szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Európai Parlament megadóztatná a kerozin-felhasználást, vagyis adót vetnének ki a belföldi és EU-n belüli járatokra. Erre a az éghajlatváltozásra gyakorolt hatás mérséklésért van szükség - tájékoztatta a hvg.hu-t az EP sajtóosztálya.

A nemzetközi légi közlekedésre jelenleg nem szabnak ki sem hozzáadott érték-, sem üzemanyagadót, és a kiotói egyezmény előírásai sem terjednek ki rá. Az Európai Parlament azt szeretné, ha az EU világszerte fellépne a repülőgépek által az éghajlatváltozásra gyakorolt hatás mérséklésért. A képviselők mielőbb megadóztatnák a kerozint, és a kibocsátás-kereskedelmi rendszerbe is bevonnák a repülést.

Az Európai Bizottság még 2005-ben a repülés éghajlatváltozásra gyakorlat hatásának csökkentéséről szóló közleményt adott ki. Az EP erre most kedden, Caroline Lucas (zöldpárti, brit) saját kezdeményezésű jelentésének (439-74-102 arányú) elfogadásával reagált. A parlament szerint kiemelt cél, hogy az egyébként dinamikusan fejlődő légi közlekedésben az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását a lehető legnagyobb mértékben csökkentsék. Ezt úgy kellene megvalósítani, hogy közben ne torzuljon az EU-s és EU-n kívüli cégek közötti verseny, kevésbé legyen viszont tisztességtelen a légi közlekedés és a többi - adók alól nem mentesülő - közlekedési ágazat közötti konkurenciaharc.

Az EP „teljes mértékben egyetért a bizottság azon szándékával, hogy igyekszik bevezetni a kerozinadót, és sürgeti ennek mihamarabbi megkezdését a belföldi és EU-n belüli járatok megadóztatásával”. A jelentés szerint jobb légiirányításra van szükség annak érdekében, hogy költséghatékony módon csökkentsék a széndioxid-kibocsátást, a kondenzcsík- és pehelyfelhő-képződést. A képviselők szerint a bizottságnak a légi közlekedésben is ösztönöznie kellene a bioüzemanyagok felhasználását.

A jelentés külön foglalkozik a légi közlekedés bevonásának lehetőségével az európai kibocsátás-kereskedelmi rendszerbe (ETS). Az egyik elfogadott módosító indítvány értelmében a parlament arra kéri a bizottságot, „haladéktalanul végezzen hatásvizsgálatot javaslattervezeteinek sajátos paramétereire - például a repülésre vonatkozó határértékek szintjére, a megfelelésre, a részt vevő felek (a repülőgépek üzemeltetői, légitársaságok vagy repülőterek) kiválasztására - vonatkozóan, és mutasson be javaslatokat annak biztosítására, hogy az ETS az Európai Unión kívüli légitársaságokra is vonatkozzon”.

Az új repülési rendszernek a szöveg szerint minden uniós repülőtérről induló és oda leszálló járatra ki kell terjednie (lehetőség szerint az uniós légteret átmenő forgalomra használó interkontinentális járatokra is) függetlenül az adott légi közlekedési vállalat származási országától. Erre azért lenne szükség, hogy a piaci szereplőkre egyenlő feltételek vonatkozzanak, és elkerülhető legyen a piac torzulása az EU-n kívüli célpontokba irányuló járatok javára.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Nem kérhetnek kerozindíjat az utazási irodák

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség az utóbbi időkben olyan áremelésekre és árképzésekre lett figyelmes, ami a hatályos magyar jogszabályok alapján nem engedhető meg. Jogtalan áremelést és helytelen, szabálysértő árképzést utazási irodáknál is találtak, ami az idegenforgalmi szezon és főszezon idején komoly problémát okozhat.

MTI Gazdaság

A kerozint is megadóztatná az Európai Unió?

Adót vezetne be a repülőgép-üzemanyagra Németország, ami akár 5-10 euróval is megdrágíthatná a repülőgépjegyek árát. A német kormány az intézkedésnek az unió egészére való kiterjesztését javasolja.

MTI Gazdaság

Dráguló kerozin – drágul a nyári repülés

A növekvő üzemanyagárak miatt több légitársaság is kénytelen növelni árait, és kerozin-pótdíjait tovább drágítani. A drágulás elsősorban a szorosan gazdálkodó fapadosokat érinti.