szerző:
MTI

Legmagasabb végső ajánlatával mégis a Flughafen Wien, a Raiffeisen Zentralbank és a szlovák Penta pénzügyi csoport alkotta TwoOne konzorciumé a pozsonyi és kassai repülőtér többségi része - jelentette a szlovák rádió. A szlovák versenyhivatalnak - amely korábban fenntartásait hangoztatta a TwoOne esetleges győzelmével kapcsolatban - még jóvá kell hagynia az ügyletet.

A TwoOne 4,52 milliárd koronát ajánlott a második fordulóban, a rivális spanyol Albertis-csoport csak 3,307 milliárd koronát. Ezzel a TwoOne az első fordulós, befektetésekkel együtt  15,18 milliárd koronás ajánlatával összesen közel 19,7 milliárd koronát (530 millió eurót) ad a két repülőtér 66 százalékáért.

Szlovákia a korábban bejelentetthez képest többször elhalasztotta a két állami tulajdonban lévő repülőtér privatizációjára kiírt pályázat győztesének kihirdetését. Egy január 19-i bejelentés szerint a TwoOne konzorciumnak és a spanyol Albertis által vezetett konzorciumnak - mint az első forduló két legjobb ajánlattevőjének - új, javított ajánlatot kellett benyújtania. A döntés mögött nyilvánvalóan a kormány árfelhajtó igyekezete állt. A javított ajánlatok benyújtási határideje január 27-e volt. 

Pavol Prokopovic szlovák közlekedési miniszter korábban már azt közölte, hogy a  bécsi repülőteret üzemeltető Flughafen Wien AG, a Raiffeisen Zentralbank (RZB) és a szlovák Penta befektetési társaság TwoOne nevű konzorciuma adta a legjobb ajánlatot a pozsonyi és a kassai repülőtér 66 százalékának a megszerzésére. A miniszter így már akkor a TwoOne pályázatát ajánlotta elfogadásra a szlovák kormánynak. 

A TwoOne a két légikikötő többségi részesedésének a megszerzéséért 6,9 milliárd korona (1 euró=31,1 korona) vételi árat ajánlott az első fordulóban, továbbá 8,3 milliárd korona befektetést a repülőterek infrastruktúrájának a korszerűsítésére, ami így együttesen 15,18 milliárd koronát tett ki. 

A pályázaton a TwoOne mellett eredetileg a spanyol Abertis építőipari vállalat repülőtér-üzemeltető vállalata, a TBI Plc és a szlovák J&T befektető társaság által alakított konzorcium, a német Köln-Bonn GmbH, a kanadai SNC-Lavalin és az osztrák Airport Consulting Vienna GmbH által alapított ISAP konzorcium, valamint a török J&T Finance Group repülőtér építő és üzemeltető vállalat indult. 

A szlovák sajtó már számos olyan véleménynek adott hangot, amely szerint a szomszédos bécsi repülőtér üzemeltetőjének tulajdonszerzése megszüntetné a versenyhelyzetet a két repülőtér között, ami végső soron a fogyasztókat károsítaná. Bécs jelenleg a legmagasabb, Pozsony pedig a legalacsonyabb repülőtér-használati díjat számítja fel Közép-Európában. A Ryanair már jelezte, hogy megszűnteti pozsonyi járatait, ha Bécs ráteszi a kezét a repülőtérre. A szlovák versenyhivatal is fenntartásainak adott hangot a két szomszédos repülőtér összekötésével kapcsolatban. Formális ellenvetést azonban egyelőre nem tett. 

A TwoOne véleménye szerint azonban a pozsonyi repülőtér profitálna a bécsi légiforgalmi piachoz való hozzáférésből és a két repülőtér együttműködése javítaná a versenypozíciót a térségben. 

Az ISAP már novemberben jelezte, hogy az EU versenyjogi bizottsága elé viszi az ügyet, ha a bécsi repülőtér üzemeltetője nyeri meg a pályázatot. Véleménye szerint a lényegesen nagyobb bécsi versenytárs tulajdonszerzése sértené a versenyjogot és monopolhelyzetet teremtene a térségben. 

A pozsonyi repülőtér, Szlovákia legnagyobb légi kapuja virágzó üzletet bonyolít a diszkont légitársaságokkal. Az idei év első felében 57 százalékkal nőtt a repülőteret igénybe vevő utasok száma, éppen a bécsi repülőtér diszkont alternatívájaként betöltött szerepének köszönhetően.
 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Két magyar rövidfilmet is meghívtak a Berlinaléra

Két magyar rövidfilmet is meghívtak a Berlinaléra

Nem sikerül átkalibrálni a navigációs rendszereket, mert nincs, aki megcsinálná

Nem sikerül átkalibrálni a navigációs rendszereket, mert nincs, aki megcsinálná

Kényszertörlések miatt apad drasztikusan a magyar cégek száma

Kényszertörlések miatt apad drasztikusan a magyar cégek száma

Uszoda épül az 52. emeleten, tériszonyosoknak nem ajánlott

Uszoda épül az 52. emeleten, tériszonyosoknak nem ajánlott

Gigászi offenzívába fogott Mészáros Lőrinc

Gigászi offenzívába fogott Mészáros Lőrinc

Úgy tűnik, Liu Shaolin Sándor exe kicsit még mindig pipa a magyar korcsolyázóra

Úgy tűnik, Liu Shaolin Sándor exe kicsit még mindig pipa a magyar korcsolyázóra