Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"14cc0fac-a84d-4c20-91f1-9c244df57f9f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bemutatta a Neon nevű új böngészőjét az Opera, mely egy „MI-ügynök”.","shortLead":"Bemutatta a Neon nevű új böngészőjét az Opera, mely egy „MI-ügynök”.","id":"20250602_opera-neon-bongeszo-mesterseges-intelligencia-ugynok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14cc0fac-a84d-4c20-91f1-9c244df57f9f.jpg","index":0,"item":"51a2ae0a-dff7-4c32-889d-69f2899cdeb8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_opera-neon-bongeszo-mesterseges-intelligencia-ugynok","timestamp":"2025. június. 02. 17:03","title":"Bejelentették a böngészőt, ami már ön helyett intéz mindent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Június 1-től a 20 percnél nagyobb késések után visszafizeti a MÁV a jegyár felét, de a legtöbb utasnak lesz tennivalója ilyenkor, hogy megkapja a pénzét. Összegyűjtöttük, kinek mi a feladata.","shortLead":"Június 1-től a 20 percnél nagyobb késések után visszafizeti a MÁV a jegyár felét, de a legtöbb utasnak lesz tennivalója...","id":"20250601_mav-vasut-vonat-keses-karterites-tennivalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38.jpg","index":0,"item":"0093d2f3-5200-4f37-a629-80a9811c151c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_mav-vasut-vonat-keses-karterites-tennivalok","timestamp":"2025. június. 01. 15:12","title":"Mostantól fizet a MÁV, ha késik a vonat vagy a busz – mutatjuk, mit kell tennie az utasnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"16ac5e5d-a0d3-452c-985f-33783b3da09c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA Mars-járója, a Perseverance még március 1-jén fordította egyik kameráját a hajnali égbolt felé, az eredmény pedig lenyűgöző lett.","shortLead":"A NASA Mars-járója, a Perseverance még március 1-jén fordította egyik kameráját a hajnali égbolt felé, az eredmény...","id":"20250602_nasa-mars-deimos-hold-perseverance-foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16ac5e5d-a0d3-452c-985f-33783b3da09c.jpg","index":0,"item":"d16e9fab-5169-4910-b40f-5b9c259727d3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_nasa-mars-deimos-hold-perseverance-foto","timestamp":"2025. június. 02. 18:33","title":"Lenyűgöző fotót készített a NASA a Mars egyik holdjáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31923f45-747a-45f5-808a-c5d2411c16a2","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Közben a franchise boltlánc növelni tudta a bevételeit.","shortLead":"Közben a franchise boltlánc növelni tudta a bevételeit.","id":"20250602_Coop-boltok-ceges-beszamolo-nyereseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31923f45-747a-45f5-808a-c5d2411c16a2.jpg","index":0,"item":"98eff04e-bf2d-4ac4-91b3-545e9e1fe8d3","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Coop-boltok-ceges-beszamolo-nyereseg","timestamp":"2025. június. 02. 15:32","title":"Csökkent a Coop boltok mögött álló cég nyeresége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"444b5a75-0d88-4e07-891a-776a738305a6","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Ukrajnán keresztül már nem küldenek gázt, cserébe a hozzánk Szerbia felől belépő Török Áramlat csővezetéket csúcsra járatják. A régió gázelosztó központja Magyarország lett, a teljes délkelet-európai/balkáni régió függése az orosz gáztól a 2021-es szinthez képest csaknem megduplázódott. Egy friss tanulmány szerint a Gazprom ennél is többet akar, és van is még mozgástere.","shortLead":"Ukrajnán keresztül már nem küldenek gázt, cserébe a hozzánk Szerbia felől belépő Török Áramlat csővezetéket csúcsra...","id":"20250602_orosz-gaz-gazfuggoseg-Gazprom-Balkan-magyar-segitseg-elosztokozpont-Magyarorszag-Torokorszag-BOTAS-MVM-MET","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/444b5a75-0d88-4e07-891a-776a738305a6.jpg","index":0,"item":"e811f671-a13c-4b11-9525-88a5d82a02dc","keywords":null,"link":"/360/20250602_orosz-gaz-gazfuggoseg-Gazprom-Balkan-magyar-segitseg-elosztokozpont-Magyarorszag-Torokorszag-BOTAS-MVM-MET","timestamp":"2025. június. 02. 09:45","title":"Magyarország hathatós segítségével Moszkvának az egész régiót sikerült visszaszoktatnia az orosz gázra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d19c5636-537a-4f92-a127-cb481438f723","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az aHang által meghirdetett Néma menet célja, hogy tiltakozzon a független sajtó és a civilek ellehetetlenítése ellen. ","shortLead":"Az aHang által meghirdetett Néma menet célja, hogy tiltakozzon a független sajtó és a civilek ellehetetlenítése ellen. ","id":"20250601_Leragasztott-szajjal-vonulnak-at-a-tuntetok-a-Szabadsag-hidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d19c5636-537a-4f92-a127-cb481438f723.jpg","index":0,"item":"ea0f9a93-98ca-4d2d-a743-60e526f9af1b","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_Leragasztott-szajjal-vonulnak-at-a-tuntetok-a-Szabadsag-hidon","timestamp":"2025. június. 01. 16:36","title":"Leragasztott szájjal vonulnak át a tüntetők a Szabadság hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bba03996-5318-46c3-96c2-336865c3c4a7","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A korábbi zsűritagok közül többen nemrég felszólaltak a megosztó politika ellen, az ő helyükre most kormánypárti szimpátiájukat nem rejtegető előadókat igazolt a TV2. Az új évadban nem lesz ott a műsor eddigi állandó műsorvezetője, Till Attila sem.","shortLead":"A korábbi zsűritagok közül többen nemrég felszólaltak a megosztó politika ellen, az ő helyükre most kormánypárti...","id":"20250602_toth-gabi-curtis-megasztar-herceg-erika-marics-peti-valmar-tv2-zsuri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bba03996-5318-46c3-96c2-336865c3c4a7.jpg","index":0,"item":"36a9c354-e580-4586-8373-3fb8164c47ad","keywords":null,"link":"/elet/20250602_toth-gabi-curtis-megasztar-herceg-erika-marics-peti-valmar-tv2-zsuri","timestamp":"2025. június. 02. 20:31","title":"Tóth Gabi és Curtis került Caramel és Marsalkó Dávid helyére a Megasztár zsűrijében, távozik Tilla is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf688f07-1393-4641-858c-deceff5b7a0b","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Orbán Viktor az elmúlt évtizedben kidolgozott egy államilag irányított korrupciós megastruktúrát, amely valójában maga az állam rendszerszintű politikai foglyul ejtése. Ebben a rendszerben sok formális intézményt szándékosan egy konkrét cél elérése érdekében hoztak létre: hogy hatalmas mennyiségekben szivattyúzhassanak ki közforrásokat Orbán szűk köre számára. Szerkesztett részlet Jancsics Dávid A korrupció szociológiája című könyvéből.","shortLead":"Orbán Viktor az elmúlt évtizedben kidolgozott egy államilag irányított korrupciós megastruktúrát, amely valójában maga...","id":"20250601_A-korrupcio-szociologiaja-konyv-Igy-mukodik-a-foglyul-ejtett-magyar-allam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf688f07-1393-4641-858c-deceff5b7a0b.jpg","index":0,"item":"7109be55-bf3c-49fd-8bf6-6ef4a85c0433","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250601_A-korrupcio-szociologiaja-konyv-Igy-mukodik-a-foglyul-ejtett-magyar-allam","timestamp":"2025. június. 01. 19:15","title":"A korrupció szociológiája: Így működik a foglyul ejtett magyar állam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hogy mi a nagy értékű autó, az igazából csak következik a jogszabályból, mert a törvény nem az érték, hanem a motor...
Hogy mi a nagy értékű autó, az igazából csak következik a jogszabályból, mert a törvény nem az érték, hanem a motor hengerűrtartalma alapján határozza meg az adófizetést. Minél nagyobb erőforrás van egy járműben annál nagyobb az értéke is – így gondolkodott a jogalkotó. Az új autóknál az ötödiknek meghatározott adózási sávot – itt kell már egymillió forint felett regisztrációs adót fizetni – tartják a lélektani határnak. Ez alatt kevesen vágnak bele a külföldi rendszámmal járó ügyintézés bonyodalmaiba, de innen felfelé már milliókat lehet megspórolni. Ezért is javasolja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), hogy 1,2 millió forintban kellene meghatározni a regisztrációs adó felső határát. Erdélyi Péter ügyvezető elnök szerint ez a plafon gazdaságilag értelmetlenné tenné a trükközést a rendszámmal, emellett a külföldi rendszámú autók büntethetőségét is sürgetné.
Kontroll információk
am
Alapból egy külföldi rendszámú autó hazai használata természetesen teljesen jogszerű, ha a jármű tulajdonosa életvitelszerűen abban az országban él, ahova a rendszám szól. A gond a Magyarországon élő, de például szlovák, német, román és egyéb uniós rendszámmal járókkal van. Pontos adatok nincsenek, de becslések szerint a több tízezer autó miatt, amelyekkel így trükköztek százmillió forintoktól esett el a magyar költségvetés. Ehhez képest a Vám- és Pénzügyőrség (VP) 2010 első nyolc hónapjában 379 esetben küldött adatokat az Apehnek európai uniós ország rendszámával rendelkező autó közúti ellenőrzése kapcsán, egy évvel korábban 352, 2008-ben pedig 331 ilyen eset volt. EU-kívüli rendszámmal kapcsolatban 250 ilyen ellenőrzést végeztek 2009 novembere és 2010 augusztusa között. Az EU-n kívüli országok közül az Egyesült Államok vezet 63 százalékkal, Liechtenstein 8, Svájc pedig 4 százalékkal részesedik az ellenőrzésekből. Néhány autó afrikai rendszámmal fut a magyar utakon. Mindez persze rendkívül csekély számú ellenőrzés a becsült mennyiséghez képest. A vámhatóság saját állítás szerint fokozottan ellenőrzi a külföldi rendszámú autókat, és egy együttműködési megállapodás alapján elküldi az adataikat az Apehnek. Ott ezeket úgynevezett kontroll információként kezelik, és különböző adónemek ellenőrzésénél használják fel, ilyen lehet például egy vagyonosodási vizsgálat is.
Nehéz az ellenőrzés Ha egy ellenőrzés során kiderül, hogy az autó tulajdonosa nem életvitelszerűen él a rendszám szerinti országban, akkor a VP megállapítja a jogellenes használatot, és kiszabhatja, illetve beszedheti a vámtartozást. Az EU-n kívüli országok rendszámával rendelkező autók ellenőrzésekor minden harmadik esetben ki is szabták a vámtartozást. Ha valaki ezt és a regisztrációs adót is kifizette, akkor kérheti a hazai forgalomba helyezést. Az EU-s országok rendszámát viselő autókkal kapcsolatban már nehezebb az ellenőrzés, ugyanis ebben az esetben nem követhető a tartózkodási idő és így nehezebb a jogalap tisztázása.
Van, akinek megéri
A rendszám biznisznek is nevezett külföldi rendszámozásra számos cég is szakosodott. Szlovákiában például pár száz euróért lakcímet is igazolnak, és minden ügyintézést átvállalnak. Megdrágítja a dolgot, ha cégautóról van szó, itt a kinti cégalapítást is el kell intézni, de mivel északi szomszédunknál vagy például Németországban nincs regisztrációs adó, sokan gondolják úgy, hogy a nagyobb motorral rendelkező autók esetében mégiscsak érdemes belevágni.
Az egész rendszám biznisz jellemzően a 10–12 millió forintos autóknál, tehát a prémium autóknál kezdődött, de mára ez a határ lejjebb tolódott, egészen a 6–7 milliós járművekig.
A próbarendszám is kezd divatba jönni. Ezt az a cég kaphat, amelynek tevékenységi körében van a gépjármű-kereskedelem vagy -javítás. Erdélyi Péter szerint a megoldás az, hogy ennek főtevékenységnek kell lennie és nem csak egy tevékenységi körnek a több közül. A P-s rendszámot kérvény alapján bírálják el, egy évig érvényes, és nagyjából 120–150 ezer forint a költsége biztosítással együtt.
A rendszámok körüli problémák enyhülését sokan a mérték maximalizálásában látják, miközben magára a regisztrációs adóra szükség van, mert megszüntetés esetén újra tömegével érkeznének külföldi használt autók az országba. Nem beszélve arról, hogy a költségvetés is több tízmilliárd forintnyi bevételtől esne el.
B. A.
Regisztrációs adó mértéke 8-asnál jobb környezetvédelmi osztályba sorolt autónál
250 ezer forint - benzines 1100 cm3-ig, dízel 1300 cm3-ig 361 ezer forint - benzines 1101-1400 cm3-ig, dízel 1301-1500 cm3-ig 478 ezer forint - benzines 1401-1600 cm3-ig, dízel 1501-1700 cm3-ig 743 ezer forint - benzines 1601-1800 cm3-ig, dízel 1701-2000 cm3-ig 1,02 millió forint - benzines 1801-2000 cm3-ig, dízel 2001-2500 cm3-ig 1,466 millió forint - benzines 2001-2500 cm3-ig, dízel 2501-3000 cm3-ig 2,23 millió forint - benzines 2501-3000 cm3-ig, dízel 3001-3500 cm3-ig 3,207 millió forint - benzines 3000 cm3 felett, dízel 3500 cm3 felett