#gazdaság


GKI-elemzés: Nincs mire alapozni a kormány középhatalmi vágyait
 

GKI-elemzés: Nincs mire alapozni a kormány középhatalmi vágyait

Alulról indult az ország, és jelentős mértékben az uniós támogatásoknak köszönhetően tudta növelni a GDP-jét az elmúlt tíz évben, így is hátrébb csúszott a rangsorban. Ráadásul nincs már lehetőség a gazdaság extenzív növekedésére – például a foglalkoztatottság bővítésével –, az intenzív növekedés előfeltételeinek helyzete – mint például az erős oktatás, nyelvtudás, a tudásintenzív termelés – pedig kedvezőtlen. Mindez nem ágyaz meg annak a középhatalmi státusznak, aminek elérését célul tűzte ki a kormányfő.

hvg.hu hvg.hu




17 ezer halott, több milliárd dolláros kár az izmiti katasztrófában – HVG-cikk az 1999-es török földrengésről
 

17 ezer halott, több milliárd dolláros kár az izmiti katasztrófában – HVG-cikk az 1999-es török földrengésről

Az augusztusi törökországi földrengés következtében tízezrek kerültek sátorvárosokba, s sorsuk továbbra is megoldatlannak látszik. Az első átfogó felmérések szerint azonban a gazdaság viszonylag könnyen átvészelheti a katasztrófát, amely – paradox módon – még hozzá is segítette Ankarát, hogy az EU hivatalos tagjelöltjévé váljon. Az 1999. augusztus 17-i izmiti földrengés a Richter-skála szerint 7,4-es erősségű volt, vagyis csaknem akkora, mint a mostani törökországi-szíriai földrengés. Az akkori rengés epicentruma az ország másik felén, Isztambul közelében volt. Következményeiről a HVG az év november 13-án számolt be, ezt közöljük újra.







Elbukott telephely, lenyúlt nagy vevők, szigorúbbá váló bankok - így tépázta meg a kiskutakat a benzinárstop időszaka
 

Elbukott telephely, lenyúlt nagy vevők, szigorúbbá váló bankok - így tépázta meg a kiskutakat a benzinárstop időszaka

Eladott tartálykocsi és telephely, több tízmillós banki kölcsön, kényszerű tőkeinjekció más érdekeltségekből – ilyen és ehhez hasonló lépésekre kényszerültek a kis benzinkutasok, hogy kompenzálják a 2021 őszén bevezetett benzinárstop miatt elszenvedett veszteségeiket, nem beszélve a Mol által elvitt nagy vevőikről. Azt eddig is lehetett tudni, hogy összességében százmilliárdos nagyságrendű a káruk, ám most egy konkrét töltőállomás-üzemeltető példáján részletesebben is megismerhetjük, miből állt össze a veszteség, és milyen lépésekre kényszerül egy a vállalkozás, hogy fenn tudjon maradni.