Németországban lehet a BYD harmadik európai gyára?
Félmilliós kapacitásuk már így is lesz, de tovább terjeszkednének.
HVG
A kínai BYD a Reuters értesülése szerint fontolgatja, hogy Németországban indítaná el harmadik európai összeszerelő üzemét. Az európai terjeszkedés célja, hogy elkerülje az EU által Kínában gyártott elektromos járművekre kivetett vámokat, és növelje a helyi gyártású autók versenyképességét.
Stella Li, a BYD ügyvezető alelnöke korábban megerősítette, hogy a vállalat egy harmadik európai üzem létrehozását tervezi, bár a végleges helyszín még nem dőlt el. Egy vállalathoz közel álló forrás szerint Németország az egyik legesélyesebb opció, ugyanakkor a magas munkaerő- és energiaköltségek, valamint az alacsonyabb termelékenység miatt még folynak a belső viták a döntésről.
A BYD figyelembe veszi a politikai környezetet is, és nem tervez beruházást olyan EU-tagállamokban, amelyek támogatták az importvámokat Kínából érkező elektromos autókra. Ezért például Olaszország és Franciaország hátrányba került a helyszínválasztásnál. A vállalat számára fontos a márka beágyazása az európai piacra, ezért nyugati üzemek felvásárlását is vizsgálja, különösen németországi Volkswagen-gyárakét, amelyek bezárásra várhatnak. A német gazdaságpolitikai környezet is kedvező lehet a BYD számára, mivel a kormány várhatóan adócsökkentésekkel és autóipari beruházásokat ösztönző intézkedésekkel támogatja a szektort.
A BYD magyarországi üzemében 2025 októberében, míg törökországi gyárában 2026 márciusában indulhat meg a termelés, és ha mindkét gyár teljes kapacitáson működik, évente 500 000 autót tudnak majd gyártani.
A vállalat nemcsak teljesen elektromos, hanem hibrid járművek gyártásával is növelni kívánja európai eladásait. Az S&P Global Mobility előrejelzése szerint a BYD európai értékesítése 2025-ben 186 000 darabra nőhet, és 2029-re várhatóan 400 000 körüli szintre stabilizálódik. A vállalat végső döntése a németországi beruházásról az európai értékesítési teljesítményétől, valamint a magyar és török üzemek kapacitáskihasználásától is függ majd.
„Oktatás, egészségügy, humántőke, infrastruktúra. Ezeket biztosan meg kell finanszírozni. És ekkor fog kiderülni, hogy gyakorlatilag semmi másra nem marad pénz.” Pogátsa Zoltán szerint a tanárok bérét meg kellene háromszorozni, Mészáros Lőrinc vagyonát viszont csak egyszet lehet elvenni. A közgazdászt Kacskovics Mihály Béla kérdezte.