Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szerint a népegészségügyi termékadó hatására nőni fog a feketézés és az adómegkerülés, miközben a "hamburgeradó", vagy "csipszadó" által érintett termékekből többet vásárol majd külföldön a magyar lakosság, főleg a határ menti területeken élők és az utazók.
A szervezet hétfői közleménye szerint az adó bevezetését a népegészségügyileg nem kívánatos élelmiszerek fogyasztásának visszaszorítása, ezen keresztül az egészséges táplálkozás előmozdítása, illetve az egészségügyi szolgáltatások, a népegészségügyi célú programok finanszírozásának javítása szempontjából vizsgálják az érintett kormányszervek.
Az OKSZ közleményében elemzi a költségvetési hatásokat is: a népegészségügyi termékadó növelni fogja az egészségügyi célra fordítható bevételeket, de feltehetően a várhatónál jóval kisebb mértében. A termékadóval sújtott termékek utáni áfa- és más adóbefizetések a visszaeső értékesítési mennyiség miatt csökkenni fognak, és így összességében nem lesznek a költségvetésnek - az egészségüggyel együtt tekintve - számottevő mértékű többletbevételei, mivel ami az egyik oldalon bejön, az a másik - például az áfa - oldalon kiesik.
A népegészségügyi termékadót az a vállalkozás fizeti majd, amelyik a meghatározott termék esetében a törvényben megszabott mértékek feletti, hozzáadott cukor- és só-, valamint koffeintartalmú élelmiszereket elsőként értékesít a belföldi piacon, illetve az üdítőitalok, energiaitalok, édességek, jégkrémek, sós snackek, étkezési porok közül gyárt, vagy importál. Az OKSZ közölte: az egészségügy céljai érthetőek, kérdés azonban, milyen piaci és költségvetési hatásokkal lehet számolni a termékadó bevezetésével.
A szervezet szerint mivel a vásárlóerő korlátozott, rövid időn belül nem lesz több pénzük a családoknak üdítő, édesség, snack fogyasztására, így nagyjából annyit költenek erre az adó bevezetése után, mint előtte. Az adóval terhelt termékek ára emelkedni, ennek következtében értékesítésük mennyisége csökkenni fog, ami, ismeri el a szövetség, egyezik az egészségpolitikai célokkal: a visszaesés mértéke a termékadó nagyságától függ, minél nagyobb lesz a termékadó, annál nagyobb csökkenés várható.
Egy másik hatás az OKSZ szerint az lesz, hogy a gyártók nagyobb arányban kínálnak majd olyan helyettesítő termékeket, amelyek a márkacsaládon belül megfelelnek az adómentesség követelményének, például csökkentett cukortartalmú, vagy cukormentes cikkeket ajánlanak. Ugyanakkor nőni fog a feketézés és az adómegkerülés is e termékek körül. Az OKSZ szerint a várható piaci és költségvetési hatásokat támasztja alá az is, hogy az élelmiszerfogyasztás, az élelmiszervásárlások mennyisége 2007 és 2010 között összesen 8,5 százalékkal esett vissza.
A közlemény szerint 2010 utolsó, valamint 2011 első negyedévében az élelmiszervásárlások mennyisége elmaradt az előző év azonos időszakától, a mezőgazdasági alapanyagok és ezen keresztül a fogyasztói árak emelkedése miatt.
Az OKSZ közölte az is, hogy egyes információk szerint mekkora lehet az adó: az üdítőitalok esetében például literenként 10 forint, majd 2012. január 1-jétől 15 forint akkor, ha cukortartalma 100 milliliterenként meghaladja az 5 grammot. Csomagolt édességek esetében kilogrammonként 200 forint, majd 2012. január 1-jétől 250 forint akkor, ha a hozzáadott cukrot tartalmazó csokoládé, csokoládé- és kakaótartalmú más élelmiszeripari készítmény, keksz, cukorkaáru, lekvár, kandírozott gyümölcs, vagy zöldség, cukrászati termék cukortartalma meghaladja a 25 gramm cukrot 100 grammonként.
Étkezési porok esetében kilogrammonként 500 forint lesz az adó akkor, ha levesek, mártások, ételalapok készítésére szolgál, sótartalma pedig meghaladja az 5 grammot 100 grammonként. Az OKSZ szerint a háztartások teljes fogyasztásában az élelmiszerek súlya egyharmadnyi, csokoládéra, édességekre, cukorkára fogyasztásunk 1 százaléka esik, alkoholmentes üdítőre pedig 2 százalék.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
A Tisza Párt és a fővárosi csőd sem maradt ki.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Beszédek a 30. Budapest Pride-on.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Freddie Mercury kezében sem állt ilyen hetykén a vasaló.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.
„Jó hazafi harcoshoz” méltón tette közzé, hogy 100 százalékos magyar érettségit tett.
Közéjük Charles Leclerc fért be.