Magyar hidrogénes tuk-tukba pattant Dubajban Varga Mihály
Ránézésre kicsit frédi-bénis, de ígéretes ötletnek tűnik a magyar fejlesztés.
Ránézésre kicsit frédi-bénis, de ígéretes ötletnek tűnik a magyar fejlesztés.
Első látásra úgy tűnhet, a járműipar letette a voksát a beépített akkumulátoros elektromos autók mellett. Alternatívákból azonban nincs hiány, és néha egészen meglepő, hogyan próbálnak energiát nyerni a gyártók.
Egyes gyártók már hosszú évtizedek óta kísérleteznek olyan személyautókkal, melyek kipufogócsövén csak víz csepeg ki. Ilyen például a Mercedes, illetve a BMW.
200 lóerő feletti literteljesítményével már a hagyományos benzinmotorok közt is az elitbe tartozna.
Egyelőre csak szavak szintjén fontos a kormányoknak a kibocsátásmentes hidrogén, amely a tavalyi termelés kevesebb mint 0,1 százalékát tette ki. Ebből ráadásul a szénmegkötéses módszer nem is működik jól, szökik a metán.
A német H2FLY 2016 óta végez tesztrepüléseket a HY4 nevű gépével, ám most először emelkedett úgy a magasba a szerkezet, hogy folyékony hidrogént tankoltak bele. Mivel a technológia felskálázható, később a kereskedelmi gépekbe is beépíthetik.
Az üzemanyagcellás pickupba hidrogént kell tankolni, és a kipufogójából tiszta víz csepeg az útra.
Németország egykori afrikai gyarmatán szélturbina rendszert terveznek az Atlanti-óceán partján, ahol hatalmas napelempark is termeli majd az energiát. A Der Spiegel tudósítói a helyszínen néztek utána, mennyire reális a nagy német hidrogénprogram Namíbiában, megéri-e sok milliárd dollárt beruházni zöld energiába oly távol Európától?
Kipróbáltuk, hogy hogyan teljesít a gyakorlatban egy 16 méter hosszú szupermodern elektromos kamion a maga hat akkumulátorával, három villanymotorjával és 2400 Nm-es hangtalan nyomatékával. Teszten a 135 millió forintos Volvo FH Electric.
A Janus nevű fehér törpe csillag 1000 fényévre található a Földtől. Egyik oldalát hidrogén, míg a másikat hélium borítja.
Sosem tett még meg ekkora távolságot hidrogénautó, mint a Delfti Műszaki Egyetem által létrehozott jármű: az EcoRunner XIII kevesebb mint 1 kg hidrogénnel tett meg 2488 kilométert, ezzel pedig világrekordot is felállított.
McLaren elektromos hajtás, egekig pörgő V10-es motor, futurisztikus hidrogénkaniszter a híres magyar versenylóról elnevezett sportkocsiban, melynek Kincsemhez hasonlóan Goodwood hozhatja el a világhírnevet. A sokat ígérő cég nyíregyházi származású, Svájcban élő vezetőjével beszélgettünk.
A teherautók esetében több cég is úgy véli, hogy a komoly jövője van a hidrogénalapú technológiáknak.
Testközelből ismerkedtünk meg a dél-koreai gyártó hidrogén-elektromos hajtásláncú, egyedi külsejű újdonságával.
Hamarosan kereskedelmi célokat is szolgálhat az a napelemes reaktor, ami semmit nem hagy kárba veszni: a hidrogén előállítása során keletkező hőt és oxigént egyaránt hasznosítja, előbbi fűtésre, utóbbi pedig az orvoslásban használható.
Egyszerre 300 embert és 80 járművet tud elvinni a norvég Norled által gyártott, folyékony hidrogénnel működő komp, aminek a meghajtásáról két, 200 kW-os üzemanyagcella gondoskodik.
Még 2022 októberében próbálták ki finn és amerikai mérnökök, mi történik, ha egy gázerőmű motorjának üzemanyagát hidrogénnel keverik el. A tesztek alapján környezetbarátabbá válhatnak az erőművek.
Száz éve, 1923. március 27-én halt meg James Dewar skót kémikus, fizikus, a termosz elődjének a feltalálója, a cseppfolyós és a szilárd hidrogén előállítója.
Az amerikai Universal Hydrogen nevű cég egy 40 üléses Dash-8 típusú repülőgépet alakított át úgy, hogy üzemanyagcellás repülőgépként is képes legyen a magasban szárnyalni.
Forradalmi áttörés nem várható a megújulós energiatermelésben, a létező módozatok pedig megkerülhetetlenül korlátosak. Kiutat jelenthet az elektrolízises hidrogéntermelés, és fontos szerep juthat az áramtermelésben a kis, moduláris nukleáris erőműveknek.