„Véget ért a tájékoztató, a PR-osok megnyomták a gombot” – részletesen elmesélte a sóskúti polgármester, hogyan verte át rajta az állam a helyi akkugyárat
König Ferenc állítja, hamarosan tájékoztatni fogják a lakosságot.
König Ferenc állítja, hamarosan tájékoztatni fogják a lakosságot.
Részletesen beszélt a tervezett sóskúti akkufeldolgozó üzemről a beruházó Andrada-csoport vezére és a leendő üzemvezető. Bemutatták a feldolgozás végtermékét, a két milliméteres lítium-, kobalt- és mangángranulátumokat, és azt ígérték, HEPA-szűrőn megy majd át az üzemből kiengedett füst.
Kínából fogják Magyarországra hozni a BYD elektromos autóiba kerülő akkumulátorok részegységeit, Szegeden csak összeillesztik majd, és beteszik az autókba.
A lakossági tájékoztatás elmaradt, helyette országgyűlési képviselők vitatkoztak biztonságiakkal, a sóskútiak által kifütyült, kikezdett és láthatóan megrendült polgármestert pedig a rendőrök menekítették haza az akkufeldolgozó üzem épülése miatt feldühödött tömeg és a sajtó kérdései elől. Videóriportban mutatjuk meg a keddi sóskúti eseményeket.
Kőnig Ferenc nem tartott lakossági tájékoztatót, hanem hazamenekült a sóskútiak és a sajtó elől. Az eseményre hivatalosan csak sóskúti lakcímkártyával lehetett bemenni, azonban a privát biztonságiak sorfalát áttörte a tömeg.
Nem nyereséges az akkumulátorhulladék feldolgozása, viszont komoly környezeti veszélyeket rejt magában. Az Orbán-kabinet mégis erőlteti az újrahasznosító üzemek építését.
Gyors felháborodás követte az Andrada-csoport Sóskútra érkezését, a helyiek hamar szervezkedni is kezdtek az akkuújrahasznosító és feldolgozó üzem ellen. Idejük azonban nincs sok: az üzem februárban már meg is kezdené működését.
A minisztérium ígéri, hogy a jövőben szigorúbban fogják büntetni az ilyen eseteket.
Az elbocsátott munkások igen nehéz helyzetbe kerültek, mivel Nógrád megyében a legmagasabb a munkanélküliségi ráta.
Egy régi raktárépületben rendezkedhet be Sóskúton annak a szlovén cégnek az akkufeldolgozója, amelynek egy ugyanilyen projektjét tavaly nyáron Szijjártó Péter jelentette be Alsózsolcára. Lapunkhoz eljutott egy olyan dokumentum is, amelyből kiderül, hogyan fest majd belülről a most frissen bejelentett sóskúti beruházás.
Az üzem várhatóan februárban kezd működni.
Rengeteg ígéret, amelyeket helyben egyre durvább ellenérzések fogadnak – így foglalható össze, hogy mi történt a magyarországi akkumulátoriparban idén. Hatalmas gyárak érkeznek, de egyelőre nem tisztázott, ki fog ezekben dolgozni, sem az, hogy ki fogja feldolgozni a hulladékukat.
A Miskolci Egyetem szakértői szerint nem lesz sem tűz-, sem robbanásveszélyes a gyár. A munkálatokat már el is kezdték 41 ezer négyzetméteren.
Tavaly alapoztuk meg azt a válságot, amely 2023-ban mindenkit megviselt Magyarországon – de van-e remény, hogy jövőre jobb lesz, és nem csak számszerűen? A bázishatás 2024-ben is csodákat tehet a számok terén, idén azonban a gazdasági felsővezetés belső feszültségei és a propagandavezérelt politika sokkal inkább a katasztrófa felé vitte az országot. A hvg.hu gazdasági újságíróinak elemzése közéleti podcastunkban.
Szijjártó Péter elérte az első nagy sikert a Magyarországra hozott kínai gigaberuházásokkal: olvasóink szerint az akkumulátorgyárak még az (egy számjegyű) inflációnál is nagyobb hatással voltak a közbeszédre. A bronzot a mesterséges intelligencia viheti haza.
Ellenben rengeteg raktár igen.
A város polgármesterét ősszel kereste meg a HIPA, hogy 2028-ra akkucellákat gyártó beruházás lehetne a város mellett. Nem kértek belőle.
A Nobel-díjasok, Karsai Dániel, esetleg Szoboszlai Dominik vagy Azahriah tette a legtöbbet az országért? Tóth Gabi, a MÁV, vagy L. Simon László bukása volt a leglátványosabb? Az akkugyár, a fólia vagy a mesterséges intelligencia éve volt 2023? És mi volt a legszürreálisabb pillanat a magyar közéletben? Negyedik alkalommal osztja ki a HVG az év díjait – a döntés ismét az ön kezében van! A szavazás december 17-én, vasárnap zárul.
Azt mondják, a város közigazgatási határain belül berendezkedő BYD és HTNS egységei úgy kértek környezethasználati engedélyt maguknak, hogy nem számoltak a másikkal. Csakhogy a két üzem együttesen egészen más hatással tud lenni a környezetre, mint ha csak az egyik létezne, érvelnek. A perek kedden kezdődtek a bíróságon.
A helyiek szerint a komáromi akkugyárba viszik őket minden reggel dolgozni.