szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A dízelbotrány még élénken él az autóvásárlók memóriájában, de nemcsak emiatt várható, hogy 2030-ra az új kisautók közül már egyik sem gázolajjal működik majd. Az autógyártók továbbra is milliárdokat fektetnek a technológiába, csak a Boschnál 50 ezer állás függ ettől.

Minden harmadik dízelautó-tulajdonos benzines autóra váltana következő vásárlásakor a Forsa piackutató intézet felmérése szerint.

A dízelbotrány nem maradt következmények nélkül: a fenti véleményt megfogalmazó autósok a dízelmotorok koromkibocsátása és használatuk lehetséges korlátozása miatt váltanának.

Az elektromos autók azonban még nem képviselnek reális alternatívát az átlagos vásárlók számára a csekély hatótáv és a támogatással együtt is magas beszerzési költség miatt.

Szombati cikkünkben éppen azokat a szempontokat vettük végig, amelyek segíthetnek a benzines és dízeles modellek közti döntésben:

Amikor a pénz számít: milyen autót érdemes venni?

Nő a gázolaj ára, dagad a dízelek környezetszennyezése körüli botrány, a benzines viszont többet fogyaszt. Mi a megoldás?

Büdös, de munkahelyeket teremt

Az autógyártókat egyrészt az aggasztja, hogy a dízel technológia romló elfogadottsága milliárdos fejlesztési beruházásaik megtérülését kockáztatja, másrészt munkahelyek ezreit is veszélyezteti mind az autógyártásban, mind pedig a beszállítóknál. Csak a Bosch autóipari beszállítónál például 50 ezer állás függ a dízel technológiától. 

"Egyáltalán nem szolgálja a környezetvédelem ügyét a dízel szapulása" - jelentette ki Christian Vietmeyer, a fémipari vállalatok szakmai képviseleti szervezetének az elnöke, megjegyezve, hogy a vásárlók nagy része érzelmi alapokon szokott dönteni.

A német autógyárak, a Volkswagen, a Daimler és a BMW kommunikációja nagy hangsúlyt helyez a dízelmotorok alacsony fogyasztásának és alacsony szén-dioxid-kibocsátásának a tudatosítására. 

"Nagy jövő áll még a tiszta dízel előtt" - fogalmazott Harald Krüger, a BMW vezérigazgatója a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung lapnak adott interjúban. Luca de Meo, a Volkswagen leányvállalata, a Seat vezérigazgatója pedig a Focus szombati számában fogalmazta meg: "ha a szén-dioxid-kibocsátást csökkenteni akarjuk, akkor rövid- és középtávon egyszerűen nem tekinthetünk el a dízelmotoroktól".

A VW szóvivője, Nicolai Laude szerint "a legújabb kipufogógáz-kezelési technológia a nitrogénoxid-problémát is megoldja az új autóknál".   

Temetik a dízelt

A Roland Berger vezetési tanácsadó vállalat felmérése szerint a felső- és közép kategóriában a dízelautók részaránya 2030-ra egyharmadra, a kisautók kategóriájában pedig nullára csökken. Jelenleg minden második új autó dízel Európában. 

A nagy autógyártók rendületlenül milliárdokat invesztálnak a technológia fejlesztésébe. A német környezetvédelmi minisztérium szerint ugyanis a dízelautók károsanyag-kibocsátása közúti forgalomban jócskán felülmúlja az uniós határértékeket. A német tartományi kormányzatok ezért ellenintézkedéseket fontolgatnak. Stuttgart és München például 2018-tól az idősebb dízelautók használatának a betiltását tervezi.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Örülnöm kellene, hogy parkolási díjat vezetnek be az utcámban?

Örülnöm kellene, hogy parkolási díjat vezetnek be az utcámban?

Vetkőzésen, kémkedésen, egy mozdulaton át is kiderülhet, milyen esendőek vagyunk

Vetkőzésen, kémkedésen, egy mozdulaton át is kiderülhet, milyen esendőek vagyunk

Kötelező FFP2-es maszk és otthoni munkavégzés – Így lassítanák a koronavírust Szlovákiában

Kötelező FFP2-es maszk és otthoni munkavégzés – Így lassítanák a koronavírust Szlovákiában