A Ladánál 1971-ben kezdődött meg a
VAZ-2121 típusjelzésű kompakt terepjáró, a mi felénk leginkább Niva néven ismert igénytelen járgány fejlesztése. A tervezők hat évig dolgoztak a projekten, melynek eredményeképp 1977-ben gyártásba került a mind mai napig készülő, mostanság viszont már 4x4 néven forgalmazott terepjáró.
A Niva közismert modell lett, arról viszont kevesen tudnak, hogy az oroszok egy testvérmodellt is készítettek belőle. Ez volt a VAZ-2122 típusjelet kapott Reka, melynek neve magyarul folyót jelent, és a gyártó már ezzel is arra kívánt utalni, hogy ezzel az úszni is képes járművel akár egy mély folyón is minden további nélkül át lehet kelni.
A motorháztető alatt egy 1,3 literes szívó benzinmotor kapott helyet, mely 61 lóerős erőforrás szárazföldön 114 km/h maximális sebesség elérését tette lehetővé, vizen pedig maximum 9,3 km/h volt a legnagyobb elérhető tempó. A többek közt a Kara-kum sivatagban is tesztelt autóból hat evolúciós prototípus készült, ám amikor 1987-re sorozatgyártásra érett lett a modell, anyagi nehézségek miatt lefújták a projektet.
A VAZ-2122-ből mindössze 21 példány készült.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.