szerző:
MTI/hvg.hu

A dízelbotrány még élénken él az autóvásárlók memóriájában, de nemcsak emiatt várható, hogy 2030-ra az új kisautók közül már egyik sem gázolajjal működik majd. Az autógyártók továbbra is milliárdokat fektetnek a technológiába, csak a Boschnál 50 ezer állás függ ettől.

Minden harmadik dízelautó-tulajdonos benzines autóra váltana következő vásárlásakor a Forsa piackutató intézet felmérése szerint.

A dízelbotrány nem maradt következmények nélkül: a fenti véleményt megfogalmazó autósok a dízelmotorok koromkibocsátása és használatuk lehetséges korlátozása miatt váltanának.

Az elektromos autók azonban még nem képviselnek reális alternatívát az átlagos vásárlók számára a csekély hatótáv és a támogatással együtt is magas beszerzési költség miatt.

Szombati cikkünkben éppen azokat a szempontokat vettük végig, amelyek segíthetnek a benzines és dízeles modellek közti döntésben:

Amikor a pénz számít: milyen autót érdemes venni?

Nő a gázolaj ára, dagad a dízelek környezetszennyezése körüli botrány, a benzines viszont többet fogyaszt. Mi a megoldás?

Büdös, de munkahelyeket teremt

Az autógyártókat egyrészt az aggasztja, hogy a dízel technológia romló elfogadottsága milliárdos fejlesztési beruházásaik megtérülését kockáztatja, másrészt munkahelyek ezreit is veszélyezteti mind az autógyártásban, mind pedig a beszállítóknál. Csak a Bosch autóipari beszállítónál például 50 ezer állás függ a dízel technológiától. 

"Egyáltalán nem szolgálja a környezetvédelem ügyét a dízel szapulása" - jelentette ki Christian Vietmeyer, a fémipari vállalatok szakmai képviseleti szervezetének az elnöke, megjegyezve, hogy a vásárlók nagy része érzelmi alapokon szokott dönteni.

A német autógyárak, a Volkswagen, a Daimler és a BMW kommunikációja nagy hangsúlyt helyez a dízelmotorok alacsony fogyasztásának és alacsony szén-dioxid-kibocsátásának a tudatosítására. 

"Nagy jövő áll még a tiszta dízel előtt" - fogalmazott Harald Krüger, a BMW vezérigazgatója a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung lapnak adott interjúban. Luca de Meo, a Volkswagen leányvállalata, a Seat vezérigazgatója pedig a Focus szombati számában fogalmazta meg: "ha a szén-dioxid-kibocsátást csökkenteni akarjuk, akkor rövid- és középtávon egyszerűen nem tekinthetünk el a dízelmotoroktól".

A VW szóvivője, Nicolai Laude szerint "a legújabb kipufogógáz-kezelési technológia a nitrogénoxid-problémát is megoldja az új autóknál".   

Temetik a dízelt

A Roland Berger vezetési tanácsadó vállalat felmérése szerint a felső- és közép kategóriában a dízelautók részaránya 2030-ra egyharmadra, a kisautók kategóriájában pedig nullára csökken. Jelenleg minden második új autó dízel Európában. 

A nagy autógyártók rendületlenül milliárdokat invesztálnak a technológia fejlesztésébe. A német környezetvédelmi minisztérium szerint ugyanis a dízelautók károsanyag-kibocsátása közúti forgalomban jócskán felülmúlja az uniós határértékeket. A német tartományi kormányzatok ezért ellenintézkedéseket fontolgatnak. Stuttgart és München például 2018-tól az idősebb dízelautók használatának a betiltását tervezi.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Náci karlendítésre emlékeztető mozdulatokat tett esküvőjén a Jobbik elnökének felesége

Náci karlendítésre emlékeztető mozdulatokat tett esküvőjén a Jobbik elnökének felesége

Mit jelent, ha az ön e-mail-címe is rajta van ezen a vészjósló listán?

Mit jelent, ha az ön e-mail-címe is rajta van ezen a vészjósló listán?

Reagált az ügyészség a Momentum akciójára

Reagált az ügyészség a Momentum akciójára

Sokkal könnyebb lesz a földhivatali ügyintézés, ha valóra válik a kormány terve

Sokkal könnyebb lesz a földhivatali ügyintézés, ha valóra válik a kormány terve

Brexit: mától regisztrálhatnak a Nagy-Britanniában élő magyarok

Brexit: mától regisztrálhatnak a Nagy-Britanniában élő magyarok

550 lóerős lehet a legkeményebb új BMW M3

550 lóerős lehet a legkeményebb új BMW M3