Donald Trump 100 százalékos vámmal sújtaná a chipgyártókat, ha nem gyártanak Amerikában
Az Apple-lel eközben 100 milliárd dolláros fejlesztésről tárgyal Trump.
Az Apple-lel eközben 100 milliárd dolláros fejlesztésről tárgyal Trump.
Magyarország 30. legnagyobb profitú cége volt 2023-ban a Semilab Zrt., amelyre most csaknem 200 milliárd forintos ajánlatot tett az amerikai Onto Innovations. A vállalat ennek ellenére az elmúlt 35 évben alig szerepelt a sajtóban, pedig olyan cégeknek szállítanak, mint a Microsoft, a Samsung, a Sony vagy az IBM.
Miután Trump az okostelefonokat és a számítógépeket vonta ki a vámok hatálya alól, most úgy tűnik, Peking ugyanígy tesz a mikrochipek egy részével, amelyeket Kína nem tud más forrásból pótolni.
Howard Lutnick közölte: külön vámokat készülnek kivetni az elektronikai eszközökre.
Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar kihívásaival, annak terjeszkedésével, ami új gyárak építésével jár. És bizony itt van mit ellesni Ázsiától.
A világon harmadikként az Nvidia értéke lépte át a kétezermilliárd dollárt. És lehet, hogy ez még csak a kezdet.
A Drezdában építendő chipgyárral a németek az EU azon szándékát is kiszolgálják, mely szerint 2030-ig fel kellene zárkózni Ázsiához és az USA-hoz félvezetőgyártásban.
Az USA elnöke kifejezetten nemzetbiztonsági, nem pedig gazdasági kockázatokra hivatkozik.
Még mindig hiány mutatkozik mikrochipekből az ipari, informatikai szektorokban, miközben a szórakoztatóelektronikában túlkínálat löki mélybe a részvényárfolyamokat.
Idén 9,7 millió autót akartak legyártani, viszont ennél jóval kevesebb jön csak össze.
Peking beszünteti a citrusfélék és halak importját a szigetről, de ami még súlyosabb, nem szállít többé homokot Tajvanra.
A globális mikrochiphiány 2022-ben még biztosan probléma lesz, és egyes iparági szakértők előrejelzése szerint 2023 előtt nem is fog javulni. Ezzel szemben mások meg vannak győződve arról, hogy az idei év végén a helyzet javulása várható. De hogyan reagálnak a vállalatok a chiphiányra, és mit lépnek a döntéshozók?
A járműipar 30, az elektronikai, optikai termékek gyártása 10,7 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest, ez pedig csak azt jelenthette, hogy a teljes magyar ipar teljesítménye csökkent.
A General Motors példája jól mutatja, hogyan üthet vissza egy korábbi döntés.
A Suzuki arról számolt be, hogy idén kevesebb autót fognak gyártani Esztergomban.
Így is mintegy 30-50 ezer, csak részben befejezett új személyautó van a raktáraikban.
Egy-egy mai autóban több száz elektronikai félvezető alkatrész van, amelyekhez most nem lehet kellő mennyiségben hozzájutni.
A világjárvány egyik hozadékaként kialakult globális chiphiány immár történelmi magasságokba emelkedett, komoly veszélybe sodorva számos iparágat.
Az Apple-t is kiszolgáló Taiwan Semiconductor Manufacturing 10-20 százalékkal emelheti az árait.