A DVD mára visszafordíthatatlanul átrendezte a filmbizniszt: napjainkban a kis ezüstlemezek értékesítéséből már több pénzt kasszíroz be a filmipar, mint a mozikasszákból.

A DVD-eladásból származó bevételek 2000 és 2003 között csaknem megnégyszereződtek, és 2002 közepe óta tartósan meghaladják a mozibevételeket – állítja a Video Business egy amerikai piacot elemző tanulmányában. Többek közt e bámulatos növekedés eredményeként mára elmondható: a filmbevételek kétharmada az úgynevezett Home Entertainmentból (otthoni szórakozás) származik.

Elemzők szerint a DVD-biznisz mára olyan ágazati kulcstényezővé vált, amilyen szerepet a hagyományos videokazetták soha nem töltöttek be: az új sikerágazat minden eddiginél jobban átalakította Hollywood értékesítési gyakorlatát. Korábban egy mozifilm kiárusítása évekig is eltartott. Hat hónappal a mozipremier után a filmek hat újabb hónapra előbb a kölcsönözhető, majd ez időszak letelte után a megvásárolható videokazetták közé kerültek. A filmek szabad sugárzása csak a fizetős televíziók műsorára kerülést követő újabb hat hónapot követően, a megjelenés utáni harmadik évben vált lehetővé. Mára ez az időszak néhány hónapra csökkent; a cél a filmet a mindössze 10 százaléknyi bevételt hozó kölcsönzési szakaszt mielőbb átugorva a „házimozi-stúdiókba” juttatni.

A növekedés és számok szinte hihetetlenek: az Egyesült Államokban jelenleg évi 700 millió DVD-t értékesítenek. Míg a tavalyi évben a tengerentúli mozikasszákból 9,5 milliárd dollárnyi bevétel futott be, a DVD-piac 2003-ban az 1997-es gyermekkori 0,05 milliárdhoz képest 11,9 milliárd dollárt hozott. A DVD-k szárnyalása nem amerikai sajátosság. A német Der Spiegel szerint az öt évvel ezelőtti 2 millió értékesített lemezhez képest Németországban ma évi 65 millió darabnál járnak. A várakozások szerint az év végére minden második háztartásban lesz DVD-lejátszó, s ezáltal tovább nőhet a lemezértékesítésből származó, már ma is egymilliárd euró feletti bevétel. Összehasonlításképp: a német mozikasszákból a tavalyi év során mindössze 850 millió euró bevétel folyt be. Köszönhető ez többek közt annak is, hogy a DVD-biznisz jelenleg nem szenved annyira az interneten terjedő kalózmásolatoktól, mint a zeneipar; e hatalmas méretű anyagok le- és feltöltése ugyanis csak szélessávú kapcsolat esetén lehetséges, és még akkor sem árt a türelem.

A GfK Piackutató Intézet egy tavaly őszi, úgynevezett Non Food Tracking kutatása a DVD-lejátszók iránti kereslet 145 százalékos növekedését Közép-Európában „orbitális”-nak nevezte. Felmérésük szerint 2003 volt az első év, amikor a kereskedelem több DVD-lejátszót értékesített, mint videomagnót. Tanulmányuk szerint mivel a háztartások ellátottsága DVD-lejátszóból jóval 10 százalék alatti, az árak pedig zuhannak - átlagosan 33 százalékkal egyetlen év alatt - a jövőben is a forgalom nagyarányú növekedése várható.

A még csak olcsónak sem mondható DVD-k bombasikerét örömmel, ám kis értetlenkedéssel fogadták az filmipar képviselői. Ugyan a lemezek lejátszásához szükséges készülékek egyre több háztartásban megtalálhatók, még mindig többen rendelkeznek videokészülékkel – a kazettapiacon mégsem volt soha ekkora növekedés. Nem magyarázható egyértelműen a magas kép- és hangminőséggel sem a DVD-értékesítés megugrása, hiszen a felmérések szerint a DVD-vásárlók kis része rendelkezik csak olyan technológiával, amely a lemezek nyújtotta minőséget csorbítatlanul meg tudja jeleníteni. Piackutatók azt is bebizonyították, hogy a lemezekre pakolt extrák – képek, kísérőfilmek, interjúk, zenék – sem képviselnek nagy hozzáadott értéket, a fogyasztókat ugyanis saját bevallásuk szerint elsősorban maga a film érdekli. Az ipar képviselői szerint a DVD-boom annak köszönhető, hogy azon túl, hogy e médium biztosította az első valós házimozi-érzést, a lemezekre felpakolható hatalmas információmennyiségnek köszönhetően lehetővé vált korábbi archívumok attraktív és praktikus megjelenítése is. A DVD-k segítségével kompakt kivitelben és tartósan remek minőségben váltak hozzáférhetővé a korábban csak többtucat videokazettára felvehető kedvenc sorozataink, akárcsak a már rég nem forgalmazott klasszikusok feljavított, bővített változatai.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Egymillió ember demonstrált Londonban

Egymillió ember demonstrált Londonban

Elloptak egy bombát Vértesszőlősön

Elloptak egy bombát Vértesszőlősön

12 GB RAM és ventilátor is kerülhet az ütős új androidos telefonba

12 GB RAM és ventilátor is kerülhet az ütős új androidos telefonba

Levonult a metróba az Operaház zenekara, és adott egy koncertet

Levonult a metróba az Operaház zenekara, és adott egy koncertet

Újra utcán a belgrádiak

Újra utcán a belgrádiak

Az őszödi beszédre is visszaemlékezett Gyurcsány - videó!

Az őszödi beszédre is visszaemlékezett Gyurcsány - videó!