5 százalékkal több a tavaly augusztusinál. Júliusban az 1 millió 354 ezer 464 új autó még 7,4 százalékkal volt több az egy évvel azelőttinél. Hosszú hónapok óta júniusban volt először éves növekedés - 0,7 százalékos - az európai átlagban, miután az első félév átlagában még 0,2 százalékkal kevesebb új autót regisztráltak, mint a tavalyi első félévben: 8 millió 510 ezer 288-at 8 millió 525 ezer 86 helyett. Az augusztus végéig rendszámot kapott 10 millió 823 ezer 580 kocsi 1,0 százalékkal több volt a tavalyi első nyolchavi 10 millió 715 ezer 142-nél. Az első kilenchavi, 12,246 milliós európai értékesítés viszont már csak 0,7 százalékkal több a tavalyi első kilenchavi 12,161 milliónál.

A fő irányzatokban továbbra sincs változás: az év elején az európai átlag alakulását még nem tudta pozitív területre vezetni a kelet-európai növekedés, de június óta éppen ez történik: az EU új tagországaiban augusztusban  99  ezer 547 új autó kapott rendszámot, 14,2 százalékkal több, mint tavaly augusztusban, szeptemberben pedig 86 ezer 425, 9,5 százalékkal több, mint egy évvel azelőtt. Igaz, itt is csökkent az ütem: júliusban 26,3 százalékos, júniusban 21,1 százalékos volt a többlet éves összehasonlításban. Az ütem az egy évvel korábbi összehasonlítási alapok növekedése miatt lassul. 

Az EU régi 15 tagállamában júniusban 0,7 százalékkal kevesebb új kocsi kapott rendszámot, mint tavaly júniusban. Júliusban 6,1 százalékos növekedés volt éves összehasonlításban, augusztusban a régi 15-öknél 819 ezer 25 új regisztráció volt, 0,5 százalékkal több, mint egy évvel azelőtt, szeptemberben 1 millió 301 ezer 150, már 2,4 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. A legnagyobb piacok közül Németországban szeptemberben 11 százalékkal (augusztusban 2,2 százalékkal), Franciaországban 3,2 százalékkal (augusztusban 2,4 százalékkal) csökkent az értékesítés az egy évvel korábbihoz képest.

Az első félévben az új EU-tagországokban 14,8 százalékkal több új kocsi kapott rendszámot, mint a tavalyi első félévben. Az első nyolc hónap átlagában a regisztrált 775 ezer 775 új kocsi már 15,5 százalékkal több volt az egy évvel azelőttinél, az első kilenc hónapban pedig az 862 ezer 581 új kocsi 14,2 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. Közben Nyugat-Európában az első félévben 1,3 százalékkal csökkent az értékesítés, az első nyolchavi 9 millió 754 ezer 161 új autó 0,2 százalékkal kevesebb volt a tavalyi első nyolchavinál, az első kilenc hónapban a 11 millió 383 ezer 300 szintén 0,2 százalékkal kevesebb. 

[[ Oldaltörés: Magyarország sereghajtó ]]



Magyarországon - az ACEA becslése szerint - az első kilenc hónapban 131 ezer 289 új kocsi kapott rendszámot, 7,1 százalékkal kevesebb a tavalyi első kilenchavinál. Az első nyolc hónapban a 113 ezer 604 új kocsi még 9,7 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban. Csehországban az első kilenc hónapban 98 ezer 709  új autó kelt el, 6,5 százalékkal több az egy évvel korábbinál, Szlovákiában 43 ezer 479, 0,6 százalékkal több, Lengyelországban 217 ezer 401, 24,2 százalékkal több talált gazdára. 

Fiat 500
A legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen csoport piaci részesedése csökkent: szeptemberben 239 ezer 139 fogyott márkáiból, 6,8 százalékkal kevesebb, mint tavaly szeptemberben, az első kilenc hónapban 2 millió 204 ezer 126, 0,8 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Ezzel a VW-csoport piaci részaránya 17,9 százalékra csökkent a tavaly szeptemberi 18,8 százalékhoz, az első kilenc hónap átlagában 19,4 százalékra 19,5 százalékhoz képest. Augusztusban a piaci részaránya még 21,6 százalékos volt a tavaly augusztusi 22,3 százalék helyett. A második helyezett PSA Peugeot Citroen piaci részaránya szeptemberben 12,1 százalékra nőtt az augusztusi 11,9 százalékról, de elmaradt a tavaly szeptemberi 12,4 százaléktól. Tovább javított a korábban éveken át gyenge Fiat: szeptemberben ugyan az augusztusi 8,4 százaléknál lassabban, 3,4 százalékkal növelte értékesítését, de a piaci részaránya 7,1 százalékra nőtt a tavaly szeptemberi 6,7 százalékhoz és az idén augusztusi 6,6 százalékhoz képest.

Tovább romlott a Renault helyzete: szeptemberben az értékesítése 10,5 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól az augusztusi, 0,2 százalékos visszaesés itán. A Renault csoporthoz tartozó Dacia ellenben szeptemberben már 127,5 százalékkal több kocsit adott el, mint egy évvel azelőtt, az augusztusi, 96,8 százalékos növekedést is túlszárnyalva. Az amerikai Ford európai eladása szeptemberben, éves összehasonlításban 0,6 százalékkal csökkentek az augusztusi, 1,4 százalékos növekedés után, a General Motors 4,7 százalékkal növelte eladásait az augusztusi, 10 százalékos többlet után.

A japánok közül a Toyota európai értékesítése 8,9 százalékkal csökkent szeptemberben, a piaci részaránya 5,4 százalékos volt az augusztusi 6,4 százalék után. A Suzuki eladásai szeptemberben 8 százalékkal, augusztusban még 27,0 százalékkal, az első kilenc hónapban összesen 5,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, a piaci részaránya szeptemberben 1,7 százalékra csökkent az augusztusi 2,2 százalékról, az első kilenc hónapban 1,6 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 1,5 százalékhoz képest.

Kevesebb gondjuk van a luxusgyártóknak: a BMW az első kilenc hónapban 5,5 százalékra növelte piaci részesedését az egy évvel korábbi 5,2 százalékhoz képest, a VW-hez tartozó Audi 4,4 százalékra 4,2 százalékhoz képest.