szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Orosz Vasutak Részvénytársaság arra számít, hogy idén megállapodhatnak a széles nyomtávú vasútvonal meghosszabbításáról, amely Szlovákián keresztül vezetne Bécsig.

A Kommerszant című orosz politikai-gazdasági napilap szerdai számában azt írták: Robert Fico ismételt hatalomra kerülése fontos az orosz vasútnak, mert az előző kormányfői ciklusa idején írtak alá kormányközi szándéknyilatkozatot a széles nyomtávú orosz vasútvonal meghosszabbításáról Kassától Pozsonyon keresztül Bécsig.

A volt szovjet térségben a vasúti pálya nyomtávja 1520 milliméter, az európai, úgynevezett normál nyomtáv 1435 milliméter.

A szakértői vizsgálat 2011 elején elkészült, ezért az orosz vasutaknál arra számítanak, hogy még az idén megszülethet a megállapodás az osztrák, a szlovák, az ukrán és az orosz kormány között, amely lökést ad ennek a nagyszabású logisztikai terv megvalósításának.

Vagyim Mihajlov a Kommerszantnak elmondta, hogy a széles nyomtávú vasútvonal megépítési költsége 390-420 kilométerenként 6,05-6,36 milliárd euró lehet. Ebbe nem számolták bele a terminálok és a logisztikai infrastruktúra beruházási költségeit valamint a projektben szereplő négy ország vasúti hálózatának korszerűsítését.

A széles nyomtávú vasútvonal Ázsiát kötné össze Közép-Európával, több mint tízezer kilométer hosszan. Ehhez csatlakozhatna be Németország, Svájc, Franciaország, Csehország, Magyarország és a Balkán félsziget országainak vasúti hálózata is - írja a Kommerszant.

Az előzetes számítások szerint az első években 20-30 millió tonna teherfuvar jutna el Európába. Vagyim Mihajlov nem zárja ki, hogy energiahordozókat is szállíthatnának tartálykocsikban a széles nyomtávú vasúton, de a fő cél a milliós nagyságú konténerforgalom bonyolítása. A hosszadalmas, 40 napig tartó tengeri szállítás helyett 15 napra csökkenne a teherfuvar ideje.

Mihajlov szerint lehet, hogy Szlovákiában és Ausztriában, a tervezett széles nyomtávú vasútvonal közép-európai végpontjain két átrakodó állomást is kell építeni.

A projekt kidolgozásával a Breitspur Planungsgesellschaft, az osztrák és az orosz, valamint a szlovák vasutak és az ukrán Express bank egyenként 25 százalékos tulajdonában lévő cége foglalkozik.

Júniusban megkezdik az aktív marketing munkát a lehetséges üzleti partnerek között Európában, valamint Ázsiában is.

Magyarországon 2010-ben merült fel a széles nyomtávú vasútvonalba való bekapcsolódás lehetősége, mert Szlovákiában akkor Iveta Radicova kormánya nem támogatta a tervet.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!