Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt, újra előtérbe került a kérdés: ki lehet majd a potenciális vásárló? Ahogy korábban, most is kering egy mindenki által ismert név: az Apple. Bár a vállalatnak ehhez lenne is anyagi forrása, szinte bizonyosan kijelenthető, nem fog belevágni egy ilyen üzletbe.","shortLead":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt...","id":"20250418_apple-tiktok-felvasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf.jpg","index":0,"item":"1c44131b-1769-41e2-bc01-0d1b182ae9bf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_apple-tiktok-felvasarlas","timestamp":"2025. április. 18. 10:03","title":"Miért nem érdekli az Apple-t a TikTok, ha pénze bőven lenne rá?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2a46649-95aa-4b32-a1dc-f3d74ecd68f0","c_author":"HVG","category":"360","description":"Természetes, környezetbarát cápariasztó szerre bukkantak, amellyel védeni lehetne a strandolókat az óceánok félelmetes ragadozóitól.","shortLead":"Természetes, környezetbarát cápariasztó szerre bukkantak, amellyel védeni lehetne a strandolókat az óceánok félelmetes...","id":"20250418_hvg-capaveszely-capariaszto-szer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2a46649-95aa-4b32-a1dc-f3d74ecd68f0.jpg","index":0,"item":"cea55469-c592-4c20-bbfd-566cc93bba3a","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-capaveszely-capariaszto-szer","timestamp":"2025. április. 18. 16:15","title":"Kitalálták az embereket és a cápákat is védő cápariasztó módszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5992d028-5676-48e2-bdb5-629bd0b4d005","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nemzetgazdasági miniszter nem tud arról, hogy asszisztált volna az MNB-alapítványok pénzszórásához – mondta a kormányinfón.","shortLead":"A nemzetgazdasági miniszter nem tud arról, hogy asszisztált volna az MNB-alapítványok pénzszórásához – mondta...","id":"20250417_Nagy-Marton-mnb-alelnok-2015","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5992d028-5676-48e2-bdb5-629bd0b4d005.jpg","index":0,"item":"45981e27-74d4-43df-96c8-c83a8b97c969","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Nagy-Marton-mnb-alelnok-2015","timestamp":"2025. április. 17. 15:54","title":"Nagy Márton letagadta, hogy 2015-től lett volna MNB-alelnök, pedig akkor lett az","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19948a06-a91b-4d84-ac4f-10e86689fe46","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Mindezt az MNB számításai alapján írják.","shortLead":"Mindezt az MNB számításai alapján írják.","id":"20250418_anyak-adomentessege-koltsegvetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19948a06-a91b-4d84-ac4f-10e86689fe46.jpg","index":0,"item":"d441ce87-ca97-4662-b4bf-c397e4fb0abf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_anyak-adomentessege-koltsegvetes","timestamp":"2025. április. 18. 13:33","title":"Komoly költségvetési terhet jelent az anyák adómentessége és nincs terv a kigazdálkodására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39812206-8b70-43bc-9f06-b11e9067e873","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az 59-es és a 60-as kilométer között történt a baleset.","shortLead":"Az 59-es és a 60-as kilométer között történt a baleset.","id":"20250417_baleset-m3-autopalya-felborult-kamion-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39812206-8b70-43bc-9f06-b11e9067e873.jpg","index":0,"item":"ddae1c0c-4e15-4317-b2b3-f6726eabe155","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_baleset-m3-autopalya-felborult-kamion-lezaras","timestamp":"2025. április. 17. 06:43","title":"Felborult egy kamion az M3-ason, lezárták az autópályát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e056d0f-c8f0-4f53-b434-0fd2fe6eeb79","c_author":"HVG","category":"360","description":"A német multi hollandiai leánya nyitott fióktelepet Budapesten.","shortLead":"A német multi hollandiai leánya nyitott fióktelepet Budapesten.","id":"20250417_hvg-Bosch-Security-Systems-budapest-fioktelep-Angelo-Kokkinidis-Mercedes-Ola-Kellenius","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e056d0f-c8f0-4f53-b434-0fd2fe6eeb79.jpg","index":0,"item":"39648aa2-fb5f-44ed-bcad-39a550262386","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-Bosch-Security-Systems-budapest-fioktelep-Angelo-Kokkinidis-Mercedes-Ola-Kellenius","timestamp":"2025. április. 17. 12:15","title":"Új üzletággal hódít Magyarországon a Bosch","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","shortLead":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","id":"20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba.jpg","index":0,"item":"35d2a005-7ed5-433f-8f5c-c88b510f3808","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","timestamp":"2025. április. 17. 13:27","title":"A MÁV 40 éves, szerintük korszerű dízelmozdonyokat indít a Balatonnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19e3db9-29c1-408b-8dc8-0da6a921ea43","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre több nagy vállalat próbál úgy függetlenedni, hogy amit csak lehet, házon belül gyárt le, gondoljunk csak az Apple, a Samsung vagy a Huawei saját chipjeire. A Xiaomi is visszatér erre az útra, és ismét saját készítésű lapkakészletekben gondolkodik. Már kis is szivárogtak részletek arról, hogy milyen lehet ez a chipkészlet.","shortLead":"Egyre több nagy vállalat próbál úgy függetlenedni, hogy amit csak lehet, házon belül gyárt le, gondoljunk csak...","id":"20250418_xiaomi-lapkakeszlet-specifikacio-kiszivargott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19e3db9-29c1-408b-8dc8-0da6a921ea43.jpg","index":0,"item":"b143ea23-ca97-44c6-bea6-1044fa489ab4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_xiaomi-lapkakeszlet-specifikacio-kiszivargott","timestamp":"2025. április. 18. 14:03","title":"8 év után szólhat nagyot a Xiaomi újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Munkahelyi ingázás: visszajöhetnek a munkásszállók?
szerző:
Nagy Gergő
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Akár még jól is elsülhetne a kormány azon terve, mely a mindenkori minimálbérnek megfelelő lakhatási támogatást biztosítana másfél évig azon álláskeresőknek, akik vállalják, hogy állandó lakóhelyüktől legalább 100 kilométerre vállalnak munkát. A tervezet irányvonala jó, de inkább a gyermektelen fiatalokat preferálja, és a kisvállalkozások helyett a nagyobb cégek használhatják ki a lehetőséget.
Kedden jelent meg a kormány honlapján az a rendelettervezet, ami arra enged következtetni, hogy az állam komolyabb mértékben beszállna a nagyobb távolságról munkába járók költségeinek finanszírozásába. A tervezet szerint a kormány maximum a mindenkori minimálbér összegéig - jelenleg 93 ezer forintig - biztosítana lakhatási támogatást azon álláskeresőknek, akik állandó lakhelyüktől legalább 100 kilométerre vállalnának munkát. A lehetőséget azok használhatnák ki, akiket már legalább 3 hónapja álláskeresőként tartanak nyilván, utolsó munkahelyük nem a munkavégzés helye szerinti adott településen, továbbá nem annál a foglalkoztatónál volt, amellyel munkaviszonyt létesítettek. Emellett még az is kell, hogy a leendő havi nettó jövedelmük ne haladja meg a minimálbér 200 százalékát.
Ezzel a lépéssel, ha csak 10 ezer emberrel és a másfél éves időtartammal számolunk, akkor több mint 11 milliárd forintos költségvetési kiadás jönne össze. Ennek egy része ugyanakkor a nemzetgazdaságban és a költségvetésben csapódna le, elköltött albérleti díjak és adók, járulékok formájában. A kormány tervezete segíthet a hazai munkaerőpiac rendkívül rossz helyzetén, megmozgathatja annak a több mint 470 ezer munkanélkülinek egy részét, akik jogosultak lennének a támogatásra (50 ezren álláskeresési járulékot kapnak, ők nem számítanak bele ebbe a körbe, mivel három hónapnál kevesebb ideje munkanélküliek). A foglalkoztatáspolitikai eszköz minden bizonnyal a kisvállalkozásokat és a hosszabb ideje munka nélkül lévőket preferálná, de korántsem biztos, hogy a valóságban is őket érné el.
Vissza lehetne hozni a munkásszállásokat
"Ez mindenképpen a foglalkoztatást elősegítő elképzelés" – fejtette ki Artner Annamária, az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudomány Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa, munkaerő-piaci szakértő. Szerinte ugyanakkor komoly nehézségeket okozhat majd az ügyintézés, mivel az érintett munkavállalónak érvényes munkaszerződéssel kell igazolnia a támogatás létrejöttét. Vagyis azért el kell mennie a legalább 100 km-re található munkahelyre, hazamenni, és beadni a támogatási kérelmet – fejtette ki Artner. Fontos kérdés, hogy a hosszabb ideje munka nélkül lévők el tudnak-e igazodni ebben a rendszerben, és hogy a leendő munkáltató érdekelt lesz-e abban, hogy ennek a lebonyolításához segítséget nyújtson.
Minden bizonnyal a kisvállalkozásokat preferálná a tervezet, de hiba csúszhat a számításba
Túry Gergely
Alapvetően ugyanakkor az lenne a legjobb, ha az állam nem privát albérleteket finanszírozna, hanem valamilyen szinten visszatérnének a munkásszállások rendszeréhez, persze kulturált formában – emelte ki Artner. Az állam üzemeltethetné ezeket az ingatlanokat, így a lakbér – ami nem piaci, hanem tartósan kedvezményes lenne – a költségvetésbe folyna be, és nem magánemberekhez.
A lakástulajdon nagy aránya akadályozhatja a mobilitást
Pár éve felmérést csináltunk, ahol olyan eredmények születtek, hogy a napi ingázás eléri a 70-es, 80-as évekbeli szintet, a hosszabb távra történő ingázás viszont jelentősen alacsonyabb, heti rendszerességgel a válság előtti 2008-as évben körülbelül 200 ezren ingáztak – mondta a hvg.hu-nak Adler Judit, a GKI Gazdaságkutató kutatásvezetője. Szerinte ugyanakkor mégis van létjogosultsága a tervnek, szükség van az ilyen irányú ösztönzőkre. A mostani tervezet elsősorban olyan vállalkozásoknak, cégeknek segíthet, akik amúgy is ingázó munkaerőt foglalkoztatnak. Ez bizonyos konkrét helyzetekben segíthet, ám nem gondolom, hogy tömegeket mozgathatna meg – fejtette ki Adler. Azon kisvállalkozásoknak, amelyek munkaerőhiánnyal küszködnek és nem tudják felvállalni az utazás és szállásköltséget, talán támogatást nyújthat a terv.
A munkahely-változtatással járó költözést kevesen vállalják
A magyarok már tapasztalt ingázóknak számítanak, mind a napi, mind a távolsági bejáró ingázás területén. Az átalakuló gazdasági szerkezet – átállás az agráriumról az iparra – volt a húzóerő és sokan azzal a vággyal ingáztak, hogy egyszer majd végleg a fővárosba költöznek. 1960 és 1980 között jelentősen megnőtt a napi ingázók száma, míg több mint 50 éve minden hetedik, addig bő 30 éve már minden negyedik aktív kereső ingázott naponta (ekkor több mint 5 millió volt az aktív keresők száma). 1980 óta azonban mind az aktív keresők, mind az ingázók száma csökkent, ami 1990 után még drasztikusabbá vált a munkahelyek számának beszűkülése következtében. A csökkenés ellenére a naponta ingázók aktív keresőkön belüli aránya 1980 és 1990 között valamelyest emelkedett. A 90-es évek első felében nagyjából stagnált a mutató, a munkavállalók 25 százaléka ingázott naponta munkahelyére. A rendszerváltás után meginduló erős szuburbanizáció (és a falusi tartós munkanélküliség kényszerítő ereje) ugyanakkor ismét felpörgette a jelenséget. Az 1990-es évekre már általánosan megfigyelhető volt egy szélesebb értelemben vett szuburbanizációs folyamat, az agglomeráció bizonyos települései pedig egyértelműen a jobb anyagi helyzetű rétegek lakóhelyévé kezdtek válni. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok egy jelentős része hajlandó naponta ingázni munkahelyére, sokan hosszú távra is bejárnak, ám a munkahely-változtatással történő költözést már nagyon kevesen vállalják, bár a mutatók az utóbbi években kicsit javultak. Az ugyanakkor kijelenthető, hogy az ingázás költségei gátolják a munkaerő-piaci mobilitást, így a kormány elképzelési ezen költségek támogatására, vagy új munkahelyek teremtésére mindenképpen előremutatóak, még ha nem is tökéletesek.
A GKI Gazdaságkutató kutatásvezetője szerint ha van kellő vonzerő, akkor a távolsági mobilizáció amúgy is működik. A hazai lakástulajdon szerkezete ugyanakkor nem kedvez ennek. Itthon alig bérelnek ingatlanokat az emberek, és ha el is akarják adni a házukat, akkor például egy borsodi ingatlan áráért aligha lehet megvenni egy Komárom-Esztergom megyei ugyanolyan komfortfokozatú ingatlant. Emellett pedig még a jelenlegi álláskínálat is szűkös, így erősen kétséges, hogy mennyire működhet a gyakorlatban a rendszer. "De ha a versenyszférában kapnak munkát ezek a munkavállalók, akkor a kezdeményezés mindenképp pozitív lenne" – mondta Adler.
Egyáltalán, milyen munkahelyekre mennének a munkavállalók?
A legfőbb probléma azonban az, ha nincsenek munkahelyek, akkor nem lehet mire programot építeni. A termelési bázis fejlesztése hozhat áttörést – mondta Artner, aki elsősorban a helyi termelési, közösségi formák létrehozását támogatná, és nem a távoli munkavégzést. Erre több helyen már pozitív példa is van. "Ez történelmileg is perspektivikusabb lenne" – hangsúlyozta. Hozzátéve, hogy egy középkorú családapa hatszor átgondolja, hogy 100 km-rel arrébb vállaljon állást, távol a gyerekeitől.
A fiatal, pályakezdő munkanélküliek élhetnek majd igazán a lehetőséggel
MTI / Szigetváry Zsolt
A másik fontos kérdés, hogy mi lesz a 18 hónap letelte után? A rendelet elvileg azt célozza, hogy ennyi idő után már a saját lábára tud állni a munkavállaló, de ez a jelenlegi gazdasági helyzetben erősen kétséges. Itt számításba kell vennünk azt is, hogy gyermek nélkül nettó 60 ezer forintot tud "kinyerni" a bruttó 93 ezer forintos minimálbérből az érintett, és ez az összeg még két-három gyerekkel is csak 75 ezer forintig emelkedik. "Vagyis a rendszer leginkább a pályakezdő, gyermektelen fiatalokat preferálja" – mondta Artner.
Emellett az is elképzelhető, hogy a rendszer mellélő, és a kis- és középvállalkozások helyett a nagy cégeket részesíti előnyben. A kisvállalkozások ugyanis sok esetben még a 93 ezres minimálbért is alig tudják kigazdálkodni, így náluk aligha jön szóba, hogy távolabbról hoznak munkavállalókat - emelte ki az MTA közgazdásza.
A multik esetében viszont az szabhat határt a foglalkoztatás ilyen irányú bővítésének, tette hozzá Artner, hogy ezek a cégek általában speciális szaktudású, lehetőleg gyakorlott szakmunkásokat keresnek, nem pedig szakképzetleneket, akik az igazán komoly gondot jelentik. Vagy egy-két nyelvet beszélő szellemi dolgozókat, akik szintén többéves tapasztalattal rendelkeznek – ebbe a pályakezdők értelemszerűen nem férnek bele.