szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az első félévben 143 üzlettel, 0,1 százalékkal gyarapodott a kiskereskedelmi üzlethálózat, 2006 közepén 166,9 ezer üzlet működött Magyarországon, 0,6 százalékkal több mint egy évvel korábban – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden.

Az országos üzletszám viszonylag szerény változása továbbra is magas – éves szinten 14 százalékos – cserélődés mellett következett be.

A KSH adatai szerint az első negyedévben az országos üzletállomány mintegy 300-zal, 0,2 százalékkal csökkent, míg a második negyedévben mintegy 400-zal, 0,3 százalékkal bővült.

Területi bontásban vizsgálva, a második negyedévben minden régióban nőtt az üzletek száma, Észak-Magyarország kivételével.

Ez utóbbi 1 százalékos üzletállomány-szűkülését alapvetően a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei több mint 180 üzletes visszaesés okozta.

Legnagyobb bővülés a dél-alföldi és a közép-magyarországi régióban következett be. A legnagyobb számban a főváros üzletállománya bővült. A félév végére az országos üzlethálózat 19,6 százaléka összpontosult Budapesten.

Az üzlettípusok közül az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek számának évek óta tartó csökkenése – a forgalom hipermarketekbe, diszkontláncokba koncentrálódásának következtében – tovább folytatódott.

A KSH adatai szerint 2006. június 30-án 112 ezer vállalkozás átlagosan 1,49 üzletet üzemeltetett, míg ez a mutató egy évvel korábban 1,48 volt. A boltok közel 52 százalékát együzletes vállalkozások működtették, 40 százalékát pedig a 2-10 üzletesek.

Az első félév végén a teljes hálózat 40,9 százalékát, 68,3 ezer üzletet működtették egyéni vállalkozások, mintegy 1500-zal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

A II. negyedévben tovább bővült a nagy alapterületű létesítmények száma: a Buy-Way Dunakeszin nyitotta meg újabb egységét, a Tesco Érden, az Electro World Budapesten, a KIKA Győrött gyarapította áruházai számát. Az új létesítmények mintegy 21 ezer négyzetméterrel növelték az országos kiskereskedelmi üzlethálózat eladóterét, melynek nagysága ezekkel együtt 2006. június 30-ra 17,6 millió, az egy üzletre jutó átlagos alapterület 105 négyzetméterre emelkedett.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

KSH: bővülő kiskereskedelem

A kiskereskedelmi forgalom az év első hét hónapjában 5,1 százalékkal, ezen belül júliusban 4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a naptárhatástól megtisztított volumenindexek alapján – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

MTI Gazdaság

Csaknem 5 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom

A kiskereskedelmi forgalom változatlan áron számított, naptárhatástól megtisztított volumenindexek alapján 2005 első nyolc hónapjában 4,9 százalékkal, augusztusban 5,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken.

MTI Gazdaság

A kiskereskedelem 7,2 százalékkal nőtt

A változatlan áron számított kiskereskedelmi forgalom 2005 novemberében 7,2 százalékkal, az első tizenegy hónapban 5,6 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit a naptárhatástól megtisztított volumenindexek alapján - közölte a Központi Statisztikai Hivatal.