Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1f61a4c8-4363-4029-86c8-697ef91d1799","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A NER időközben megbukott sztárpapjával készült beszélgetés egy korábbi adás ismétléseként került a képernyőre.","shortLead":"A NER időközben megbukott sztárpapjával készült beszélgetés egy korábbi adás ismétléseként került a képernyőre.","id":"20250105_Ujra-leadtak-a-kozteveben-Bese-atya-beszelgeteset-Eperjes-Karollyal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f61a4c8-4363-4029-86c8-697ef91d1799.jpg","index":0,"item":"4e9c41e5-38f7-48e3-8c54-1f9fc58c54fe","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Ujra-leadtak-a-kozteveben-Bese-atya-beszelgeteset-Eperjes-Karollyal","timestamp":"2025. január. 05. 15:00","title":"Bese atyát tűzte műsorára a közmédia, az elcsábulásról beszélgetett Eperjes Károllyal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffd5ed75-bea5-4a3f-972e-e46aedb30214","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Röviddel a gála előtt derült ki, hogy Jeff Baena forgatókönyvíró, rendező 47 évesen öngyilkos lett. ","shortLead":"Röviddel a gála előtt derült ki, hogy Jeff Baena forgatókönyvíró, rendező 47 évesen öngyilkos lett. ","id":"20250106_brady-corbet-brutalista-rendezo-jeff-baena","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffd5ed75-bea5-4a3f-972e-e46aedb30214.jpg","index":0,"item":"49997902-6141-4c17-a308-a6904c37db0d","keywords":null,"link":"/elet/20250106_brady-corbet-brutalista-rendezo-jeff-baena","timestamp":"2025. január. 06. 15:12","title":"A brutalista rendezője a Golden Globe díjátadón Aubrey Plaza nemrég meghalt férjéről is megemlékezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3abb8351-7452-49ec-a589-39844dd73a9c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Újabb fotó került elő az Indiában tartózkodó miniszterelnökről. ","shortLead":"Újabb fotó került elő az Indiában tartózkodó miniszterelnökről. ","id":"20250106_orban-viktor-india-utazas-foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3abb8351-7452-49ec-a589-39844dd73a9c.jpg","index":0,"item":"6f32b87d-0c72-4cb5-8a88-24f1ac233bb3","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_orban-viktor-india-utazas-foto","timestamp":"2025. január. 06. 05:47","title":"Mintás ingében, tuktuk-sofőrökkel pózolt Orbán Viktor Indiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d94f5d3e-e41a-455a-a0e8-50b876253f85","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Biztonsági szakemberek figyelmeztetnek: nem érdemes várni a Windows 10 támogatásának kivezetéséig, már azt megelőzően célszerű meglépni a digitális rendszerváltást. Ennek oka pedig a biztonság.","shortLead":"Biztonsági szakemberek figyelmeztetnek: nem érdemes várni a Windows 10 támogatásának kivezetéséig, már azt megelőzően...","id":"20250106_microsoft-windows-10-tamogatas-befejezese-biztonsagi-kockazatok-eset-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d94f5d3e-e41a-455a-a0e8-50b876253f85.jpg","index":0,"item":"2446e4b9-45a2-4e3f-9ada-c4cd935bc2bd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_microsoft-windows-10-tamogatas-befejezese-biztonsagi-kockazatok-eset-figyelmeztetes","timestamp":"2025. január. 06. 18:03","title":"Megkongatták a vészharangot, ezt mindenkinek tudnia kell, aki Windows 10-et használ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f75eb004-709a-40d9-9bf4-51ed36257759","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes szerint kutyái senkinek nem ártanak, csak ráugranak az emberekre és megpuszilják őket. ","shortLead":"Az énekes szerint kutyái senkinek nem ártanak, csak ráugranak az emberekre és megpuszilják őket. ","id":"20250106_Nagy-Fero-per-kutyak-pulik-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f75eb004-709a-40d9-9bf4-51ed36257759.jpg","index":0,"item":"6b599474-0092-45ba-b588-94f0ed88f2d0","keywords":null,"link":"/elet/20250106_Nagy-Fero-per-kutyak-pulik-birsag","timestamp":"2025. január. 06. 16:47","title":"Beperelték Nagy Ferót, mert a kutyája ráugrott valakire az utcán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Három olyan gigaberuházás indul el 2025-ben – a BMW, a CATL és a BYD gyára is termelni fog több év előkészítés után –, amely közül már egy is nagyot lökne a gazdasági teljesítményen, hát még a három egyszerre. Az MNB kiszámolta, hogy ez mennyivel dobja meg a magyar gazdaságot az új évben, és azt is, hogy mennyire fogja a három üzem növelni a GDP-t és a foglalkoztatottságot egészen 2030-ig.","shortLead":"Három olyan gigaberuházás indul el 2025-ben – a BMW, a CATL és a BYD gyára is termelni fog több év előkészítés után –...","id":"20250105_MNB-byd-bmw-catl-gyar-auto-akkugyar-beruhazas-gdp-novekedes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde.jpg","index":0,"item":"0069c501-333b-426f-abfa-ae86fb81fed8","keywords":null,"link":"/kkv/20250105_MNB-byd-bmw-catl-gyar-auto-akkugyar-beruhazas-gdp-novekedes-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 14:00","title":"MNB: Három óriási gyár 2025-ös beindulása lökhet a gazdaságon nagyot, de a profitot és a bérek egy részét ki is viszik az országból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7a9413d-afdb-4332-a71e-817d60518db4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"X. Frigyes döntése még a történészeket is meglepte. ","shortLead":"X. Frigyes döntése még a történészeket is meglepte. ","id":"20250106_Dan-kiraly-cimer-Trump-Gronland-USA","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7a9413d-afdb-4332-a71e-817d60518db4.jpg","index":0,"item":"5858b7dd-483a-4548-956c-0b1dc1f9776f","keywords":null,"link":"/elet/20250106_Dan-kiraly-cimer-Trump-Gronland-USA","timestamp":"2025. január. 06. 17:59","title":"A dán király címert változtatott, miután Trump belengette, hogy Amerikának kell Grönland","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c60bda35-a179-49b5-acd2-be784c9829bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Közös vállalkozásba kezdenek a VakVarjú és a Stifler étteremlánc tulajdonosai. Mivel foglalkozik majd a Paprika House Zrt.?","shortLead":"Közös vállalkozásba kezdenek a VakVarjú és a Stifler étteremlánc tulajdonosai. Mivel foglalkozik majd a Paprika House...","id":"20250106_hvg-bulinegyed-nagyagyuitol-cegvilag-vakvarju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c60bda35-a179-49b5-acd2-be784c9829bf.jpg","index":0,"item":"55ec8aa9-8d02-40b2-9323-16d374828c13","keywords":null,"link":"/360/20250106_hvg-bulinegyed-nagyagyuitol-cegvilag-vakvarju","timestamp":"2025. január. 06. 10:46","title":"Összeálltak a bulinegyed nagyágyúi egy jó cégalapításra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az már biztos, hogy májusra nem lesznek a Volánbusznak új járművei arra, hogy átvegye a budapesti elővárosi közlekedést. Viszont ha továbbra is keménykedik a nemzeti fejlesztési miniszter, a Budapest környékén lakók igencsak pórul járhatnak, mert a BKV-nak a jelenleg körvonalazódó feltételek mellett nem éri meg csak átmenetileg fenntartania a rendszert. A meccs nagyobb presztízsért és persze a BKV legjövedelmezőbb járataiért folyik.
Április 30-án lejár a főváros és az agglomeráció kilenc települése közötti szerződés, melynek értelmében a BKV biztosítja a helyi és helyközi közösségi közlekedést a környékbeli települések számára. Egy tavaly év végi nemzeti fejlesztési miniszteri rendelet május elsejétől az állam felügyelete alá tartozó Volánbuszt jelölte ki szolgáltatónak, arra hivatkozva, hogy az uniós jogszabályok tiltják a BKV számára a főváros közigazgatási határain kívül a szolgáltatásnyújtást.
A változás első körben Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot érinti, ahol összesen közel 140 ezren laknak, de ha a fővárosi utazóközönséget is hozzávesszük (hiszen a járatok Budapest külső kerületeiben is közlekednek), akkor a szolgáltatóváltás legalább 2-3-szor ennyi embert is érinthet. Ezt a területet jelenleg 28 nappali és 8 éjszakai vonalon látják el.
A Volánbusz a vonatkozó szolgáltatások biztosítására kiírt egy buszvásárlási tendert, de mivel ilyen rövid idő alatt a szükséges buszmennyiséget (132 darab busz) senki nem tudja leszállítani, az átmeneti időre a Volánbusz járműveket bérelne. Erre az időszakra a legmegfelelőbb partner maga a BKV lehetne, de a főváros közlekedési cégének az nem igazán üzlet, hogy csak a járműparkot adja, a sofőrt és az üzemanyagot pedig a Volánbusz – a kiírt pályázatra így nem adta be a jelentkezését. Információink szerint jelenleg úgy néz ki, hogy erre a második kiírás esetében sem lesz hajlandó.
Kék helyett sárga - BKV helyett Volánbusz?
Túry Gergely
Mi lesz ennek a következménye?
A legvégső esetben még az is előfordulhat, hogy nem lesz buszközlekedés május elsejétől az említett településekre, vagy ha mégis lesznek buszok, azok a főváros területén nem állnak meg a BKV megállóiban. Megállapodás híján ugyanis nincs egységes jegyrendszer, nincs forrásmegosztás, nincs illeszkedő menetrend. Lehet, hogy a Volánbusz helyközi járatai csak a végpontokon és az agglomerációban még egy-két megállóhelyen állnának meg, és a buszok sem biztos, hogy a meglévő gyakorisággal járnának.
„Kiszorítósdi zajlik, a minisztérium deklaráltan rámászik a közlekedési közszolgáltatások koordinálásáért felelős Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pályájára" – összegezte a helyzetet Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) vezetője, aki szerint ez a helyzet úgy jött létre, hogy 2010-ben közös erővel megszüntették a Budapesti Közlekedési Szövetséget (BKSZ), amely az integrált közösségi közlekedési rendszerben épp a jelenlegi helyzetnek lehetett volna a fölöttes operátora.
A minisztérium magához akarta vonni a megrendelői jogosítványokat. Tavaly ősszel tartották a témában az első tapogatózó tárgyalásokat, de mivel nem jutottak egyről a kettőre, a minisztérium erőből kibillentette a rendszert a helyzetéből. Miközben a kérdésnek arról kellene szólnia, hogy közösen hogyan tudnák az igényeket hatékonyabban ellátni és finanszírozni, az NFM és a BKK is leginkább magáénak szeretné ezt a falatot.
Miért meccselnek?
A BKK szerint a probléma nem csak az, hogy a hivatkozott EU-s előírásról kiderült, hogy a tárca helytelenül értelmezte, és a szolgáltatás akár működhetne a főváros tömegközlekedésének részeként, egységes szolgáltatásként (lásd Félreértelmezés c. keretes írásunkat –a szerk.). A BKK szerint a gyakorlatban is megbukna a rendszer, mert nincsenek válaszok az alapkérdésekre sem: nincs kitalálva az egységes menetrend, utastájékoztatás, forgalomfelügyelet és forgalomirányítás rendje, valamint az egységes tarifarendszer – ezeket mind meg kellene feleltetni az intergrált közlekedésszervezés kívánalmainak. Márpedig egyeztetések ez ügyben nem zajlottak, nem vonták be a rendezésbe se a fővárost, se az agglomerációs településeket.
Félreértelmezés
A városi közlekedést szabályozó 1370/2007-es EK-rendelet nem azt mondja ki, hogy egy belső szolgáltató (jelen esetben: a BKV) nem szerződhet külső munkára. Hanem azt, hogy a belső szolgáltató az illetékes helyi hatóság (itt: az illetékes közlekedésszervező, a BKK) működési területével szomszédos, helyi hatóságok működési területére (értsd: agglomerációs települések) csak velük egyetértésben szolgáltathat. Ahol nem szolgáltathat, az más illetékes hatóságok területe (egy másik közlekedésszervező). Ez utóbbiról állítja azt az NFM, hogy a helyközi közlekedés a Volánbusz felségterülete, mivel ő a területileg illetékes regionális szolgáltató. Az értelmezés érdekessége, hogy ez alapján az unió egyetlen nagyvárosában működő közlekedési szövetség sem működhetne. A BKK mintájaként szolgáló Helsinkiben működő rendszer viszont pontosan arról szól, hogy az agglomerációs közlekedés szervezését is a városi közlekedésszervezőre bízta az ottani minisztérium.
A BKK jelenleg egyébként 49 autóbuszvonalat üzemeltet, melyek átlépik a főváros közlekedési határait. A szolgáltatás ellátásáért ezeken a vonalakon az állam, a főváros és az önkormányzatok közösen felelősök. Az utóbbiak összességében mintegy 500 millió forintos pluszforrást adnak bele a finanszírozásba. Emellett nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy ezeken a vonalakon képződik arányaiban a legtöbb bevétel. Míg a közigazgatási határon belül az utasoktól származó bevételi arány a költségek legfeljebb 32-35 százalékát teszi ki, az elővárosi területen ez meghaladja az 50 százalékot. Mivel az egész agglomerációs közlekedés fenntartása évente mintegy 8 milliárd forintba kerül, nem lebecsülendő, hogy statisztikailag az egész fővárosi közösségi közlekedésben itt a legmagasabb a fedezeti arány.
Meghirdették – visszavonták
Dorner Lajos, a VEKE vezetője szerint a Volánbusz új buszokról szóló tenderét (melyet megpróbáltak hozzáigazítani a BKV-s igényekhez) olyan állapotban van, hogy akár holnap meghirdethetnék. (Sőt, csütörötökön este az új kiírás meg is jelent.) De más szakértői forrásból úgy tudjuk, koránt sincs megegyezés a főváros és a minisztérium között. Tarlós István már többször leszögezte: nem ért egyet Némethné javaslatával az elővárosi közlekedés átszervezésével kapcsolatban.
A személyszállítási törvény szerint helyközi járattal helyi feladatot ellátni csak úgy lehet, ha erről a felek megállapodnak. Ez jelen esetben azt jelenti, hogy a tárcának a fővárosi közgyűlés jóváhagyását is meg kell szereznie. Jelenleg a helyzet rendezésére három lehetséges megoldás látszik. Az egyik, hogy továbbra is minden fél a saját kompetenciájára fókuszál. Ez azt eredményezheti, hogy ha lesznek új buszok, azoknak a városhatárban meg kell fordulniuk, az utasoknak pedig át kell szállniuk egy BKV-járatra, ami agyrém.
A másik variáció, hogy létrejön a felek közt valamilyen megállapodás. Ekkor vagy az NFM győz, és ezeken a járatokon a helyi közlekedést is a Volánbusz bonyolítja majd (miután megérkeznek az új buszok, addig a BKK). Vagy továbbra is a BKK marad a megrendelő, és a Volánbuszt kivonják ebből az egyenletből.
A harmadik megoldás az lehet, ha a Volánbusz átveszi a megrendelőként jelenleg koordináló BKK feladatait.
Újra kiírják a tendert?
Ha a mostani bizonytalan helyzetben jelenik meg az új tenderkiírás (megjelent), abból az jöhet ki, hogy május elsején a Volánbusz semmit nem fog tudni átvenni. Nem lesznek addigra buszai, és ahogy az korábban is megtörtént, várhatóan a BKV most sem fog ajánlatot adni az átmenti időszakra. A korábbi indok szerint a cégnek a fővárostól élő megrendelése van, és így nem tud buszokat vagy akár járatokat bérbe adni mindaddig, amíg a kérdésben nincs politikai és szakmai megállapodás.
Az új buszokat még egy akkora kapacitású gyártó is, mint a Mercedes, legkevesebb 7 hónap alatt tudja legyártani. Ha az új buszok beszerzésére kiírt pályázatot valóban egy nagy gyártó nyeri, a jövő év eleje előtt aligha tudják ezekkel a járművekkel megkezdeni a szolgáltatást. Ha egyébként egy kisebb kapacitású magyar cég a gyártó, akkor a csúszás még nagyobb.
Ilyen körülmények között az idő előrehaladtával egyre kevésbé valószínű, hogy az új busz tendereztetésének befejezését a jövő évi választásokig bevállalják. Amennyiben erre mégis sor kerül a Volánbusz irányítása alatt, akkor már csak az a kérdés, hogy ki fogja vezetni azokat. A témában jól értesült Indóház korábban azt írta, hogy a BKV-nál a Volánbusz helyzetbe hozása 500 buszvezető állásába kerülhet. A Volánbusz jelenleg sokkal kevesebbért foglalkoztatja a sofőrjeit – a BKV-s buszvezetőket ennek megfelelően nem lesz egyszerű ugyanarra a munkára kevesebb pénzért átültetni. Nemes Gábor, az Egyesült Közlekedési Szakszervezet elnöke azonban januárban jelezte: velük senki sem egyeztetett sem a létszámleépítésről, sem a lehetséges munkaerő-vándorlásról.