szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A vállalatok globális terjeszkedésével egyre nagyobb jelentőséget nyer az új piacok és fogyasztók felkutatása, amelyre a legnagyobb lehetőségek Indiában, Kínában, Brazíliában és Oroszországban mutatkoznak - derül ki a PricewaterhouseCoopers (PWC) felméréséből.

Ma már nem a költségcsökkentés a globalizáció egyetlen célja, hanem a vállalatok egyre inkább az új fogyasztók felkutatására koncentrálnak a növekvő piacokon. Bár a brazil, az orosz, az indiai és a kínai gazdaság korábban az olcsó munkaerő miatt számított vonzónak, ma ezek az országok inkább hihetetlen növekedési potenciáljuk miatt népszerűek a multinacionális és a helyi cégek körében is - áll a felmérésben.

Az említett országok vállalatai globális szinten is egyre komolyabb versenyhelyzetet teremtenek. A megkérdezett 1410 felsővezető közel kétharmada biztosra veszi, hogy a globalizáció pozitív hatással lesz cégeikre a következő három év során. A vezetők a túlszabályozottságot, a kereskedelmi korlátokat, a politikai instabilitást, a szociális problémákat, a terrorizmust, valamint a globalizációellenes megmozdulásokat említik a globalizáció terjedését hátráltató legfontosabb tényezőkként.

Összességében a válaszadók 71 százaléka jelezte, hogy a következő három évben cégük üzleti kapcsolatokat kíván kialakítani az említett négy ország valamelyikében. E vezetők többsége szerint Kína rendelkezik a legvonzóbb piaci lehetőségekkel, majd sorrendben Indiát, Oroszországot, Brazíliát jelölték meg. Hasonlóképpen Kínát és Indiát tartják a más piacokat leginkább veszélyeztető versenytársnak is. 

A négy kiemelten kezelt ország vállalatvezetői szerint e gazdaságok versenyelőnyét a magas minőségű termékek, a munkaerő hatékonysága, a nagyméretű piacok közelsége, valamint a politikai és intézményi stabilitás biztosítja. Kína a költségcsökkentés és kapacitásbővítés, India a jól képzett munkaerő és az azzal párosuló alacsony munkaerő-költség, Brazília és Oroszország pedig a költségcsökkentés miatt vonzó a vállalatvezetők számára.

A megkérdezett vállalatvezetők 77 százaléka szerint az elmúlt három évben számottevően összetettebbé váltak saját vállalati folyamataik, aminek oka leginkább a terjeszkedés, a fúziók és felvásárlások, valamint az új termékek illetve szolgáltatások bevezetése.

A felmérést 2005 utolsó negyedévében készítették a világ 45 országa 1 410 felsővezetőjének megkérdezésével.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Kína már a hatodik legnagyobb gazdaság a világon

A kínai gazdaság tavaly az utolsó negyedévben 9,9 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest, és ezzel a tavalyi évi átlagos GDP-növekedés is 9,9 százalékos lett változatlan áron – abszolút értékben a bruttó hazai termék 18,232 billió jüant (2,261 billió dollár) ért el – közölték a kínai statisztikai hivatalban szerdán, kissé fölfelé igazítva a január elsején közölt, 9,8 százalékos éves becslést.

MTI/hvg.hu Világ

Kína támogatja India állandó BT-tagságát

Kína támogatni fogja India biztonsági tanácsi állandó tagságát, amikor az ENSZ reformja során időszerűvé válik a BT kibővítése. A két ország határvitáit is mihamarabb rendezni szeretné.

Hét nap

KÍNAI-INDIAI KÖZELEDÉS

Stratégiai partneri viszonyt hirdetett meg India és Kína hétfőn, miután Újdelhiben találkozott a két ország...