Putyin kedvenc szigetén vezettük az új Audit

Szardínia északi csücske valóban milliárdosok gyülekezőhelye, több ezer...

  • automenedzser.hu automenedzser.hu
Putyin kedvenc szigetén vezettük az új Audit
Audi A4

Szardínia északi csücske valóban milliárdosok gyülekezőhelye, több ezer eurós szállodai szobák, kikötőnyi luxusjachtok, napsütés, élő tenger és a múlt emlékezete. Az itt nyaralók többségét titok övezi, ám néhány titokról felemeli a fátylat az idő: Dodi Al-Fayed és kedvese, Diana hercegnő a halála előtti négy napon Szardínián, éppen abban a hotelben nyaraltak, amelyikben az Audi fészkelte be magát. 

Audi A4 – a középkategória egyik meghatározó autója, a négykarikás cég tömegterméke, az az autó, ami a visszafogottabb jövedelmű középosztállyal is elhitette, hogy komoly autóban ül. Ha az előbbi tézist igaznak fogadjuk el, akkor e megújult nyolcadik generációval bajban leszünk. Egyrészt olyan fejlett, mint az A8-as luxushajó, másrészt továbbra is a középosztály vásárlóit célozza meg. Ezért aztán nem azt fogja érezni, hogy komoly autóban ül, hanem azt, hogy nagyon komoly autóban.

Audi A4


Az új Audi A4-es könnyen összetéveszthető az új A5-össel, orruk és faruk nagyon hasonlít. Ez így van rendjén, a vonzó kupé meghozza az étvágyat a főételhez, a négyajtós limuzinhoz.

[[ Oldaltörés: Testreszabható, akár egy tuningautó ]]



Audi A4

1972-ben gördült le az ingolstadti gyártósorról az első Audi 80-as, az A4-es első generációja. 6,54 millió Audit adtak el eddig világszerte, ennek fele 80/A4-es volt. Az új limuzin nagyobb lett elődjénél, a tengelytáv például 17 milliméterrel 2,808 méterre nőtt. Ennek ellenére volt olyan újságíró, aki a láb- és fejtérre panaszkodott a hátsó sorban. Az én méretemben pont elég volt a hely, igaz, ezt az autót elöl kell kiélvezni. Ha a tökéletesre vágyunk, akkor 3,2-es V6-os motorral, quattro összkerék-hajtással és automatikus váltóval próbáljuk ki a kocsit. A 265 lovasra növelt erőmű, a 40-60 százalékban elosztott vonóerő és a személyre szabható futómű-felfüggesztés-motor hármas csodákra képes. 

Az Audi az A4-esben a technikai újítások olyan sorát vezeti be a középkategóriába, amelyek így együtt csak a felső kategóriában voltak elérhetők: távolságtartó tempomat, sávasszisztens, dinamikus kormányzás, holttérfigyelő rendszer, személyre szabható menettulajdonságok. A távolságtartó tempomat használata közben akár válthatunk is anélkül, hogy a követési mód megszakadna; igaz, ezt akkor próbáltam ki, amikor a fedélzeti számítógép, a takarékosabb üzem jegyében, jelezte, hogy mikor, merre váltsak. A sávasszisztens a Citroennel ellentétben nem az ülésbe beépített rezgésekkel jelzi, hogy átléptünk a másik sávba vagy elhagytuk az utat, hanem a kormány apró rezgéseivel; emellett az orrunk előtt található központi kijelzőn grafika is figyelmeztet, sőt, hangjelzés is hallható. A holttérfigyelő rendszert a Q7-ből ismerhetjük, akár lassan, akár gyorsan közelít mögöttünk vagy a mellettünk lévő sávban egy jármű, a rendszer észleli, és figyelmeztet, ha óvatlanul elé hajtanánk. A nappali LED-világítás az R8-asból és az A5-ös kupéból köszön vissza.

Audi A4

A dinamikus kormányzás révén – amely extraként rendelhető –  városban kisebb elfordítással nagyobbat kanyarodik az autó, autópályán, nagy sebességnél pedig nagyobb elfordításnál is csak kicsit. A szlalompályán jelentősen érződött a két kormánymű közti különbség. Még ennél is nyilvánvalóbb volt az Audi Drive Select adta lehetőségekkel testreszabott karakterek közötti differencia. A rendszerrel először az A4-esben találkozhatunk; lényege, hogy a sofőr választhat három előre beállított jelleg közül. A Comfort fokozatban kényelmesen utazunk, a futómű és a kormány puha, az automatikus váltó is hamar felvált, Dynamic módban teljesen sportossá válik a kocsi, a felfüggesztés és a futómű felkeményedik, a kormány direktté válik és a motor is karcosabban duruzsol. Az Auto állásban az útviszonyoknak és a vezető stílusának megfelelően alakul át a jármű, Individual állásban pedig 24 féle módon variálhatók az autó beállításai. Sufnituning helyett joystickozást ajánl a német gyártó. 

A beltér nagyon elegáns, az üléspozíció mély, kényelmes – legyen szó alcantara, bőr vagy szövet alapú ülésekről. A műszerfal letisztult, ergonomikus és nagyon modern, a kapcsolók, gombok finomak, gondosan tervezték őket.

Audi A4


Több motorral is kipróbálhattam az autót, természetesen a legjobban a legerősebb benzines tetszett (13,111 millió forint). A nagy, háromliteres dízel kézi váltóval nem a legjobb társítás (alapára quattro meghajtással 12,1 millió), az 500 Nm-es nyomatékmotorhoz jobban illik a multitronic automatikus váltó. A jelenleg legkisebb 1,8-as, 160 lovas FSI hangja kissé morcos (alapára 8,3 millió forint), annyira nem meggyőző, ám a kétliteres tömegdízel a maga 143 lóerejével kellemes meglepetés volt (alapára 7,95 millió forint): amíg meg nem érkezik jövő tavasszal a 125 lovas 1,8-as, addig valószínűleg ez lesz az A4 hazai húzómodellje, persze csak januártól. 

B. Cs.