Tetszett a cikk?

A magyar közgazdászok által hosszú évekig bálványozott ír gazdaság irányítói most mintha éppen a magyar modellt másolnák. Legalábbis egy területen: az állam felvásárolja a legnagyobb kereskedelmi bankok rossz eszközeit, és állampapírokat ad értük cserébe, csakúgy, mint a kilencvenes évek közepén a honi bankkonszolidáció idején történt.

A megoldás persze nem magyar, másutt is élnek vele, mindenesetre az ír stabilizációs kísérlet dimenziói riasztóak. A megszervezendő Nemzeti Vagyonkezelő Ügynökség 90 milliárd euró – a GDP felének megfelelő – értékű rossz, részben ingatlanokkal fedezett kölcsönt vesz át az ír bankoktól. A bizonytalan kintlevőségeiktől megszabadult bankok pedig az állampapírokkal meg sem állnak Frankfurtig, ahol az Európai Központi Bank azokat elfogadja fedezetként. Ez a forrásbővítési lehetőség az eurózónán kívül lévő államok – köztük Magyarország – bankjainak nem adatik meg, amit jó okkal hátrányos megkülönböztetésnek tartanak.

A döntéstől a banki hitelezés felfutását reméli az ír kormány. Vele szemben az ellenzék úgy véli, az adósság–állampapír csereügylettel a világ legnagyobb vagyonügynöksége jön létre, a pénzügyi manőverrel az ír adófizetőket teszik ki kockázatoknak. Utóbbi aligha vitatható, ám a kormánynak sok választása nem maradt, a válság miatt megroppant bankok közül az Anglo Irisht januárban államosította, a Bank of Irelandet és az Allied Irisht pedig 7 milliárd euróval segítette ki. Csakhogy a válság következtében 2010-ig keletkező banki veszteséget a Nemzetközi Valutaalap (IMF) a legutóbbi jelentésében 35 milliárd euróra becsüli, felvetve, hogy azok túlterjednek Írországnak a válsággal összeroppant ingatlanszektorán.

HVG
Nem fog „buborékárat” fizetni az állam – csitította az aggodalmaskodókat az ír pénzügyminiszter, Brian Lenihan, arra utalva, hogy a másfél évvel ezelőtt lezárult hitelezési és építkezési boom idején megugrott lakásárakat az ügynökség nem fogja beépíteni vételi ajánlatába. A pénzügyi manővert támogató IMF pedig úgy véli, a bankkonszolidációs program mérsékelheti azokat a károkat, amelyeket e nélkül az ír gazdaság hosszú távon elszenvedne. Szenved eleget már most is. A visszaesés tavaly és az idén együttesen több mint 10 százalék lehet, a beruházások az idei első negyedévben a tavalyinak csupán a kétharmadát érték el, egy év leforgása alatt minden 13. munkahely megszűnt. Beköszöntött a defláció, az áresés időszaka, a már tavaly is hanyatló lakásárak egy év alatt csaknem 12 százalékkal zuhantak tovább.

A legdrámaibb fordulatnak az államháztartás összeomlása tekinthető. Az alacsony adókkal is fűtött korábbi gazdasági száguldás automatikus következménye, hogy a recesszió beköszöntével a költségvetés bevételei elapadtak. Az államháztartás hiánya a korábbi többlettel szemben már az idén két számjegyű lesz, a halmozódó deficitek következtében a GDP-hez viszonyított államadósság – amely az eurózóna-tagállamok között az évtized elején még a legalacsonyabb volt – jövőre már a magyarországi mértéket fogja megközelíteni. Sőt az IMF ennél is drámaibb helyzetet vizionál: 2014-re az államadósság a GDP 120 százalékát is elérheti, a deficit pedig még az idő tájt is 6-7 százalék körül lehet, ami az utóbbi két évtized valamennyi eredményét megsemmisítheti. Így elkerülhetetlen – legalábbis az IMF ajánlásai alapján – a ma még univerzális szociális rendszer átalakítása, ezen belül a rászorultság elvének érvényesítése, a közszféra béreinek további faragása (az idén elhatározott 7,5 százalékos vágáson felül), valamint a vagyonadó meghonosítása. Az ír kormány tehát hosszú évekig költségvetése konszolidálásával lesz elfoglalva, még akkor is, amikor riválisai netán már egy újabb világgazdasági konjunktúra áldásait élvezhetik.

Cikkünk második részét itt olvashatja

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!