szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nyolc kamera, öt radar, 16 ultrahangos érzékelő és egy lidar szkenner fogja vigyázni az autóban ülők és többi közlekedő biztonságát.

A svédek bejelentették új zászlóshajó modelljük érkezését, amelyet EX90 néven novemberben mutatnak majd be. A cég közleménye tisztázta azt a kérdést, hogy továbbra is megtartja a megszokott modelljelölési formuláját a Volvo, ugyanis korábban úgy volt, hogy „Emblának” fogják hívni az újdonságot.

A jelenlegi XC90-es utódjaként érkező elektromos autó némileg hasonló lesz formailag elődjéhez, ugyanakkor történelmi változás, hogy már nem lesz belőle tisztán benzines vagy dízel modell, bár hibridek még érkezhetnek. Az EX90 lesz az első autó, amely a Volvo új SPA2 platformjára épül majd, mielőtt ezeket az alapokat más autókra és márkákra is kiterjesztenék a Volvo és a tulajdonos Geely kötelékében, beleértve a közelgő Polestar 3-at is, amely az EX90-szel azonos gyárban készül majd az Egyesült Államokban.

Volvo

Biztonsági szempontból az EX90 tele lesz a Volvo legfrissebb biztonsági technológiájával és szoftvereivel, beleértve a kamerákat, a radart és a lidar technológiát is, amelyek együttesen a cég szerint 20 százalékkal csökkentik majd a súlyos balesetek bekövetkezésének esélyét. Összességében az EX90 nyolc kamerával, öt radarral, 16 ultrahangos érzékelővel és egy lidar érzékelővel van felszerelve, amely utóbbi a tetővonalba van beépítve. A Volvo lidar rendszere akár 250 méteres távolságból is képes észlelni a gyalogosokat, és 120 méteres távolságból még az olyan „kicsi és sötét tárgyakat is, mint egy gumiabroncs darabkája a fekete aszfalton”. 

Volvo

A külső tényezők mellett a Volvo arra is törekszik, hogy mérsékelje minden balesetben az egyik legnagyobb kockázati tényező – a vezető – változó teljesítményét. "Ha egyszerűen megfigyeljük, hová néz a sofőr, és milyen gyakran és mennyi ideig van csukva a szeme, máris sokat megtudunk a sofőr állapotáról" – mondta Emma Tivesten, a Volvo műszaki szakértője.

A Volvo sofőrfigyelő rendszere két kamerát használ majd a korai jelek észlelésére, hogy felismerje, ha a vezető esetleg nem figyel kellőképpen. Ha a rendszer azt érzékeli, hogy a vezető nem elég éber, figyelmeztető hangjelzést ad, amit egyre intenzívebben megismétel, majd ha nem történik semmi, a rendszer felkapcsolhatja az autó vészvillogóját, és megállíthatja a járművet az út szélén.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!