MVM-vezér: 2030-ig biztosan nem jön azeri gáz Magyarországra a Sah Deniz mezőről
A horvátországi, Krk szigeti LNG-terminállal is többletkapacitások lekötéséről tárgyalnak – mondta Mátrai Károly, az MVM-csoport vezérigazgatója egy interjúban.
A horvátországi, Krk szigeti LNG-terminállal is többletkapacitások lekötéséről tárgyalnak – mondta Mátrai Károly, az MVM-csoport vezérigazgatója egy interjúban.
Az Európai Bizottság javaslata szerint be kéne tiltani az orosz LNG EU-s kikötőkből való továbbhajóztatását, célponttá válna három új orosz LNG-létesítmény, az uniós tagállamok viszont saját felhasználásra továbbra is vehetnék a cseppfolyós gázt Oroszországtól. A tervek tabut döntenek, de még így is viszonylag puhának tűnnek, pedig, ha bekerülnek a most tárgyalt, 14. szankciós csomagba, komoly következményekkel járhatnak az orosz gazdaságra.
Csütörtöktől munkabeszüntetésekbe kezdtek a Chevron nyugat-ausztráliai dolgozói. A globálisan jelentős tényezőnek számító ausztrál LNG-ágazat munkavállalóinak akciói korábban már megrángatták a gázárakat.
Egyezséget kötöttek az LNG-dolgozók szakszervezeteivel, elhárult a sztrájkveszély az egyik cégnél, esni is kezdett a tőzsdei gázár, ami már olcsóbb, mint amennyiért az oroszoktól vesszük. Kérdés, mire jutnak a másik cégnél?
A földgázpánik miatt túlságosan sok szerződést kötöttek olyan terminálok létrehozására a kontinensen, amelyek fogadni tudják a cseppfolyósított földgázt szállító óriási tankereket.
A korábbi első számú importpartner – Oroszország – helyére Norvégia lépett.
Az LNG, azaz a cseppfolyósított gáz szállítása különösen környezetromboló, akkor is, ha a tankerek bunkerolajjal mennek, és akkor is, ha maga a rakomány egy része hajtja azokat. Számos terv van a hajóüzemanyagok zöldítésére, de ez csak évek múlva indulhat meg érdemben, és ha nem áldozunk rá eleget – nagyon-nagyon sokat –, akkor a tengeri szállítás sohasem áll át kibocsátásmentes üzemanyagokra, a globális klímacélok elérésének esélyét pedig alaposan rontja.
Háromszor annyi LNG jött idén Európába az Egyesült Államokból, mint tavaly.
Németország hihetetlen tempóban építi ki a cseppfolyós földgáz fogadására alkalmas kapacitásait, de a jövő télre így sem biztos, hogy elég lesz. Zajlik az átrendeződés az európai gázpiacon, és az jár jól, aki nem tegnap kezdte a diverzifikálást – bár az időjárás mindenkit kisegít.
Még Nyugat-Európa vezető hatalmai is nehezen tartják magukat a szolidáritás eszméjéhez, ha a saját gazdasági érdekeikről van szó, de ők legalább próbálkoznak. Egy megosztó gázvezeték története.
Az ITM-nek van egy ötletbörzéje az alternatívákról, a kormánynak pedig olyan szent tehene, mint a rezsicsökkentés.
Kedden felavatják Görögországban az Alexandroupolis Independent Natural Gas System (INGS) elnevezésű úszó LNG-terminált - értesült az EUrologus brüsszeli forrásokból. A beruházás a déli és a balkáni országok orosz energiafüggőségét csökkenti.
Megkezdte a kereskedelmi termelést a horvát cseppfolyósgáz-terminál, amelyen Magyarország az éves gázszükséglete 10 százalékát fedező kapacitást kötött le hat évre.
Magyarország kész 25 százalékos tulajdonrészt vásárolni egy épülő horvát LNG-terminálban - mondta Szijjártó Péter külügyminiszter Dubrovnikban.
Az unió támogatását kéri a szlovén és a magyar kormány.
Többségi részesedés fejében szállna be a horvát gázlefejtőbe, bár az INA-ügy miatt visszafogott a hazai érdeklődés – írta a Népszava.
Sok előnnyel jár a –161 fokra lehűtött, cseppfolyós földgáz. Mivel könnyen és olcsón szállítható, az LNG világszerte átalakíthatja az energiapiacokat.
Jelenleg összesen hét hivatalos sűrített földgázt (CNG) kínáló töltőállomás működik Magyarországon – a cél az, hogy legalább száz ilyen kút működjön a cseppfolyós földgázt kínáló (LNG) kutak mellett. Ennek érdekében indul egy 17 milliós fejlesztési program.
Ami az utóbbi években csak végtelen sokszori ismétlésnek tűnt – jelesül az, hogy Európát hamarosan elöntheti a közel-keleti, de főként az amerikai cseppfolyós földgáz (LNG) –, az most már a spájzban van. De féljenek ettől az oroszok!