Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c4e7770c-06ba-40f7-8361-84a5355da09f","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"2025 elején közel hetven új nyilvános EV-töltőt adnak át Magyarországon, ebből több mint félszáz uniós forrásból létesül, miután lejár az EU-s töltőtelepítési pályázatok első körének teljesítési határideje. Majd pár hónapra rá már a második körben vállalt töltőket kell üzembe helyezni. Összesen öt kör van, 2026 végéig tartó átadásokkal. Közben mozgásban van a magyar pályázat is, ami 2028-as átadásokkal folytathatja a megkezdett utat, ez a projekt a vidéki vakfoltokra telepítene töltőket, egyelőre harmincöt településre, de a pályázat kiírói végül több mint 100 helyszínnel számolnak.","shortLead":"2025 elején közel hetven új nyilvános EV-töltőt adnak át Magyarországon, ebből több mint félszáz uniós forrásból...","id":"20250102_elektromos-autozas-magyarorszag-nyilvanos-toltoallomasok-telepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4e7770c-06ba-40f7-8361-84a5355da09f.jpg","index":0,"item":"d53e25ae-67e5-48fd-8968-4ae5cc3bb4d4","keywords":null,"link":"/360/20250102_elektromos-autozas-magyarorszag-nyilvanos-toltoallomasok-telepites","timestamp":"2025. január. 02. 12:30","title":"Jön a nagy földindulás: így szórják tele az országot e-autó töltőállomásokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a056194a-e584-453c-bca5-dbc8042babe1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Továbbra sem rózsás a helyzet a város polgármestere szerint, de a csődöt most elkerülték. ","shortLead":"Továbbra sem rózsás a helyzet a város polgármestere szerint, de a csődöt most elkerülték. ","id":"20250102_Salgotarjan-tamogatas-csod-kormany-polgarmester","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a056194a-e584-453c-bca5-dbc8042babe1.jpg","index":0,"item":"c9fe3367-588c-44c2-bd6b-bd04bec2a3bd","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Salgotarjan-tamogatas-csod-kormany-polgarmester","timestamp":"2025. január. 02. 13:38","title":"Százmilliókat kapott a kormánytól Salgótarján, hogy ne menjen csődbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efd397fc-bfd3-4bb3-988c-ed8a99a766af","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ez már valóban a bőség zavara: 2024-ben annyi játék jelent meg a Steam játékplatformon, amit már lehetetlen követni. A rekordszám jól hangzik, viszont felveti a kérdést: nem lenne jobb a kissé kevesebb?","shortLead":"Ez már valóban a bőség zavara: 2024-ben annyi játék jelent meg a Steam játékplatformon, amit már lehetetlen követni...","id":"20250102_steam-uj-jatekok-rekordev-statisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efd397fc-bfd3-4bb3-988c-ed8a99a766af.jpg","index":0,"item":"66dd155e-775a-4e73-8982-95edeb991f45","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_steam-uj-jatekok-rekordev-statisztika","timestamp":"2025. január. 02. 23:35","title":"Minden egyes nap 52 új játék: sosem volt még ennyire jó év PC-játékosoknak a Steamen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f313269b-09b8-43a4-a317-abbee52b2eae","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A nyomok arra utalnak, hogy a 37 éves Matthew Livelsberger követhette el a robbantást.","shortLead":"A nyomok arra utalnak, hogy a 37 éves Matthew Livelsberger követhette el a robbantást.","id":"20250102_kulonleges-erok-katona-robbanas-Trump-szalloda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f313269b-09b8-43a4-a317-abbee52b2eae.jpg","index":0,"item":"43485456-a0e3-4d8b-9439-d1c45ec2c9b5","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_kulonleges-erok-katona-robbanas-Trump-szalloda","timestamp":"2025. január. 02. 20:58","title":"A különleges erők egy katonája robbanthatott Trump szállodája előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21cb119c-f8fa-4e18-8044-4d046c932782","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az arc, a testalkat, a szakáll, a szivar stimmel, de úgy tűnik, mégsem a volt filmügyi biztos volt a modell.","shortLead":"Az arc, a testalkat, a szakáll, a szivar stimmel, de úgy tűnik, mégsem a volt filmügyi biztos volt a modell.","id":"20250102_boston-festmeny-andy-vajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21cb119c-f8fa-4e18-8044-4d046c932782.jpg","index":0,"item":"59202c7d-68ae-41d9-b669-82da69c301a7","keywords":null,"link":"/elet/20250102_boston-festmeny-andy-vajna","timestamp":"2025. január. 02. 11:33","title":"Andy Vajnát látták bele a netezők egy lomtalanításról előkerült festménybe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f57fda0-7bb3-491a-bbce-7359b4094529","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"111 ezer magyar dolgozik külföldön. ","shortLead":"111 ezer magyar dolgozik külföldön. ","id":"20250103_Kicsit-kevesebben-dolgoznak-Magyarorszagon-az-allaskeresok-jelentos-resze-egy-eve-nem-talal-munkat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f57fda0-7bb3-491a-bbce-7359b4094529.jpg","index":0,"item":"e9af2408-0d3a-4e16-a7c4-d47ece4bf11b","keywords":null,"link":"/kkv/20250103_Kicsit-kevesebben-dolgoznak-Magyarorszagon-az-allaskeresok-jelentos-resze-egy-eve-nem-talal-munkat","timestamp":"2025. január. 03. 08:30","title":"Kicsit kevesebben dolgoznak Magyarországon, az álláskeresők jelentős része egy éve nem talál munkát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36548eb0-f929-45c5-b40f-fcdbbaafb5b2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Súlyos testi sértés és rongálás miatt nyomoznak a budapesti rendőrök.","shortLead":"Súlyos testi sértés és rongálás miatt nyomoznak a budapesti rendőrök.","id":"20250102_Mr-Missh-megvert-taxis-Boraros-ter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36548eb0-f929-45c5-b40f-fcdbbaafb5b2.jpg","index":0,"item":"da095464-2e54-40cf-bbfc-76adc2dda592","keywords":null,"link":"/elet/20250102_Mr-Missh-megvert-taxis-Boraros-ter","timestamp":"2025. január. 02. 17:31","title":"Elvitték a rendőrök Mr. Missht, mert megvert egy taxist a Boráros téren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"827530dc-c210-4697-8d9b-f63d162cef1f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magyar adófizetők pénzéből jutott a kormánymédiának és a református egyháznak is.","shortLead":"A magyar adófizetők pénzéből jutott a kormánymédiának és a református egyháznak is.","id":"20250102_Szlovakia-magyar-kormany-kozpenz-foci-tamogatas-euro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/827530dc-c210-4697-8d9b-f63d162cef1f.jpg","index":0,"item":"7f72006a-8911-4860-acbd-bfe02696c50a","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Szlovakia-magyar-kormany-kozpenz-foci-tamogatas-euro","timestamp":"2025. január. 02. 10:47","title":"Ötmillió euróval támogatta a szlovák focit a magyar kormány 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Borítékolhatóak a viták amiatt, hogy a kormány országosan egységes víz-, csatorna- és szemétdíjat szeretne bevezetni. A kiterjesztett hatósági árazás bevezethetőségén az sem könnyít, hogy a lakossági áram és a gáz jó ideje hatósági áras, és hogy a távhőt éppen most vonják be e regula alá.
A parlament őszi ülésszakának kezdetén az Orbán Viktor által ismertetett, hat fejezetből álló „országvédelmi terv” egyik pontja a közüzemek hatósági árazásának kiterjesztéséről szólt. Vagyis arról, hogy a kormány az áram és a gáz után a szabályozási finisébe lépett távhő-, valamint a víz- és csatorna-, illetve a szemétdíjak esetében is állami ármeghatározást lát szükségesnek.
Jogos igény az átláthatóság
A közművek árképzésével kapcsolatban minimum kétféle fogyasztói elvárás fogalmazható meg. Egy: a vevő azért fizessen, amit a közműveken „elfogyaszt”. Kettő: a havi számlán olvasható tételek átláthatók és értelmezhetők legyenek. Elnézve a mai közüzemi számlákat, nem ez a helyzet. Ezekkel az igényekkel időről időre szembemegy a „nem drágul a gáz ára” típusú politikai populizmus, amikor a választók kedvéért az állami kézben tartott hatósági árazás elszakad a piaci realitásoktól. Ennek a végeredménye mindig az, hogy a szolgáltatókkal szemben felgyülemlett tartozásokat egy napon ki kell egyenlíteni.
Szeretnék tudni, pontosan mit miért is fizetnek
HVG / Végel Dániel
A gázszektorban ez már többször lezajlott, de lényegében az utóbbi évekre sikerült a szisztémát önfenntartóvá tenni. A kormány tavaly azonban a gáz- és az áramszektorra is ármoratóriumot rendelt el, amit aztán az idén márciusban a távhőszolgáltatókra is kiterjesztett. Az árfeszültség nő, a szolgáltatók valós üzemeltetési költségét és méltányos hasznát pedig egy nap meg kell majd fizetni.
Szakmai körökben ugyanakkor arról nincs vita, hogy részben épp a politikai kontárkodást megelőzendő, szükség volna a közművek árképletének transzparensebbé tételére. A hogyan azonban egyelőre megválaszolatlan kérdés.
Távhő: problémák borítékolva
Nem elég a csapokat csavargatni
HVG / Végel Dániel
A nehézségek bemutatására jó példa a távhő hatósági árazása, melyen jelenleg is barkácsolnak. Míg a gáz- vagy áramszolgáltatók tőkeerős multicégek, a távhősök jellemzően önkormányzati tulajdonban vannak, ezért az előbbieknél alkalmazott "most egy ideig nyelje le a költségeket"–technika utóbbiak esetében szinte egyáltalán nem járható út. A hatósági árszabályozás esetükben ráadásul mintegy száz, nagyon különböző tulajdonosi struktúrájú, fogyasztói körű, fejlettségű és infrastruktúrájú céget gyömöszölne be közös ernyő alá.
E szolgáltatók közös jellemzője, hogy szinte mind gázmotorral termelnek, ugyanakkor egyéb műszaki paramétereikről nincsenek egységes szerkezetű és megbízható adatok. Ez azért probléma, mert a Magyar Energia Hivatalnak (MEH) sok esetben nem megfelelő vagy hiányos adatot adtak le a hatósági ár megállapításához szükséges adatbázisba. Olyanokra kell például gondolni, hogy nem tudták megmondani, mennyi a hálózaton elillanó távhőveszteségük vagy pontosan mennyi az erőművektől kapott hőmennyiség. E kezdeti pontatlanságok az egész rendszerre hatással lehetnek, miután ezen első verziójú adatbázis segítségével állapítanák meg az árat.
Hasonló részletességű adatbázis egyébként a víz-, a csatorna- és a szemétdíj megállapításához sincs, sőt egyelőre olyan jogszabály se, amelyik előírná, hogy ezeket az adatokat melyik szervezet jogosult bekérni. Márpedig ilyen kulcsadatoknak a szakszerű összerendezése nélkül a hatósági árképzés is elképzelhetetlen.
Bizonytalan adatokból építkeztek
A távhős adatgyűjtés során mindezek tetejébe az is nyilvánvalóvá vált, hogy a többségében önkormányzati tulajdonú távhőcégek által megállapított ár sok esetben magasabb volt, mint amennyit a piac indokolt volna. Ennek általában az az oka, hogy az önkormányzatok ebből támogatták például a helyi uszoda fűtését, a temető karbantartását, vagy a szemétszállítás egy részét. Normális esetben ezeket az önkormányzatok nem finanszírozhatnák így, de a települések költségvetési egyensúlyban tartásának e módja meglehetősen gyakori.
A távhő hatósági árazásába egyébként már a Gyurcsány-kormány bicskája is beletört. Akkor a még többségében szocialista vezetésű önkormányzatok fúrták meg az elképzelést, és most is az a nagy talány, hogy az újraárazást mennyire kell majd minden városvezetésnek komolyan vennie. Az például szinte borítékolható, hogy Debrecen a hatósági áras távhővel rosszul fog járni, de hogy a politikai alapú kivételgyártás hány esetben puhítja majd fel a rendszert, az megjósolhatatlan.
Jelenleg ott tart az ügy, hogy a MEH augusztus végén megküldte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba a javaslatcsomagját, melyben jelezte: a bekért adatok egy részének a pontossága kérdéses.
Az ígért hőalapú árképzésről továbbra sem lehet többet tudni, mint amit Bencsik János energia- és klímaügyi államtitkár szeptember elején mondott: az árképzés alapja a termelők indokolt és igazolt költsége lesz, és az eredetileg a gázpiaci szereplőkre meghatározott, 4,5 százalékos nyereséget ismernek majd el a távhőszektorban is.
A hatósági árszabályozásról a jogszabályt a minisztériumban öntik majd végső formába, és bár az ígéret október elsejei határidőről szól, jogilag akkor sem történik semmi, ha ez nem sikerül. A jelenleg érvényben lévő regula úgy szól, hogy az árbefagyasztás addig tart, amíg a hatósági árat ki nem hirdetik.
Így nézve az egész ágazati rendszerváltoztatást, az most inkább hasonlít vakrepüléshez, mint egy kiérlelt, megfelelően előkészített pályamódosításhoz.
Vízügy: egyelőre kívánságkosár
Óriási szórások vannak országszerte a vízdíjban is. Van olyan magyarországi település, ahol 130, de van, ahol nettó 485 forintot számláznak a vízért köbméterenként. Az erre rakódó csatornadíjak között még több, akár 400 forintot is meghaladó lehet az árkülönbség.
Winkler Tamás, a Dunántúli Regionális Vízmű (DVR) vezérigazgatója a fővárosban és a vidéken alkalmazott vízdíjak közötti különbségek csökkentésének látná igazán értelmét. Annak, hogy az ország több mint négyszáz víziközmű-szolgáltatójának a jelenleg saját hatáskörben meghatározott árai drasztikusan közelítsenek egymáshoz.
Kezdődik a víziközmű rendszerváltása
MTI Fotó: Vajda János
Ritter Géza, az Észak-magyarországi Regionális Vízművek vezérigazgatója szerint azzal, hogy valamiféle egységes szempontrendszer szerint képeznék az árakat, húsz éve meglévő aránytalanságot rendezhetnének. Azt is reméli, hogy a jogalkotók „figyelembe veszik majd azokat az domborzati, népsűrűségbeli adottságokat is, amelyek nem a szolgáltatók működési hatékonyságától függnek, de nagymértékben meghatározzák az üzemeltetési költségeket”. Nyilvánvaló, hogy más költségei vannak a víz felszínre hozatalának egy Pécshez hasonló hegyes-dombos vidéken, mint mondjuk az Alföldön, Debrecenben. (A pécsi közmű-vitában előszeretettel hozták fel azt az érvet, hogy mennyivel olcsóbb a vízdíj Debrecenben, mint Pécsen.) Vagyis a szabályozásnak figyelembe kellene vennie a magyarországi víziközmű-rendszer heterogén jellegét, és valamilyen módon differenciálni kellene az egyes szolgáltatóknál jelentkező, az eltérő adottságokból eredő költségkülönbségeket.
Fontos kérdés még, hogy hogyan árazzák be a fejlesztéseket. Ha ugyanis alapvető kormányzati (és vállalati) elképzelés az, hogy ne dráguljon a szolgáltatás (sőt, ha lehet, akkor legyen olcsóbb), akkor a szükséges fejlesztések költségeit nehéz lesz érvényesíteni az árban. Az Észak-magyarországi Regionális Vízműveknél ismert koncepció szerint a szolgáltatás bevételeinek egy részét kötelező fejlesztésekre fordítani. Ha ezen csatornázás is érthető, akkor az még az Új Széchenyi-tervvel is összecseng. Ebben szerepel az is, hogy a jelenlegi 70 százalék körüli országos csatornázottság mutatóját 2015-ig 85-90 százalék körülire kellene emelni. Ez mind olyan vállalás, amit az árképzésnek is figyelembe kell vennie.
Fővárosi szemétkedés
Budapesten összesen 800 ezer háztartásból szállítják el a szemetet, aminek díja havonta, háztartásonként átlagosan 1800 forint – tudtuk meg a Budapesti Városüzemeltetési Központ szóvivőjétől. Szűcs Panni elmondta, a Fővárosi Közterület-fenntartó (Főkefe) Zrt.-t felügyelő szervezet a szemétdíjak megállapításakor a kukák űrtartalmát és a hulladék elszállításának gyakoriságát is figyelembe vette, ennek köszönhetően egy kertvárosi háztartás nem annyit fizet az egységnyi hulladék után, mint egy panellakás. A szemétszállításért Budapesten többet kell fizetni, mint vidéken, a díj ugyanis az elszállításon túl tartalmazza a kezelést, az ártalmatlanítást, az évi egy lomtalanítást, valamint a szelektívhulladék-szigetek működtetését.
A cégnél jelenleg azzal számolnak, hogy ha a szemétszállítási díjat hatósági árban határoznák meg, az a szemét szállítását és további kezelését önmagában nem befolyásolná. Ám, ha a hatósági ár alacsonyabbra kerülne, mint amit a Fővárosi Közgyűlés megszabott, az olyan fejlesztéseket, beruházásokat veszélyeztetne, mint a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés vagy a lomtalanítás.