szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Jelenleg háromoldalú tárgyalások folynak a Budapestre tervezett 4-es metró megvalósításának részben EU-támogatásokból történő finanszírozásáról, annak lehetőségeiről a főváros, az Európai Bizottság és a magyar kormány között - tudatta a Fejlesztéspolitikáért Felelős Kormánybiztosság.

A Fejlesztéspolitikáért Felelős Kormánybiztosság annak kapcsán tudatta ezt, hogy az index.hu internetes hírújság pénteki közlése szerint akár a 4-es metró beruházásának végét is jelentheti, hogy az Európai Bizottság nem akarja több száz milliárd forinttal támogatni metró projektjét. 
 
A projektgazda főváros és a kormány közel állnak az új finanszírozás elveinek véglegesítéséhez, amelyekről ennek megfelelően a kormány egyeztetést kezdett a bizottsággal, amely a napokban ismertette tárgyalási pozícióját a projekt finanszírozásával kapcsolatban, az ebben foglalt észrevételeket a következő hetekben tárgyalják meg a szakértőkkel. Ennek során figyelembe veszik a fővárosi önkormányzat vezetése által a projekt megvalósításáról elrendelt vizsgálat eredményeit - hangsúlyozta közleményében a kormánybiztosság.
 
A kormány a tárgyalások során azt az álláspontot képviseli, hogy a projekt megvalósítása a magyar költségvetésnek nem kerülhet többe, mint amennyi az erről hozott eredeti kormánydöntésben szerepel. Az uniós források bevonása jelentősen csökkentheti a költségvetési terheket. Csak kerek egész projekt megvalósításában vagyunk érdekeltek, meg kívánjuk akadályozni, hogy a program egyes elemeit kimazsolázzák és csak azokat támogassák - teszik hozzá.
 
Mint írják, a metróberuházásról, mint egyedi projektről folyó brüsszeli egyeztetés nem függ össze és így nem is hátráltatja sem az Új Magyarország Fejlesztési Tervről, sem az operatív programokról szóló tárgyalásokat az EB és a magyar kormány között, amelyek az eredeti terveknek megfelelően, jó ütemben haladnak.
 
A Főpolgármesteri Hivatal főpolgármester-helyettesi irodája is közleményben tudatta: jelenleg is folynak az egyeztetések a főváros szakértői, a kormány képviselői és Brüsszel illetékesei között, hogy mekkora összeggel és milyen formában támogatja az EU kohéziós alapja a 4-es metrót. Az Európai Unió a 4-es metrót a közösségi közlekedés fenntarthatósága, a kötött pályás közlekedés szolgáltatási színvonalának javítása és a légszennyezettség csökkentése szempontjából szükséges beruházásnak tartja - hangsúlyozzák.
 
A közleményben kiemelik: a kormány, a főváros vezetése és a koalíciós pártok egységesen kiállnak a 4-es metró megvalósítása mellett, hiszen az új metróvonal alapjaiban változtatja meg Budapest életét. A beruházás nyomán megújul az állomások környezete: csökken a forgalom, tisztább lesz a levegő. A felszín alatt pedig gyorsabb, csendesebb és biztonságosabb lesz a közlekedés.
 
Az Európai Unióval folytatott tárgyalások nem érintik a jelenleg is zajló építési munkálatokat. A támogatási szerződések megkötése hónapokat vehet igénybe, ám addig a 4-es metró beruházás a kormány és a főváros által elfogadott, törvényben rögzített feltételek alapján folytatódik - teszik hozzá.
 
Az Index információi szerint az Európai Bizottság szigorú feltételekkel, a vártnál sokkal kisebb mértékben finanszírozná a 470-500 milliárdos metróberuházást, és "az unió a metró újrakalkulált, rossz gazdasági mutatói miatt nem lelkesedik a projektért". 

Az internetes portál úgy tudja, az Európai Bizottság 400-500 millió eurót (100-120 milliárd forintot) meghaladó mértékben nem támogatná a projekt első szakaszát, a Bosnyák tér és Baross tér közötti második szakaszról pedig egyelőre nem akarnak hallani. A kormány és a főváros eredeti elképzelései szerint a közlekedés operatív programban 340 milliárd forinttal szereplő metrót az EU 70-80 százalékban, 240-270 milliárd forinttal támogatta volna. Az Európai Bizottság delegációja legutóbb a múlt héten tárgyalt Budapesten.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Itthon

Egyhangú igen a 4-es metróra

Pártállástól függetlenül támogatta a Bosnyák tér-Keleti pályaudvar közötti metrószakasz megépítését a zuglói képviselő-testület keddi ülésén.

MTI Itthon

A Kálvin téren kezdik a 4-es metró építését Pesten

Jövő hétfőn a Kálvin téren csatorna- és közműépítéssel kezdik meg a 4-es metró állomásainak építését a pesti oldalon, ami kisebb lezárásokkal jár majd; a tér teljes lezárására a tervek szerint csak április 5-től lehet számítani - közölte a BKV sajtóosztálya.