Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f824a3e5-ad9e-45f6-bfae-81e073fc8cc1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fokozatosan nő a fizikai bankkártya nélküli készpénzfelvételek aránya a K&H bankautomatáinál. A lehetőség januári bevezetése után azonnal rákaptak az ügyfelek az újfajta megoldásra. ","shortLead":"Fokozatosan nő a fizikai bankkártya nélküli készpénzfelvételek aránya a K&H bankautomatáinál. A lehetőség januári...","id":"20250522_kh-nfc-keszpenzfelvetel-befizetes-atm-bankkartya-nelkul-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f824a3e5-ad9e-45f6-bfae-81e073fc8cc1.jpg","index":0,"item":"4c6c8470-b9ad-4b5a-8158-5340f89d9587","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_kh-nfc-keszpenzfelvetel-befizetes-atm-bankkartya-nelkul-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 22:03","title":"Egyszerűen berobbant Magyarországon a megoldás, amivel nem kell bankkártya a készpénzfelvételhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Politikusok és katonai szakértők arra figyelmeztetnek, hogy Oroszország 2029-ben megtámadhatja Európát – a Die Zeit megkérdezte, honnan tudják ezt ilyen pontosan. Hitlernek figyelmeztetésül kell szolgálnia a mai konzervatívok számára, mondta Manfred Weber a Politicónak. Joschka Fischer volt német külügyminiszter szerint Európának szabad, szuverén hatalomként kell egyesülnie, ha nem akar beszorulni a birodalmi, agresszív Oroszország, illetve megbízhatatlan Amerika közé. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Politikusok és katonai szakértők arra figyelmeztetnek, hogy Oroszország 2029-ben megtámadhatja Európát – a Die Zeit...","id":"20250523_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"5b37f42f-d3d4-44af-8071-37b9b6712134","keywords":null,"link":"/360/20250523_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 23. 11:20","title":"Jönnek az oroszok 2029-ben? Talán – így látja a német hadsereg egyetemének professzora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e82e93a-052c-4446-a808-ed0e689bee56","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iPhone egyik legügyesebb trükkjével vetekedhet majd az az új androidos funkció, amelyet egyelőre csendben fejleszt a Google. Egy intelligens megjelenési módról van szó.","shortLead":"Az iPhone egyik legügyesebb trükkjével vetekedhet majd az az új androidos funkció, amelyet egyelőre csendben fejleszt...","id":"20250524_keszenlet-mod-android-ios-iphone","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e82e93a-052c-4446-a808-ed0e689bee56.jpg","index":0,"item":"7d73d5e8-7a83-48d2-9212-30d22df4aaa3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250524_keszenlet-mod-android-ios-iphone","timestamp":"2025. május. 24. 12:03","title":"Irigyelt különleges mód jön az androidos telefonokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Karácsony után legközelebb május elején kezdtek el sokan gondolkozni a nyaralás helyszínén.","shortLead":"Karácsony után legközelebb május elején kezdtek el sokan gondolkozni a nyaralás helyszínén.","id":"20250523_horvat-olasz-gorog-spanyol-nyaralas-balaton-google-trends","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba.jpg","index":0,"item":"661ab956-10b3-49a0-b595-47071bc976b6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_horvat-olasz-gorog-spanyol-nyaralas-balaton-google-trends","timestamp":"2025. május. 23. 05:30","title":"A horvát, az olasz, a görög és a spanyol nyaralás is veri a balatonit a magyar internezetőknél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fc6a58f-6dde-4035-90f0-6a683db70008","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Terjedni kezdtek a minden tudományos alapot nélkülöző összeesküvés-elméletek a volt elnök rákos megbetegedésével kapcsolatban. Vannak, akik már „turbó rákot” emlegetnek.","shortLead":"Terjedni kezdtek a minden tudományos alapot nélkülöző összeesküvés-elméletek a volt elnök rákos megbetegedésével...","id":"20250523_joe-biden-prosztatarak-konteok-osszeeskuves-elmeletek-covid-19-vakcina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fc6a58f-6dde-4035-90f0-6a683db70008.jpg","index":0,"item":"108a9ceb-4e89-408f-9b49-5cbbeb4983b7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_joe-biden-prosztatarak-konteok-osszeeskuves-elmeletek-covid-19-vakcina","timestamp":"2025. május. 23. 12:03","title":"A Covid–19 elleni vakcina okozta Joe Biden rákját? Beindultak a konteók a volt elnök daganata kapcsán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30e090b7-a67b-4e8d-ac5f-664496ae6316","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lehetséges magyarázatok vannak rá, de széles körben elfogadott tudományos bizonyíték még nem támasztja alá, mi okozhatja, hogy Kínában kilőtt a demenciás esetek száma – messze túlszárnyalva a globális adatokat is.","shortLead":"Lehetséges magyarázatok vannak rá, de széles körben elfogadott tudományos bizonyíték még nem támasztja alá, mi...","id":"20250524_kina-demencia-betegseg-szama-okok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30e090b7-a67b-4e8d-ac5f-664496ae6316.jpg","index":0,"item":"33b82de4-a813-493b-8eb0-3d0d8ae3a953","keywords":null,"link":"/tudomany/20250524_kina-demencia-betegseg-szama-okok","timestamp":"2025. május. 24. 10:03","title":"Senki nem érti, miért: van, ahol 30 év alatt négyszeresére nőtt a demenciások száma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe1a979c-af81-4eff-bc4e-032be1a3ce92","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Gaal Gergely a Partizánnak beszélt arról, mi vezetett a tegnapi lemondásához.","shortLead":"Gaal Gergely a Partizánnak beszélt arról, mi vezetett a tegnapi lemondásához.","id":"20250523_gaal-gergely-kdnp-semjen-zsolt-partizan-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe1a979c-af81-4eff-bc4e-032be1a3ce92.jpg","index":0,"item":"880bc7d1-d77d-431c-99f1-c15b48d985d4","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_gaal-gergely-kdnp-semjen-zsolt-partizan-interju-ebx","timestamp":"2025. május. 23. 18:37","title":"„Vigyázz, Gergő, lájkoltad a Magyar Pétert!” – újabb részleteket árult el a KDNP lemondott elnökségi tagja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17507a22-6271-4f99-ba2e-7bb7fe1fc344","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Amerika már nem őrzője, hanem hackere a globális kereskedelmi rendszernek. Kína megnyerte az összecsapást az USA-val szemben – mondta a Neue Zürcher Zeitungnak adott interjúban Richard Baldwin professzor, aki évtizedek óta figyeli és elemzi a világkereskedelem rendszerét. ","shortLead":"Amerika már nem őrzője, hanem hackere a globális kereskedelmi rendszernek. Kína megnyerte az összecsapást az USA-val...","id":"20250523_USA-Kina-vilagkereskedelem-vamhaboru-Richard-Baldwin-NZZ","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17507a22-6271-4f99-ba2e-7bb7fe1fc344.jpg","index":0,"item":"a581695c-975f-418e-b91e-e7f490fcb72d","keywords":null,"link":"/360/20250523_USA-Kina-vilagkereskedelem-vamhaboru-Richard-Baldwin-NZZ","timestamp":"2025. május. 23. 14:30","title":"„Április 2-án kezdődött az USA globális vezető szerepének vége”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Erényi Balázs: az autózást az emberek a válságban sem szeretik feladni
Tetszett a cikk?
A váláság elvileg – a visszaeső szállítási teljesítmények és a csökkenő jövedelmekből kevesebb autózásra fordítható pénz miatt – az üzemanyagpiacon azonnal érezteti hatását. Erényi Balázs, a Shell Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke, egyben a Shell regionális (Magyarországért, Bulgáriáért, Csehországért és Szlovákiáért felelős) kiskereskedelmi üzletág-igazgatója azonban arról beszélt a hvg.hu-nak, hogy az európai polgárok, köztük a magyarok nem készülnek átalakítani a motorizációtól erősen befolyásolt életmódjukat.
hvg.hu: A válság miatt jelentősen esett a kőolaj iránti globális kereslet, amit az alacsony árak is jól tükröznek. A mi régiónkban a krízis hatásai hogyan jelennek meg az üzemanyagpiacon?
Erényi Balázs: Az olajipari termékek piacán a régió egészét erőteljesen érinti a válság, de a különböző földrajzi területeket, illetve vásárlói szegmenseket különbözőképpen. Érdekes módon a mi üzleti régiónkban leginkább Csehországban érzünk nehézségeket, pedig a makrogazdasági adataikat tekintve éppen a csehek tűnnek a legstabilabbnak. Ez azonban az üzletmenet jellegéből fakad, mert ott jelentős arányú más hálózatok és nagyfogyasztók kiszolgálása, amelyeknek csökken a kereslete. Az ipari termelés visszaesése különösen erősen érezteti hatását. A magánautósoknál a visszaesés nem jelentős, s ez általánosan kimondható egész Európára, benne Közép-Európára és Magyarországra is. A nagyobb vállalkozások, elsősorban a termelő vállalkozások visszaesése viszont jól látszik. Indokolatlan volna, ha pánikreakcióink lennének, de megfontoltan készülünk arra, hogy a munkanélküliség növekedésével a magánfogyasztók kereslete is csökkenni fog.
Erényi Balázs. A Shell az egész régiót sikeresnek tekinti
hvg.hu: Ezek szerint egyelőre csak az üzleti szféra fogyasztásának visszaesését tapasztalják, az úrvezetők pedig autóznak tovább, mintha mi sem történt volna?
E. B.: Európában sehol sem érzékelhető, hogy a magánemberek elkezdték volna jelentősen visszafogni az üzemanyag-vásárlásaikat. Nem látszik, hogy változtattak volna a szokásaikon, s ne indulnának el oda autóval, ahová eddig is kocsival jártak. Nagyon hasonló tendenciákat lehet észlelni, mint a korábbi gazdasági visszaesések idején. A gázolajforgalom a GDP-termelés vagy az ipari termelés alakulásával korrelál, míg a benzinforgalom a belföldi fogyasztás, kiskereskedelmi forgalom, élelmiszeripar trendjeihez igazodik. Az a tapasztalatunk, hogy az autózást az emberek nem nagyon szeretik feladni, azaz a fogyasztási hierarchiában az üzemanyag-fogyasztás elég előkelő pozíciót foglal el. Van egy másik tényező is: az ár. A kőolajár esése miatt (még akkor is, ha a forint gyengülése ennek ellene dolgozik) az üzemanyagok relatíve olcsóbbak lettek, s így a fogyasztók elfogadhatónak ítélik, amennyit üzemanyagra kell költeniük.
hvg.hu: Ez azután is így lesz, ha bevezetik a kormány által kilátásba helyezett magasabb jövedéki adót?
E. B.: A jövedéki adó tervezett megemelése semmilyen üzleti lépést nem generál, mert számunkra ez egy átmenő tétel. Egyébként nem valószínű, hogy jelentősen befolyásolná a forgalmat. Ha előírják, hogy emeljük meg a magasabb adótartalom miatt a termékek fogyasztói árát, akkor azt megtesszük, s az adót befizetjük. Persze, ha emiatt a szomszédos országokhoz mérten jelentős árkülönbség alakul ki, akkor megindulhat az üzemanyag turizmus, amire már volt példa. Ám ez most éppen fordítva működik, de nem az adó, hanem a gyenge forint miatt, s így Szlovákiából megéri átjönni ide, Lengyelországba vagy Csehországba tankolni. A forint gyengülése most már felfelé nyomja az árakat, amit az alacsony olajár még némileg ellensúlyoz.
hvg.hu:Az olajipari vállalatok nyilván sokkal rosszabb helyzetben vannak, mint a szárnyaló olajár idején, akárcsak egy évvel ezelőtt is. A válság miatt forgalom- és áresés milyen lépések megtételére kényszerítik a Shellt és versenytársait a régióban? Esetleg feladnak piacokat, vagy éppenséggel felvásárolják versenytársaikat, új – válságos időkre kidolgozott – üzletpolitikát vezetnek be?
E. B.: A kiskereskedelemben hosszú távú beruházások vannak. Aki benzinkutat épít, az tizenöt-húsz éves távlatban számol, hiszen a megtérülésre tíz évnél korábban nem lehet számítani. Ebben a hosszú időszakban vannak jobb és rosszabb periódusok. Azaz egy válság nem jelenti, hogy automatikusan másfajta üzletpolitikát kellene folytatni. Bizonyos költségeket, mondjuk a marketingkiadásokat mérsékelni lehet, vagy érdemes a működési költségeken szorítani, de nem drasztikusan. Szigorúbb lépésekre más helyeken lehet szükség. Például az euroShell üzemanyagkártya programban a partnerek nehézségei miatt, meg kellett változtatni a hitelezési gyakorlatunkat, szigorítani kellett a hitelfeltételeket. De az ilyenfajta intézkedések semmiképpen sem jelentenek stratégiai változásokat. Extrémen kritikus helyzetekre nem is készülünk, mert lehet ugyan mindenféle apokaliptikus forgatókönyveket felállítani, de ezek bekövetkeztére ebben a pillanatban semmi sem utal. Így inkább előre tekintünk. A magyar állam helyzete ugyan nehéz, ami nyilván szoros összefüggésben van reálgazdasággal, de azért működik Magyarországon számtalan sikeres vállalat, sok erős multinacionális cég, amelyek régiókban és nem országokban gondolkodnak. Ha a Shell esetét vesszük, akkor csak Magyarországon van majd 200 jól működő benzinkutunk, s ez a szám hamarosan 250-re bővül. A vállalat egyébként az egész régiót sikeresnek tekinti. Ha államcsőd vagy valami más jelentős esemény ezt megváltoztatja, akkor az értékelés is nyilván változik. De a cég felső vezetéséből származó információk nem arról szólnak, hogy Magyarországot leírták volna.
Extrémen kritikus helyzetekre nem készülnek (Oldaltörés)
hvg.hu: A napokban megállapodtak a Tescóval, hogy a kiskereskedelmi lánc 51 benzinkútjának üzemeltetését átveszik. Nyilván erre a bővülésre utalt az imént. Ezek szerint ez nem a válság okozta piacátrendeződés következménye?
E. B.: Az a célunk, hogy nyereségesen növekedjünk, s a Tesco kutak bérbevételének is ez az oka. Az már korábban kiderült, hogy Magyarországon a kiskereskedelmi üzletágat nagyon sikeresen tudjuk menedzselni, sikeres termékeink vannak, így logikus volt ez a lépés. A Tesco pedig alighanem úgy érezte, hogy nem éri meg a továbbiakban a hálózatukat saját maguknak fenntartani. Mi viszont kiszámoltuk, hogy nekünk rentábilis ezekkel a kutakkal bővíteni a hálózatunkat. Mások is így gondolkodhattak, hiszen az üzemeltetési jogot a többi piaci szereplővel való versenyben nyertük el. Ezeknél a kutaknál nagyon fontos szempont, hogy fenn tudjuk tartani az olcsóságukat, hiszen a Tesco áruházak parkolójában épültek. Oda pedig olyan vásárlók mennek, akik az árelőnyöket fontosnak tartják. Ezt muszáj figyelembe vennünk. A kutjaink árszabása eddig sem volt egységes. Van, ahol drágább az üzemanyag (például az autópályákon), s van, ahol olcsóbb. Ebbe a rendbe illeszkednek be az újonnan üzemeltetésbe vett töltőállomások is. Mivel azonban ez nem egy felvásárlás, hanem együttműködés, ezért bizonyos sajátos marketingelemek is megjelennek majd ezeknél a kutaknál. De több részletet csak ezután dolgozunk ki, hiszen még a Versenyhivatalnak is jóvá kell hagynia az egyességet.
Az elnök egy régi töltőpumpával. A kiskereskedelemben hosszútávú beruházások vannak
hvg.hu: Magyarországon elég nagy a verseny: a Mol, a Shell, az Agip, az OMV, a Lukoil, kiskereskedelmi áruházláncok, más független üzemanyag-forgalmazók és kisebb vállalkozások is működtetnek töltőállomásokat. Mekkora potenciál van a magyar piacban, hogy egy ilyen jelentős hálózatfejlesztésbe belevágtak?
E. B.: Területre, lakosságra vagy fogyasztásra vetítve Magyarországon több benzinkút van, mint Németországban, Ausztriában, Lengyelországban vagy Csehországban. Magyarország volt ugyanis az első a térségben, ahol megindult a verseny, s volt olyan időszak, amikor tizenhárom nemzetközi cég küzdött a benzinkút telkekért. Talán emiatt épült az optimálisnál valamivel több töltőállomás. Az utóbbi időben már csak azokon a helyek építettek, ahol fehér foltok maradtak, például az új autópályák mentén. A nagyvárosok már régen telítettek, a kisvárosokban már csak egy-egy helyen adódnak lehetőségek, maradt pár eldugott zúg vagy olyan új lakóövezetek jönnek létre, ahol indokolttá válik a beruházás. Nagy növekedés azonban már a kutak számában nem várható. A magyar gépkocsipark futásteljesítménye viszont nem annyival rosszabb, mint amennyivel kevesebb az ezer főre jutó gépkocsik száma a nyugat-európai országokhoz, de például Csehországhoz is mérve. Nálunk egy átlagos családban kevesebb az autó (általában egy kocsit használnak), de az a jármű viszonylag sokat fut. Ez persze azt is mutatja, hogy a magyar piacon még igen jelentős fejlődési lehetőség van. Ezt a potenciált jelentősen javította, hogy itt sok autópálya épült, azaz sokfelé gyorsan el lehet jutni gépkocsival, s ezt az emberek igyekeznek is kihasználni. Ez hatalmas versenyelőny Lengyelországgal vagy Szlovákiával szemben, ahol elmaradtak ezek a beruházások, s nehezebb autózni. Ezért itt az olajipari termékek piacának növekedési potenciálja nagyobb.
A Shell Hungary Zrt. földgáz-kereskedelmi üzletágat alapított a magyar piacon. Magyarország Európában a tizenhetedik országként kapcsolódhat a Shell földgáz-kereskedelmi láncához – közölte Varga István, a társaság vezérigazgatója.
Azok a kis cégek, amelyek leginkább anyagi források híján nem tudják időben teljesíteni a szerződéseiket, Angliában a Shell Step program keretében lehetőséget kapnak arra, hogy két hónapig plusz munkaerőt vegyenek igénybe, amelynek költségeit az olajipari cég fedezi.
Nigériai lázadók megtámadták hétfőn a Royal Dutch Shell olajipari óriáscég egyik létesítményét a Niger folyó olajban gazdag deltájában - közölte a nigériai hadsereg.
Ez év december elsejével Varga István távozik a Shell Hungary Zrt. igazgatósági elnöki posztjáról. Helyét Erényi Balázs, a cég kiskereskedelmi üzletágának közép-kelet-európai igazgatója veszi át.
Kapitány István (44) eddig a Shell kiskereskedelmi üzletágának Németországért, Ausztriáért, Lengyelországért és Svájcért felelős vezérigazgatója volt, és most az üzletág közép-, dél- és kelet-európai elnökhelyettesévé nevezték ki.