szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Hogy mi a nagy értékű autó, az igazából csak következik a jogszabályból, mert a törvény nem az érték, hanem a motor...

Hogy mi a nagy értékű autó, az igazából csak következik a jogszabályból, mert a törvény nem az érték, hanem a motor hengerűrtartalma alapján határozza meg az adófizetést. Minél nagyobb erőforrás van egy járműben annál nagyobb az értéke is – így gondolkodott a jogalkotó. Az új autóknál az ötödiknek meghatározott adózási sávot – itt kell már egymillió forint felett regisztrációs adót fizetni – tartják a lélektani határnak. Ez alatt kevesen vágnak bele a külföldi rendszámmal járó ügyintézés bonyodalmaiba, de innen felfelé már milliókat lehet megspórolni. Ezért is javasolja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), hogy 1,2 millió forintban kellene meghatározni a regisztrációs adó felső határát. Erdélyi Péter ügyvezető elnök szerint ez a plafon gazdaságilag értelmetlenné tenné a trükközést a rendszámmal, emellett a külföldi rendszámú autók büntethetőségét is sürgetné.

Kontroll információk

am

Alapból egy külföldi rendszámú autó hazai használata természetesen teljesen jogszerű, ha a jármű tulajdonosa életvitelszerűen abban az országban él, ahova a rendszám szól. A gond a Magyarországon élő, de például szlovák, német, román és egyéb uniós rendszámmal járókkal van. Pontos adatok nincsenek, de becslések szerint a több tízezer autó miatt, amelyekkel így trükköztek százmillió forintoktól esett el a magyar költségvetés. Ehhez képest a Vám- és Pénzügyőrség (VP) 2010 első nyolc hónapjában 379 esetben küldött adatokat az Apehnek európai uniós ország rendszámával rendelkező autó közúti ellenőrzése kapcsán, egy évvel korábban 352, 2008-ben pedig 331 ilyen eset volt. EU-kívüli rendszámmal kapcsolatban 250 ilyen ellenőrzést végeztek 2009 novembere és 2010 augusztusa között. Az EU-n kívüli országok közül az Egyesült Államok vezet 63 százalékkal, Liechtenstein 8, Svájc pedig 4 százalékkal részesedik az ellenőrzésekből. Néhány autó afrikai rendszámmal fut a magyar utakon. Mindez persze rendkívül csekély számú ellenőrzés a becsült mennyiséghez képest. A vámhatóság saját állítás szerint fokozottan ellenőrzi a külföldi rendszámú autókat, és egy együttműködési megállapodás alapján elküldi az adataikat az Apehnek. Ott ezeket úgynevezett kontroll információként kezelik, és különböző adónemek ellenőrzésénél használják fel, ilyen lehet például egy vagyonosodási vizsgálat is.

Nehéz az ellenőrzés
Ha egy ellenőrzés során kiderül, hogy az autó tulajdonosa nem életvitelszerűen él a rendszám szerinti országban, akkor a VP megállapítja a jogellenes használatot, és kiszabhatja, illetve beszedheti a vámtartozást. Az EU-n kívüli országok rendszámával rendelkező autók ellenőrzésekor minden harmadik esetben ki is szabták a vámtartozást. Ha valaki ezt és a regisztrációs adót is kifizette, akkor kérheti a hazai forgalomba helyezést. Az EU-s országok rendszámát viselő autókkal kapcsolatban már nehezebb az ellenőrzés, ugyanis ebben az esetben nem követhető a tartózkodási idő és így nehezebb a jogalap tisztázása.

Van, akinek megéri

A rendszám biznisznek is nevezett külföldi rendszámozásra számos cég is szakosodott. Szlovákiában például pár száz euróért lakcímet is igazolnak, és minden ügyintézést átvállalnak. Megdrágítja a dolgot, ha cégautóról van szó, itt a kinti cégalapítást is el kell intézni, de mivel északi szomszédunknál vagy például Németországban nincs regisztrációs adó, sokan gondolják úgy, hogy a nagyobb motorral rendelkező autók esetében mégiscsak érdemes belevágni.

Az egész rendszám biznisz jellemzően a 10–12 millió forintos autóknál, tehát a prémium autóknál kezdődött, de mára ez a határ lejjebb tolódott, egészen a 6–7 milliós járművekig.

A próbarendszám is kezd divatba jönni. Ezt az a cég kaphat, amelynek tevékenységi körében van a gépjármű-kereskedelem vagy -javítás. Erdélyi Péter szerint a megoldás az, hogy ennek főtevékenységnek kell lennie és nem csak egy tevékenységi körnek a több közül. A P-s rendszámot kérvény alapján bírálják el, egy évig érvényes, és nagyjából 120–150 ezer forint a költsége biztosítással együtt.

A rendszámok körüli problémák enyhülését sokan a mérték maximalizálásában látják, miközben magára a regisztrációs adóra szükség van, mert megszüntetés esetén újra tömegével érkeznének külföldi használt autók az országba. Nem beszélve arról, hogy a költségvetés is több tízmilliárd forintnyi bevételtől esne el.

B. A.

Regisztrációs adó mértéke 8-asnál jobb környezetvédelmi osztályba sorolt autónál

250 ezer forint  - benzines 1100 cm3-ig, dízel 1300 cm3-ig
361 ezer forint - benzines 1101-1400 cm3-ig, dízel 1301-1500 cm3-ig
478 ezer forint - benzines 1401-1600 cm3-ig, dízel 1501-1700 cm3-ig
743 ezer forint - benzines 1601-1800 cm3-ig, dízel 1701-2000 cm3-ig
1,02 millió forint - benzines 1801-2000 cm3-ig, dízel 2001-2500 cm3-ig
1,466 millió forint - benzines 2001-2500 cm3-ig, dízel 2501-3000 cm3-ig
2,23 millió forint - benzines 2501-3000 cm3-ig, dízel 3001-3500 cm3-ig
3,207 millió forint - benzines 3000 cm3 felett, dízel 3500 cm3 felett

 

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!