134 milliárd forintnyi hitelt adott az Eximbank a Ganz spanyolországi vonatbizniszéhez
A spanyol Talgo felvásárlása így hasonló konstrukcióban történhet, mint a Vodafone-ügylet.
A spanyol Talgo felvásárlása így hasonló konstrukcióban történhet, mint a Vodafone-ügylet.
Január végén a kormány közel 300 milliárd forintot tolt bele a Corvinus Befektetési Zrt.-be. A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a pénz nem a ferihegyi reptérre kell.
Részvényenként 5 eurót fizetnének a tulajdonrészért, immár hivatalosan is megtette a 619,9 millió eurós ajánlatát a magyar cég. A spanyol kormány vonakodik.
A spanyol társaság többségi tulajdonosa hirtelen elkezdett tárgyalni a svájci vállalattal, miután a spanyol kormány kijelentette, hogy a magyar felvásárlást az orosz kapcsolatok miatt lehetséges nemzetbiztonsági kockázatnak látja.
Részletes tájékoztatást küldtek az ügyletről a spanyol hatóságoknak, miután a spanyol kormány Orbán Viktort és Oroszországot sejtette meg a háttérben, és közölte, hogy lehetőségei szerint blokkolni fogja az adásvételt.
Itthon minden további nélkül elrejtőzhetnek a milliárdosok, de nemzetközi ügyleteknél már valahogy igazolniuk kellene, hogy nem jelentenek biztonsági kockázatot. Ez nem történt meg, ezért tenne keresztbe Madrid az Orbán-kormánynak a Talgo felvásárlásánál.
Úgy védi meg a szuverenitásunkat a miniszterelnök, hogy részben az ázsiai diktatúra kezébe adja az erőszakszervezeti kontrollt. Tovább döglődik a forint, sürgős lett a kiürítés Rákosdubajon, alig lassult az infláció, de már február végére összejött az évre tervezett költségvetési hiány 70 százaléka. Farkasok, kuvaszok, palackzabáló furgonok – ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
A kormányközeli Magyar Vagon és az állam közös cége, a MaVag Europe elindította a spanyol Talgo vonatgyártó tőzsdei felvásárlásának folyamatát. Az ügylethez a spanyol kormány engedélye is kellene, ám Madridnak nem tetszik az oroszbarát Orbán-kormány.
A magyar állam szűk 7 ezer euróért szerzett 45 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo vonatgyártó felvásárlására létrehozott projektcégben, de ennél minden bizonnyal nagyobb szerepet vállalna, mert a projektcég felügyelőbizottságába beült a Nemzeti Tőkeholding egyik igazgatója. A többségi tulajdonos a Szalay-Bobrovniczky Kristóf hadügyminiszter által gründolt, jelenleg egy magántőkealap által tulajdonolt Magyar Vagon-csoport, amelybe a kormány a MÁV járműgyártó és -javító kapacitásait privatizálta, és amelynek még 500 kocsit kell leszállítania az oroszokkal közösen elkezdett egyiptomi megrendelésből. Madrid az Orbán-kormány oroszbarátsága miatt nem akarja engedélyezni a stratégiai vállalatnak számító Talgo felvásárlását.
Pedig a pénzügyi megállapodással nem lett volna gond.
A Ganz-MaVag Europe jól be van kötve a kormányhoz és a NER ismert figuráihoz.
A Dunakeszi Járműjavító mögött álló Ganz-MaVag Zrt. a spanyol Talgo 40 százalékát venné meg, az üzletet a külügyminiszter is igyekezett elősegíteni.
Úgy tűnik, a Magyar Vagon közel áll a spanyol Talgo járműgyártó felvásárlásához. A spanyol kormány még megakadályozhatja az ügyletet, de a magyar kormány keményen lobbizik Madridban. A Magyar Vagont az állam Moszkvával együttműködve rakta össze Szalay-Bobrovniczky Kristófnak, illetve a cég immár ismeretlen tulajdonosának.