szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Tudatos Vásárlók Egyesülete idén is megtartja Ne Vásárolj Semmit Napi "fogyasztói böjtjét", amelyre az ünnepi vásárlási láz előtt, november 25-én kerül sor.

Az egyesület szerint miközben a társadalom egyötöde szegény és leszakadónak tekinthető, egyre szaporodnak a "túlfogyasztás" és a "rosszfogyasztás" tünetei Magyarországon.

A Ne Vásárolj Semmit Nap alkalmából a Tudatos Vásárlók Egyesülete nyílt napot tart Bem rakparti irodájában. Az egyesület szerint ez a nap jó alkalom arra, hogy átgondolják az emberek milyen környezeti, egészségi és társadalmi hatása van a vásárlói döntéseknek.

A közös szórakozás, kirándulás helyett egyre több család legfontosabb hétvégi programja a vásárlás, amelyek 20 százaléka a sok órás elfoglaltságot igénybevevő hipermarketekben és bevásárlóközpontban történik.

A bizonyos rétegekre jellemző túlfogyasztáshoz adalék, hogy a KSH adatai szerint 100 háztartásra 138 színes és tévé és 125 mobiltelefon jut. Évente 70-100 ezer tonna elektronikai hulladék túlnyomó része is szemétlerakókba kerül. ami nehézfémekkel, savakkal szennyezi a vizeket és a talajt.

A 15 éves fiatalok 29-34 százaléka fogyaszt a reklámokból látott édességet és üdítőt minden nap, és csak 11-14 százalékuk eszik rendszeresen zöldséget - talán mert ezt ritkán reklámozzák.

Ugyanakkor jó jeleket is felfedezett a Tudatos Vásárlók Egyesülete: egyre népszerűbb az egészséges táplálkozás és újabban a biotermékek is mind kelendőbbek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hárs Géza Gazdaság

Márkabűvölet vs. márkagyűlölet?

"A gépek elkopnak. Az autók rozsdásodnak. Az emberek meghalnak. A márkák azonban továbbélnek." Ezt a gondolatot egy élelmiszeripari cég igazgatójának szájából idézi a magyarul most megjelent No Logo című könyv. Tele van provokatív kijelentésekkel, mégsem ettől ingerel vitára.

hvg.hu Kult

Márka nélküli márkák?

Az ötlet pofonegyszerű: vezessünk be egy antimárkát, egy brand nélküli brandet. A környezet- és emberbarát tornacipők gyártói borsot törnének a nagy sportmárkák orra alá. Se védjegy, se tömegtermelés, se profit?

Gazdaság

Ne vásárolj semmit! De mégis, miért ne?

Kétséges, lesz-e bármiféle, számokban is mérhető hatása a november 26-i Ne vásárolj semmit napnak. Ám ha akciójával a hazai kereskedelmet nem is rázza meg alapjaiban, a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) abban bízik, az egyszeri vevőt még felrázhatja.

hvg.hu Gazdaság

Pénteken járunk vásárolni, készpénzzel fizetünk

Legszívesebben pénteken vásárolunk valamely üzletlánc gyalogosan is könnyen megközelíthető boltjában. Többnyire készpénzzel fizetünk, s a beszerzéseket általában a háziasszonyok végzik - többek között ez derült ki a GfK Hungária által készített jelentésből.