Évtizedekig a nyugat-európai autóiparra a kontinens jólétének garanciájaként tekintettek. A gyártók azonban mostanság már kemény versenyre készülhetnek a kínai márkákkal szemben – írja a német Spiegel a PwC tanácsadó cég felmérése alapján, amely szerint Európa 2025-től több autót importál majd, mint amennyit exportál.
A portál által szemlézett felmérés szerint, miközben a kínai gyártók egyre több tisztán elektromos modellt (BEV) adnak el Európában, az itteni és az amerikai gyártók egyre nagyobb arányban helyezik át Kínába a villanyautóik gyártását.
Tavaly az európai autógyártók 35 ezer elektromos autót hoztak Kínából Európába, idén ez várhatóan megduplázódik. A tanulmány szerint három év alatt csaknem 800 ezer kínai gyártású autót lehet értékesíteni Európában, ami érdekesebb, hogy mindebből 330 ezret európai autógyártók kínai üzemeiben készülnek. A trend eredményeként pedig oda juthatunk, hogy Európa 2025-re 221 ezres importtöbbletben lesz – a belső égésű motoros és elektromos autókat is beleszámítva –, miközben 2015-ben még 1,7 millió jármű exporttöbblete volt.
Az európai autógyártáson a tanulmány szerint több oldalról is jelentős a nyomás: a megszakadt ellátási láncok mellett az európai gyártókat különösen terhelik a megnövekedett energiaárak. Emellett az Egyesült Államokban és más országokban sokkal aktívabb iparpolitika működik, amely bizonyos iparágakat támogat, és lokalizálja az ellátási láncokat.
Láthatóan teljes erejével mozgásba lendült az autóipar az elektromos átállás irányába, és ha a terveik szerint haladnak, 2030-ra az új autók fele már elektromos lesz.
Az európai gyártók ráadásul a közelmúltban a szállítási problémák miatt elsősorban a drágábban eladható elektromos modellek előállítására fókuszáltak. A kínai gyártók viszont ezt kihasználva terjeszkedésbe kezdenek Európában, olcsó elektromos modelleket, új technológiát és új koncepciókat kínálnak az európai vevőknek. „Ennek eredményeként azt látjuk, hogy egyetlen európai modell sincs a világ öt legkelendőbb elektromos autója közt” – mondta Felix Kuhnert, a PwC iparági szakértője.
A német autógyártók egyelőre növekednek Kínában és az idei év első három negyedévében 4,1 százalékra növelték piaci részesedésüket. Hazai pályán ugyanakkor kezdik érezni a versenyt a kínai gyártók felől: "Bár ezek a gyártók Európában eddig csekély szerepet játszottak, 2030-ra az európai elektromosautó-piac öt százalékát szerezhetik meg" – mondja Felix Kuhnert.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.