szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Könnyebbik végéről közelítette meg a témát a jogalkotó, ami csak ideig-óráig jelent megoldást. Nem volna célravezetőbb, ha az újfajta kihívásokra nem csak a jelenlegi szabályozás kiterjesztésével, hanem az innovációra innovatív jogi megoldásokkal reagálna a szabályozó? – teszi fel a kérdést egy szakmai blog.

Az Uber és a hozzá hasonló lendülettel a taxistársadalmat és piacot teljesen felforgató vállalkozások komoly kihívást jelentenek jogi szempontból, melynek megoldására többféle úton indulhat a jogalkotó: vagy megpróbálja a hatályos szabályok alá betuszkolni a közösségi gazdaság szereplőit, vagy olyan, új szabályokat alkothat, amelyek figyelembe veszik az adott szolgáltatás sajátosságait, esetleg valamilyen köztes úton elindulva, hibrid megoldásokkal is kísérletezhet. Magyarországon a jogalkotó a legegyszerűbb megoldás felé fordult, azaz az adott piacra egyébként is alkalmazandó szabályokat igyekszik kiterjeszteni az új szereplőkre – összegzi a múlt hét eseményeit jogi szempontból egy szakmai blog, a Lawyerupdate.

A blog szerint ugyan helyes törekvés, ha a versenysemlegesség irányába történik lépés, hiszen nem származhat abból versenyelőny, hogy a hagyományos szolgáltatók kezét megkötő béklyók az új fiúkra nem vonatkoznak, ugyanakkor felmerül, hogy a jogalkotó eleget tesz-e a feladatának, ha a meglévő szabályozást lényegében kiterjeszti a szolgáltatást újfajta megközelítéssel nyújtókra is. Nem lenne célravezetőbb és előrelátóbb, ha az újfajta kihívásokra a jogalkotó nem csupán a feladat "letudásával" válaszolna, hanem a tisztességes verseny alapjait megteremtve, az adott piac működését és nem utolsó sorban a fogyasztók érdekeit is szem előtt tartó szabályokat alkotna? – teszik fel a kérdést a blog szerzői.

Túry Gergely

A meglévő szabályok egyszerű kiterjesztése ugyanis úgy tűnik, hogy az alternatív szolgáltatást nyújtókat a szabályozás megkerülésére sarkallja, és minden igyekezetükkel azon lesznek, hogy kibúvót találjanak. A Wundercar például azzal érvel, hogy rá nem is érvényes a szabályozás, amíg az Uber egyszerűen nem fogadja el a jelenlegi megoldást és további egyeztetést sürget. Jelen szabályozás ráadásul a hagyományos piaci szereplőket sem kényszeríti versenyre, így nem szorítja őket arra, hogy a szolgáltatásaik javításával és a fogyasztók kegyeinek a keresésével erősítsék a piaci helyzetüket, hanem jogi csatákkal akarják elejét venni a piacvesztésnek.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!