Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8dc2ba85-e2d3-44bc-9747-2324e84c4e1e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az Alpine Holding kft. nagy tartozásra nagy hitelt kapott.","shortLead":"Az Alpine Holding kft. nagy tartozásra nagy hitelt kapott.","id":"20250505_Windisch-Laszlo-ASZ-MBH-Bank-Meszaros-Lorinc-hitel-MNB-Alpine-Holding-Kft","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dc2ba85-e2d3-44bc-9747-2324e84c4e1e.jpg","index":0,"item":"372a45d7-e9d4-4a74-8373-b907de9d8f7a","keywords":null,"link":"/kkv/20250505_Windisch-Laszlo-ASZ-MBH-Bank-Meszaros-Lorinc-hitel-MNB-Alpine-Holding-Kft","timestamp":"2025. május. 05. 09:13","title":"Az ÁSZ-elnök most se nevezte nevén Mészáros bankját, de elárulta, hogy az mire adott kölcsönt egy 233 milliárdos adósságú MNB-cégnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad11f52b-50fe-4e87-a615-f33db7be1520","c_author":"Martini Noémi - Serdült Viktória ","category":"360","description":"Hosszú évek, nagy nyilvánosság és politikai kockázatot rejtő közfelháborodás – az utóbbi évek tapasztalatai alapján ezekre van szükség ahhoz, hogy a kormány legalább egy-egy eset nyomán valódi lépéseket tegyen az áldozatvédelemben. Ennél azonban jóval több kéne.","shortLead":"Hosszú évek, nagy nyilvánosság és politikai kockázatot rejtő közfelháborodás – az utóbbi évek tapasztalatai alapján...","id":"20250505_hvg-lex-renner-nok-elleni-eroszak-torveny-aldozatvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad11f52b-50fe-4e87-a615-f33db7be1520.jpg","index":0,"item":"6b3f0f68-3543-4d50-941a-21e874dbee6e","keywords":null,"link":"/360/20250505_hvg-lex-renner-nok-elleni-eroszak-torveny-aldozatvedelem","timestamp":"2025. május. 05. 14:00","title":"Az Orbán-kormány éppen annyit hajlandó foglalkozni a bántalmazott nőkkel, amennyiből kommunikációs előnye származik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8de010a9-44e4-486d-8626-0c5c6b48187b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Andrew Higgins, az amerikai lap közép-európai tudósítója az egyházban azok zászlóvivőjének nevezi a magyar érseket, akik Ferenc után vissza akarnak térni a hagyományos szabályokhoz, illetve doktrínához. ","shortLead":"Andrew Higgins, az amerikai lap közép-európai tudósítója az egyházban azok zászlóvivőjének nevezi a magyar érseket...","id":"20250506_New-York-Times-papavalasztas-Erdo-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8de010a9-44e4-486d-8626-0c5c6b48187b.jpg","index":0,"item":"666027ff-c8e7-4e92-9643-977436241968","keywords":null,"link":"/360/20250506_New-York-Times-papavalasztas-Erdo-Peter","timestamp":"2025. május. 06. 07:11","title":"A konzervatívok favoritjaként mutatja be Erdő Pétert a New York Times a pápaválasztás előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"acd8c3d3-5eb1-4266-b496-fbcc22b7cc38","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Veszélyesebb a figyelmetlenség, mint a gyorshajtás? A számok ezt mutatják.","shortLead":"Veszélyesebb a figyelmetlenség, mint a gyorshajtás? A számok ezt mutatják.","id":"20250506_Mar-nem-gyorshajtas-okozza-a-legtobb-baleset-a-magyar-utakon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/acd8c3d3-5eb1-4266-b496-fbcc22b7cc38.jpg","index":0,"item":"dcfa77d1-a278-4231-85eb-b9f64806c45e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_Mar-nem-gyorshajtas-okozza-a-legtobb-baleset-a-magyar-utakon","timestamp":"2025. május. 06. 08:38","title":"Átíródott a baleseti toplista: már nem a gyorshajtás a legfőbb baleseti ok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"674bb48c-7639-461f-bc4f-7933fc0c8204","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A BMW X3 40d több mint 300 lóerős, az átlagfogyasztása azonban alig haladja meg a 6 litert.","shortLead":"A BMW X3 40d több mint 300 lóerős, az átlagfogyasztása azonban alig haladja meg a 6 litert.","id":"20250505_magyarorszagon-a-legujabb-6-hengeres-dizel-bmw-x3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/674bb48c-7639-461f-bc4f-7933fc0c8204.jpg","index":0,"item":"609d9127-6806-42ca-abc2-eee06dd26d9d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_magyarorszagon-a-legujabb-6-hengeres-dizel-bmw-x3","timestamp":"2025. május. 05. 06:41","title":"Magyarországon a legújabb 6 hengeres dízel BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0685e9b-7a08-47f8-92a5-59c55fe37d80","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendőrség vizsgálja az ügyet.","shortLead":"A rendőrség vizsgálja az ügyet.","id":"20250506_balaton-zamardi-nyil-kacsa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0685e9b-7a08-47f8-92a5-59c55fe37d80.jpg","index":0,"item":"0849e031-9524-43e6-b9a9-2b5e912d89fe","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_balaton-zamardi-nyil-kacsa","timestamp":"2025. május. 06. 05:50","title":"Nyíllal átlőtt fejű kacsa úszkált a Balatonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21f68877-52ca-45a8-a82b-48d04c3970be","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A korábban a cukorbetegek segítésére használt szereket egyre jobban veszik testsúlycsökkentőként. Most a Richter is egy ilyen fejlesztésébe társul be.","shortLead":"A korábban a cukorbetegek segítésére használt szereket egyre jobban veszik testsúlycsökkentőként. Most a Richter is...","id":"20250506_Fogyasztoinjekcio-fejlesztesebe-szall-be-a-Richter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21f68877-52ca-45a8-a82b-48d04c3970be.jpg","index":0,"item":"a70f5b89-790b-49a8-aaa3-63fca4420503","keywords":null,"link":"/kkv/20250506_Fogyasztoinjekcio-fejlesztesebe-szall-be-a-Richter","timestamp":"2025. május. 06. 10:27","title":"Fogyasztóinjekció fejlesztésébe száll be a Richter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3ced2ad-b298-446a-9aea-95451ad265c3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google véletlenül idő előtt közzétette azt a bejegyzését, ami az Android új dizájnnyelvét mutatta be. Bár azóta már törölte az írást, ennyi is elég volt, hogy kiszivárogjon néhány érdekes részlet.","shortLead":"A Google véletlenül idő előtt közzétette azt a bejegyzését, ami az Android új dizájnnyelvét mutatta be. Bár azóta már...","id":"20250506_google-android-dizajnnyelv-material-design-3-exprerssive-android-kinezete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3ced2ad-b298-446a-9aea-95451ad265c3.jpg","index":0,"item":"c7828e9d-0971-47f3-8d6e-a1c1f0d053ed","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_google-android-dizajnnyelv-material-design-3-exprerssive-android-kinezete","timestamp":"2025. május. 06. 10:03","title":"Kiszivárgott képeken látni, hogyan néz majd ki az új Android","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az már biztos, hogy májusra nem lesznek a Volánbusznak új járművei arra, hogy átvegye a budapesti elővárosi közlekedést. Viszont ha továbbra is keménykedik a nemzeti fejlesztési miniszter, a Budapest környékén lakók igencsak pórul járhatnak, mert a BKV-nak a jelenleg körvonalazódó feltételek mellett nem éri meg csak átmenetileg fenntartania a rendszert. A meccs nagyobb presztízsért és persze a BKV legjövedelmezőbb járataiért folyik.
Április 30-án lejár a főváros és az agglomeráció kilenc települése közötti szerződés, melynek értelmében a BKV biztosítja a helyi és helyközi közösségi közlekedést a környékbeli települések számára. Egy tavaly év végi nemzeti fejlesztési miniszteri rendelet május elsejétől az állam felügyelete alá tartozó Volánbuszt jelölte ki szolgáltatónak, arra hivatkozva, hogy az uniós jogszabályok tiltják a BKV számára a főváros közigazgatási határain kívül a szolgáltatásnyújtást.
A változás első körben Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot érinti, ahol összesen közel 140 ezren laknak, de ha a fővárosi utazóközönséget is hozzávesszük (hiszen a járatok Budapest külső kerületeiben is közlekednek), akkor a szolgáltatóváltás legalább 2-3-szor ennyi embert is érinthet. Ezt a területet jelenleg 28 nappali és 8 éjszakai vonalon látják el.
A Volánbusz a vonatkozó szolgáltatások biztosítására kiírt egy buszvásárlási tendert, de mivel ilyen rövid idő alatt a szükséges buszmennyiséget (132 darab busz) senki nem tudja leszállítani, az átmeneti időre a Volánbusz járműveket bérelne. Erre az időszakra a legmegfelelőbb partner maga a BKV lehetne, de a főváros közlekedési cégének az nem igazán üzlet, hogy csak a járműparkot adja, a sofőrt és az üzemanyagot pedig a Volánbusz – a kiírt pályázatra így nem adta be a jelentkezését. Információink szerint jelenleg úgy néz ki, hogy erre a második kiírás esetében sem lesz hajlandó.
Kék helyett sárga - BKV helyett Volánbusz?
Túry Gergely
Mi lesz ennek a következménye?
A legvégső esetben még az is előfordulhat, hogy nem lesz buszközlekedés május elsejétől az említett településekre, vagy ha mégis lesznek buszok, azok a főváros területén nem állnak meg a BKV megállóiban. Megállapodás híján ugyanis nincs egységes jegyrendszer, nincs forrásmegosztás, nincs illeszkedő menetrend. Lehet, hogy a Volánbusz helyközi járatai csak a végpontokon és az agglomerációban még egy-két megállóhelyen állnának meg, és a buszok sem biztos, hogy a meglévő gyakorisággal járnának.
„Kiszorítósdi zajlik, a minisztérium deklaráltan rámászik a közlekedési közszolgáltatások koordinálásáért felelős Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pályájára" – összegezte a helyzetet Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) vezetője, aki szerint ez a helyzet úgy jött létre, hogy 2010-ben közös erővel megszüntették a Budapesti Közlekedési Szövetséget (BKSZ), amely az integrált közösségi közlekedési rendszerben épp a jelenlegi helyzetnek lehetett volna a fölöttes operátora.
A minisztérium magához akarta vonni a megrendelői jogosítványokat. Tavaly ősszel tartották a témában az első tapogatózó tárgyalásokat, de mivel nem jutottak egyről a kettőre, a minisztérium erőből kibillentette a rendszert a helyzetéből. Miközben a kérdésnek arról kellene szólnia, hogy közösen hogyan tudnák az igényeket hatékonyabban ellátni és finanszírozni, az NFM és a BKK is leginkább magáénak szeretné ezt a falatot.
Miért meccselnek?
A BKK szerint a probléma nem csak az, hogy a hivatkozott EU-s előírásról kiderült, hogy a tárca helytelenül értelmezte, és a szolgáltatás akár működhetne a főváros tömegközlekedésének részeként, egységes szolgáltatásként (lásd Félreértelmezés c. keretes írásunkat –a szerk.). A BKK szerint a gyakorlatban is megbukna a rendszer, mert nincsenek válaszok az alapkérdésekre sem: nincs kitalálva az egységes menetrend, utastájékoztatás, forgalomfelügyelet és forgalomirányítás rendje, valamint az egységes tarifarendszer – ezeket mind meg kellene feleltetni az intergrált közlekedésszervezés kívánalmainak. Márpedig egyeztetések ez ügyben nem zajlottak, nem vonták be a rendezésbe se a fővárost, se az agglomerációs településeket.
Félreértelmezés
A városi közlekedést szabályozó 1370/2007-es EK-rendelet nem azt mondja ki, hogy egy belső szolgáltató (jelen esetben: a BKV) nem szerződhet külső munkára. Hanem azt, hogy a belső szolgáltató az illetékes helyi hatóság (itt: az illetékes közlekedésszervező, a BKK) működési területével szomszédos, helyi hatóságok működési területére (értsd: agglomerációs települések) csak velük egyetértésben szolgáltathat. Ahol nem szolgáltathat, az más illetékes hatóságok területe (egy másik közlekedésszervező). Ez utóbbiról állítja azt az NFM, hogy a helyközi közlekedés a Volánbusz felségterülete, mivel ő a területileg illetékes regionális szolgáltató. Az értelmezés érdekessége, hogy ez alapján az unió egyetlen nagyvárosában működő közlekedési szövetség sem működhetne. A BKK mintájaként szolgáló Helsinkiben működő rendszer viszont pontosan arról szól, hogy az agglomerációs közlekedés szervezését is a városi közlekedésszervezőre bízta az ottani minisztérium.
A BKK jelenleg egyébként 49 autóbuszvonalat üzemeltet, melyek átlépik a főváros közlekedési határait. A szolgáltatás ellátásáért ezeken a vonalakon az állam, a főváros és az önkormányzatok közösen felelősök. Az utóbbiak összességében mintegy 500 millió forintos pluszforrást adnak bele a finanszírozásba. Emellett nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy ezeken a vonalakon képződik arányaiban a legtöbb bevétel. Míg a közigazgatási határon belül az utasoktól származó bevételi arány a költségek legfeljebb 32-35 százalékát teszi ki, az elővárosi területen ez meghaladja az 50 százalékot. Mivel az egész agglomerációs közlekedés fenntartása évente mintegy 8 milliárd forintba kerül, nem lebecsülendő, hogy statisztikailag az egész fővárosi közösségi közlekedésben itt a legmagasabb a fedezeti arány.
Meghirdették – visszavonták
Dorner Lajos, a VEKE vezetője szerint a Volánbusz új buszokról szóló tenderét (melyet megpróbáltak hozzáigazítani a BKV-s igényekhez) olyan állapotban van, hogy akár holnap meghirdethetnék. (Sőt, csütörötökön este az új kiírás meg is jelent.) De más szakértői forrásból úgy tudjuk, koránt sincs megegyezés a főváros és a minisztérium között. Tarlós István már többször leszögezte: nem ért egyet Némethné javaslatával az elővárosi közlekedés átszervezésével kapcsolatban.
A személyszállítási törvény szerint helyközi járattal helyi feladatot ellátni csak úgy lehet, ha erről a felek megállapodnak. Ez jelen esetben azt jelenti, hogy a tárcának a fővárosi közgyűlés jóváhagyását is meg kell szereznie. Jelenleg a helyzet rendezésére három lehetséges megoldás látszik. Az egyik, hogy továbbra is minden fél a saját kompetenciájára fókuszál. Ez azt eredményezheti, hogy ha lesznek új buszok, azoknak a városhatárban meg kell fordulniuk, az utasoknak pedig át kell szállniuk egy BKV-járatra, ami agyrém.
A másik variáció, hogy létrejön a felek közt valamilyen megállapodás. Ekkor vagy az NFM győz, és ezeken a járatokon a helyi közlekedést is a Volánbusz bonyolítja majd (miután megérkeznek az új buszok, addig a BKK). Vagy továbbra is a BKK marad a megrendelő, és a Volánbuszt kivonják ebből az egyenletből.
A harmadik megoldás az lehet, ha a Volánbusz átveszi a megrendelőként jelenleg koordináló BKK feladatait.
Újra kiírják a tendert?
Ha a mostani bizonytalan helyzetben jelenik meg az új tenderkiírás (megjelent), abból az jöhet ki, hogy május elsején a Volánbusz semmit nem fog tudni átvenni. Nem lesznek addigra buszai, és ahogy az korábban is megtörtént, várhatóan a BKV most sem fog ajánlatot adni az átmenti időszakra. A korábbi indok szerint a cégnek a fővárostól élő megrendelése van, és így nem tud buszokat vagy akár járatokat bérbe adni mindaddig, amíg a kérdésben nincs politikai és szakmai megállapodás.
Az új buszokat még egy akkora kapacitású gyártó is, mint a Mercedes, legkevesebb 7 hónap alatt tudja legyártani. Ha az új buszok beszerzésére kiírt pályázatot valóban egy nagy gyártó nyeri, a jövő év eleje előtt aligha tudják ezekkel a járművekkel megkezdeni a szolgáltatást. Ha egyébként egy kisebb kapacitású magyar cég a gyártó, akkor a csúszás még nagyobb.
Ilyen körülmények között az idő előrehaladtával egyre kevésbé valószínű, hogy az új busz tendereztetésének befejezését a jövő évi választásokig bevállalják. Amennyiben erre mégis sor kerül a Volánbusz irányítása alatt, akkor már csak az a kérdés, hogy ki fogja vezetni azokat. A témában jól értesült Indóház korábban azt írta, hogy a BKV-nál a Volánbusz helyzetbe hozása 500 buszvezető állásába kerülhet. A Volánbusz jelenleg sokkal kevesebbért foglalkoztatja a sofőrjeit – a BKV-s buszvezetőket ennek megfelelően nem lesz egyszerű ugyanarra a munkára kevesebb pénzért átültetni. Nemes Gábor, az Egyesült Közlekedési Szakszervezet elnöke azonban januárban jelezte: velük senki sem egyeztetett sem a létszámleépítésről, sem a lehetséges munkaerő-vándorlásról.