Így áll a globális villanyautós verseny: a Top 5 szereplőből három már kínai

Huszonegy gyártót vizsgálva állították fel a rangsort.

  • HVG HVG
Így áll a globális villanyautós verseny: a Top 5 szereplőből három már kínai

A Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (ICCT) friss éves jelentése alapján a világ legnagyobb autógyártói közül egyre több kerül nyomás alá az elektromos átállás tempója miatt.

A Tesla és a kínai BYD továbbra is vezetik a mezőnyt – mindketten „vezető” minősítést kaptak, még ha pontszámuk nem is változott tavaly óta. A BYD már több elektromos autót adott el, mint a Tesla, de a hatótávra és energiafogyasztásra vonatkozó mutatókban alulmaradt, így nem tudta megelőzni az amerikai márkát.

A kínai gyártók dinamikusan törnek előre: a Geely és a Chery hatalmasat javított a korábbi évekhez képest, a Geely már a BMW-t és a Mercedest is megelőzte.

A 21 legnagyobb globális autógyártót vizsgáló rangsorban a japán és dél-koreai márkák – köztük a Honda, a Nissan, sőt most már a Hyundai-Kia is – lemaradóként szerepelnek, bár néhányuk (például a Tata vagy a Nissan) már próbál visszakapaszkodni. A villanyautó-eladások globálisan 2024-ben minden eddigi rekordot megdöntöttek, a személyautó-piacon már közel 20 százalékos az elektromos hajtású modellek aránya.

Gyártói rangsor az ICCT szerint
ICCT

Ennek ellenére több nagy gyártó, mint a Ford, a Dacia, a Mini vagy a Volvo, 2024-ben visszavonta vagy felülvizsgálta a korábban kitűzött villanyautós céljait. A jelentés szerint a legtöbb vállalat nem növelte érdemben az elektromos járművekre fordított beruházásait sem. Az ICCT azonban pozitívumként említi, hogy egyre több gyártó teszi átláthatóbbá a zöldátállással kapcsolatos stratégiáit és ellátási láncait – de a tempót jelenleg a kínai gyártók diktálják.