Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Kedvező, hogy az Európai Bizottság új előrejelzése szerint a hazai össztermék (GDP) 3 százaléka alatt lesz jövőre is a magyar államháztartási hiány, mivel egy ennél rosszabb uniós prognózis "azonnali, rögtönzött jellegű" költségvetési lépések és negatív növekedési következmények kockázatával járt volna. A magyar kormány szigorú költségvetési alapállása is növekedési áldozatokkal jár majd ugyanakkor - jósolták hétvégi előrejelzéseikben londoni elemzők.
Az HSBC londoni befektetési részlegének felzárkózó piacokra szakosodott közgazdászai a következő egy év magyarországi növekedési kilátásairól szóló értékelésükben azt írták, hogy az eddig várt 1 százalékos visszaesés helyett most már 1,3 százalékos GDP-visszaesést várnak 2012 egészére a magyar gazdaságban. Jövő évre szóló prognózisukban meredeken, 1,3 százalékról 0,5 százalékra csökkentették az általuk valószínűsített növekedési ütemet.
Ennek okai között említették, hogy szerintük a Magyarországon újonnan termelésbe álló autóipari kapacitások a korábban vártnál kisebb mértékben járulnak hozzá a növekedéshez, és még ezt a hozzájárulást is ellensúlyozza, hogy más szektorok az eddig becsültnél gyengébben teljesítenek.
A londoni City elemzői közösségében van ennél derűlátóbb és jóval borúlátóbb előrejelzés is.
A UBS londoni befektetési részlegének felzárkózó piacokkal foglalkozó közgazdászai 2013-2014-re szóló prognózisukban közölték: az idei év egészére 0,9 százalékos GDP-visszaesést, jövőre 0,6 százalékos, 2014-re 1,5 százalékos növekedést várnak a magyar gazdaságban.
Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank idei éves jelentésében viszont úgy vélte, hogy idén 1,5 százalékos GDP-visszaesés valószínű a magyar gazdaságban, és a recesszió áthúzódik a jövő évre is.
Ugyanezt jósolták az európai felzárkózó térség jövő évi kilátásairól összeállított új előrejelzésükben az egyik legnagyobb citybeli pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics szakelemzői is.
Az ő várakozásuk szerint a magyar gazdaság a következő 18 hónap legnagyobb részét recesszióban tölti, tekintettel a költségvetési szigorra, a gyengülő külső keresletre és arra, hogy egyelőre nincs előrelépés az új IMF-megállapodás ügyében.
Az HSBC londoni elemzői is a magyar GDP-előrejelzésük rontásának okai között említették a költségvetési szigor és az autóipari beruházások vártnál gyengébb növekedési hozzájárulása mellett az IMF/EU-megállapodás hiányát. A ház szakértői szerint ugyanis egy új IMF/EU-program kedvezően hatott volna a magyarországi növekedési kilátásokra, mivel erősítette volna a gazdaságpolitika hitelességét, és így javíthatta volna az üzleti és a fogyasztói bizalmat.
Az HSBC londoni közgazdászai szerint azonban az új IMF/EU-megállapodás jelenleg "nincs látótávolságon belül".
Egy másik globális pénzügyi szolgáltató csoport, a Goldman Sachs (GS) londoni befektetési részlegének felzárkózó piacokkal foglalkozó szakértői Magyarországról összeállított, ugyancsak a hétvégén ismertetett átfogó helyzetértékelésükben ugyanakkor 50 százalékra becsülték annak az esélyét, hogy 2013 végéig létrejön a megállapodás az új IMF/EU-programról.
A GS elemzői szintén annak a véleményüknek adtak hangot, hogy a magyar adósságdinamikának és a növekedésnek is "jót tenne" egy új IMF/EU-megállapodás, mivel tartósan csökkenthetné a magyar befektetési eszközök kockázati felárát - így az állampapír-hozamokat is -, emellett a kiszámíthatóbb gazdaságpolitika új beruházásokat vonzhatna a magyar gazdaságba, elősegítve a növekedés beindulását.
A Goldman Sachs londoni közgazdászai szerint azonban Magyarország a mostani költségvetési fegyelem fenntartásával így is stabilizálni tudja GDP-arányos közadósság-rátáját a mostani, 77 százalék körüli szinten. A ház elemzőinek saját becslése szerint középtávon hozzávetőleg a GDP-érték 0,8 százalékának megfelelő elsődleges - vagyis kamatfizetés nélkül számolt - többletet kell elérni az államháztartási egyenlegben a jelenlegi adósságarány szinten tartásához.
Ez kevesebb, mint a mostani elsődleges többlet, ám ahhoz, hogy a teljes körű államháztartási hiány a hazai össztermék 3 százaléka alatt maradjon, az elsődleges többletnek mindenképpen növekednie kell, legalábbis addig, amíg a kötvényhozamok legutóbbi csökkenése nem tükröződik teljes mértékben az átlagos adósságszolgálati költségekben - írják elemzésükben a Goldman Sachs londoni közgazdászai.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.
Arról is beszélt, ha szemmel lehetne ölni, Brüsszelben egy sortűzzel elintézték volna.
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Ha erre nincs jó válasz, a százezres menet csak színes emléknek lesz jó.
A volt vezérkari főnök azt mondta, jobb lenne, ha például a kézigránát-baleset miatt elrendelt vizsgálat eredményét tennék közzé végre.
A légitársaság szerint még este tíz óra előtt újra felszállhatnak.