szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A jövő évi büdzsé csak akkor tartható, ha semmi rendkívüli nem üt be - derül ki a közöskassza.hu friss elemzéséből. Márpedig kockázatok bőven vannak: alacsonyabb lehet a növekedés, gyengébb lehet a fogyasztás, és fizetnünk kell a Malévot, a MÁV-ot és a BKV-t is. Erre azonban már biztosan nem lesz pénz.

A gazdasági növekedés alacsonyabb, az infláció magasabb lehet jövőre a kormány által vártnál - mondta Oszkó Péter, a közöskassza.hu legfrissebb elemzéseinek bemutatóján.

A Bajnai Gordon által gründolt Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány néhány hete útjára indított büdzsémagyarázó kezdeményezése újabb állomásaként elkészült a 2012-es költségvetés kockázatelemzése. Ezenkívül az adópolitikáról, a szociális kiadásokról és a foglalkoztatási kiadásokról is részletes elemzést készített a közöskassza.hu csapata (a számításokat a tavaly feloszlatott Költségvetési Tanács elemzőiből alakult Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest végezte).

Megúszhatjuk, ha semmi nem üt be

A közöskassza.hu számításai szerint a költségvetést annyira nem is érintené rosszul, ha az exportpiacainkon recesszió közeli helyzet alakulna ki, ugyanis 30 milliárdnál nagyobb költségvetési feszültséget nem okozna. Ha viszont a belső kereslet egy százalékkal rosszabbul alakul a vártnál (a kormány arra számít, hogy ez jövőre stagnál), akkor körülbelül 45 milliárdos költségvetési feszültséggel számolhatunk. Fontos megjegyezni, hogy a következő évekre ezek a negatív hatások áthúzódva megnőnek: egy ilyen mértékű 2012-es belső keresletvisszaesés 2013-ban például már 150 milliárd forinttal rosszabb költségvetési egyenleget eredményez.

Ha a GDP egy százalékkal rosszabbul alakul a kormány által várt 1,5 százaléknál, és alapvetően a belső kereslet visszaesése miatt, akkor ez 300 milliárdos egyenlegromlást eredményezhet a büdzsében jövőre, 2013-ra áthúzódva viszont ez már 800 milliárdos lyukká nőhet. Ha a kedvezőtlen világgazdasági fejlemények miatt az eurókötvény plusz 1 százalékkal, a forintkamatok plusz 1,5 százalékkal magasabban alakulnak jövőre, az jövőre 200 milliárd forintos veszteséget jelenthet a büdzsének. Ha ehhez jegybanki kamatemelés is járulna (például a megugró infláció miatt), még nagyobb lenne a veszteség.

Nem túl kedvezőtlen makrofeltételek esetén ugyanakkor a jövő évi büdzsé egyenlege legfeljebb 200 milliárd forinttal romolhat, amit a tartalékokból ellensúlyozhat a kormány. A tartalékok felhasználása azonban a 2012-ben jelentkező jelentős kockázatok miatt felkészületlenül érheti a kabinetet – fejtette ki a volt pénzügyminiszter.

A kockázatok

A jövő évi büdzsé kockázatelemzése nem volt egyszerű feladat, ugyanis egyelőre „azt sem tudjuk, milyen adónemek és kulcsok szerint fizetjük majd a terheinket” - mondta Oszkó Péter. Emiatt részletes számításokkal nem tudták felmérni a büdzsé bevételi oldalát. A másik probléma, hogy hiányoznak azok a jogszabályjavaslatok is, amelyek alátámasztanák és modellezhetővé tennék - a Széll Kálmán-tervben és a konvergenciaprogramban bejelentett - tervezett megtakarításokat.

A volt pénzügyminiszter szerint kockázat fakadhat abból is, hogy a tervezettnél nagyobb lehet a közösségi fogyasztás visszaesése, ennek kellene következnie a kormány megtakarítási terveiből. A Malév, a MÁV és a BKV gazdálkodása pedig a tartalékok kényszerű felhasználását eredményezheti.

A versenyszféra foglalkoztatásbővülésénél a kormány valszínűleg nem vette figyelembe a jelentős minimálbér-emelést, ami akadályozza majd a foglalkoztatás növekedését. Vélhetően azzal sem számolt a kabinet, hogy a kiszámíthatatlanság visszafogja a gazdasági szereplők aktivitását. Ez ronthatja a fogyasztást, a hitelezést és a beruházásokat, ami a vártnál rosszabb makropályát eredményezhet.

Mire költi az állam a pénzünket?
A közöskassza.hu csapata elkészített egy adatvizualizációs alkalmazást is, amellyel könnyedén összehasonlíthatjuk az elmúlt évek költségvetési számait, illetve tanulmányozhatjuk a büdzsé szerkezetét. Az alkalmazás segítségével megtudhatjuk azt is, befizetett közterheinket mire költi az állam. A meghökkentő eredmények közül csak párat említve: egy átlagbér környékén kereső magyar állampolgár évente közel 900 ezer forintot fizet be az államnak. Ebből másfél havi fizetésének megfelelő összeg megy szociális védelemre, félhavi fizetése egészségügyre, és nagyjából ugyanennyi oktatásra. Az átlagos havi bér egyharmada megy el a közlekedés támogatására, vagyis közel 70 ezer forintot költ évente többek között a MÁV-ra és az utazási kedvezményrendszer fenntartására.

A lecsúszás adópolitikája

Oszkó szerint a jövő évi adómódosítások a beruházások, a foglalkoztatás és a versenyképesség ellen hatnak, és kizárólag a bevételnövelés szándéka motiválja őket. A teljes adócentralizáció (a GDP arányában mért összes elvonás) jelentősen emelkedik, és a 2012-es költségvetési hiánycél tartását elsősorban adóemelések biztosítják. Érdekes összefüggés, hogy a jövő évi büdzsé összes bevétele ezermilliárd forinttal több, mint idén, és 800 milliárd forinttal több, mint az egykulcsos adó előtt.

További probléma, hogy a közterhek megoszlásának egyre aránytalanabb rendszere alakul ki (ugyanis aránytalanul magas adóterheléssel sújtja az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezőket). Az arányos adórendszer a személyi jövedelemadó esetén sem igaz – tette hozzá Oszkó Péter. A volt pénzügyminiszter szerint ez az adórendszer nem versenyképes, és már 2011-ben is lefelé csúsztunk a nemzetközi rangsorban. A jelek szerint ez a folyamat, a jövő évi változásokkal tovább gyorsul.

Az adórendszer jövőre az eddiginél is jobban fogja sújtani a vállalkozásokat. Az alacsony 10 százalékos társasági adókulcs ellenére meglehetősen magas a társaságok adózása. A tényleges adókulcs ugyanis ennek háromszorosára rúghat jövőre, ha beleszámolunk minden más, a társaságokat terhelő adót. Például a közösségi közlekedési adó - ami egyelőre képviselői módosító indítvány formájában van a parlament előtt - például másfélszeresére növelheti a vállalkozások iparűzési adóterheit. A különadók is magasak, amelyek forgalmi típusú adókként sújtják a cégeket, és rosszul hatnak az érintett cégek versenyképességére.

További kedvezőtlen változás, hogy a minimálbér vagy az átlagbér felénél lévő keresetek esetében az adóék (a munkabért terhelő adó- és járulékteher) nálunk lesz a legmagasabb, vagyis a legrosszabb az uniós és az OECD-tagországokhoz képest. Így éppen abban a foglalkoztatási sávban, amelyben foglalkoztatási problémákkal küzdünk, versenyképtelenek leszünk.

Szakadékba tolják a munkanélkülieket?

A foglalkoztatásra és a munkanélküliekre fordított kiadásokat csökkenti a kormány jövőre, a közmunkaprogramok kerete viszont megduplázódik. A közmunkaprogram azonban önmagában piaci alapú foglalkoztatást nem teremt, sőt piaci álláshelyek megszűnését is eredményezheti. A statisztikát viszont javítja, és Oszkóék úgy látják, ez is a célja a kormánynak.

A volt pénzügyminiszter szerint az ellátások csökkentésével elvileg lehet növelni a munkanélküliek elhelyezkedési szándékát, ezzel azonban akkor számolhatunk, ha javul a munkaerő-kereslet is. Azonban a kormány a legfontosabb jövedelemsávokban rontja a munkaerő-keresletet az adóváltozásokkal, így „lehet, hogy ezeket az embereket a szakadékba toljuk bele” – mondta a volt pénzügyminiszter.

Megvágják a szociális kiadásokat

A kormány jövőre jelentős, reálértéken 7 százalékos kiadáslefaragást hajtana végre a szociális kiadások területén. A legjelentősebb csökkenés a lakossági energiafogyasztás támogatását, a Nemzeti Civil Alapprogramot, illetve a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást, az utcai szociális munka és krízisközpont finanszírozását érinti. A közöskassza.hu szakértői szerint a szociális terület egészére szánt kiadások csökkenése szakmai alapon nem indokolható (sőt komoly kockázatokat hordoz, ugyanis egyre több ember jut majd egyre kevesebb támogatásra), kivéve az elvonások egyik legnagyobb tételét, a gáz és távhő ártámogatását.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!