Tetszett a cikk?

Manapság már bárkinek lehet show-műsora? - szólt Hajós első showja, a Magánszám szlogenje. Nos, úgy tűnik, tényleg mindenkinek lehet, csak éppen neki nem. A Viasat3 megszüntette a Késő este Hajós Andrással című show sugárzását.

Frontember egy népszerű zenekar élén, lemezei a minimális rádiós játszás ellenére fogynak, szerepel a legsikeresebb embereket felsoroló presztízslistákon, a legrokonszenvesebb médiaszemélyiségként Magyarországot képviseli egy londoni EU-rendezvénysorozaton, s most, hogy nincs műsora, tele van vele a média. Hajós showjából viszont nem kér a Viasat3 televízió.

Személyét, műsorvezetői magatartását és komikusi attitűdjét mintha nehezen emésztené meg a hazai kereskedelmi média. A Tv2-ről eltűnt Magánszám című műsora, most pedig a Viasat3 jelentette be, megszünteti a Késő este Hajós Andrással című műsor sugárzását. A Tv2-nél Hajós bontott szerződést, ezúttal azonban a Viasat3 nem kért belőle, mondván, nézettsége elmarad a várakozásoktól, a vállalt számoktól. Hajósék arra hivatkoznak, hogy a csatorna nem segítette a műsort kellő reklámmal, változtatgatták a kezdési időpontokat is és nem adtak elegendő kifutást az új műsornak.

A vita és nyilatkozgatás vélhetően még eltart egy darabig. Ám marad egy kérdés. Adva van egy intelligens és bizonyos körben népszerű (sőt, már-már kultikus) showman, aki valamiért nem találja a helyét a jelenlegi hazai kereskedelmi médiában. A nézőknek, a hirdetőknek, vagy magának a médiának nem kell?

A Viasat3 szerint az első a helyes válasz, s az AGB számai igazolják is őket. A "nem kell a közönségnek"-érvnek azonban némileg ellentmondani látszik, hogy a megszüntetés bejelentése utáni válogatás-show verte az eddigi nézettségeket. Tehát ha szó van a műsorról, nézni kezdik. A további "best of" adások majd talán megmutatják, tartós-e ez a "posztumusz" érdeklődés a show iránt. Éppenséggel annak a csúcsnézettségű Fábry-shownak, amelyben a hazai médiavilág számos sztárja felvonult, az volt a legnézettebb mozzanata, amikor Hajós és Fábry együtt szerepeltek.

Hogy a hirdetőknek kell-e, ez egyelőre kérdéses. Valóban, ha kicsi a nézettség, nem jönnek a hirdetők. Támogatók viszont voltak a műsorban, a Zwack aranyfokozatú támogatóként állt a műsor mellé, s ez talán azt jelzi, a "prémium termékeket" fogyasztó nézők kedvelnék a műsort és annak emblematikus showmanjét. Az AGB-nél azonban -Brecht szavaival élve - egy fő az egy fő: a jómódú fogyasztó és a csak a tévén élő, kispénzű, szórakozni nem (és vásárolni se igen) járó néző is. Igaz, a tévé tömegműfaj, s a tömeget egyelőre ők jelentik.

"Hogy van-e Hajós műsorvezetői személyiségének létjogosultjága a hazai médiában, az legalább annyira fontos kérdés, mint hogy hibázott-e a produkció, vagy a csatorna. Egyébként úgy érzem, mindketten hibáztunk" - nyilatkozta a hvg.hu-nak Kocsis Attila, a Viasat3 vezérigazgatója. Műfajteremtő kísérletnek nevezte a műsort és megjegyzete, elképzelhető, hogy a stáb nem volt megfelelő nagyságú egy ekkora munkához. Kocsis szerint Hajós stílusa "talán túl intellektuális" a kereskedelmi média jelenlegi kínálatában. Szerinte az a "fan club", vagyis rajongói kör, amely kedveli Hajóst, megtalálta és nézte is a műsorait, de nem tűnt úgy, hogy nőne ez a tábor; nem bővítette, hanem szűkítette a csatorna közönségét. Mindazonáltal úgy gondolja, Hajós tehetséges, és egyelőre nem sikerült kihozni a képességeiben rejlő maximumot úgy, hogy az üzletileg is igazolja műsora létét. Egyben kizárta, hogy a mostani "best of" adások esetleges sikere nyomán a csatorna felülvizsgálná döntését.

Hogy maga a média hogyan viszonyul Hajós személyéhez, az talán a legnehezebben megválaszolható kérdés. Hallani a média köreiből olyan véleményt is, hogy a hazai műsorvezetői mezőnyből kilógó személyiségeket "kiveti magából a közeg". Pontosabban nem tudja használni, mert meglevő sémákba akarja szuszakolni őket. Puszta jelenlétükkel pedig rámutatnak az átlagos színvonal gyengeségére. Sikerük pedig a színvonaltalan, de könnyen és olcsón tömegtermelhető műsorok létét kérdőjelezné meg.

Nyakatekert okfejtés? Meglehet. Ám az jól látható tendencia, hogy a kereskedelmi tévék a legritkább esetben indulnak ki a személyiségből. Arcokat vesznek, amelyeket saját sémáikba erőltetnek, amíg aztán a szerep helyettesíti a személyiséget. Stohl Andrástól a Pa-Dö-Dö-n át Alföldi Róbertig sorolhatók a példák: ki jobban, ki rosszabbul alkalmazkodott a skatulyához.

Ahogy Hajós az Indexnek nyilatkozta: "Kaptunk egy huszonhárom pontos listát arról, hogy min kell változtatnunk. Ebben szerepeltek olyan pontok, mint például, hogy legyenek rövidebbek és kevésbé intellektuálisak a monológjaim, és többet beszéljek szerelemről, divatról".

Ha megfogadta volna a fenti direktívákat, épp az arcát vesztette volna el a műsorvezető. Úgy állna a dolog, hogy jelenleg az egyéniség megőrzése és a sikeresség a hazai kereskedelmi tévékben kizárják egymást?

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Egy Moszkvához közeli börtönbe szállították Navalnijt

Egy Moszkvához közeli börtönbe szállították Navalnijt

Gyorsan mozgó UFO-t láttak egy utasszállítóból, az FBI is megerősítette

Gyorsan mozgó UFO-t láttak egy utasszállítóból, az FBI is megerősítette

Film készül a titokban megkeresztelt és elrabolt zsidó gyermekről

Film készül a titokban megkeresztelt és elrabolt zsidó gyermekről