A rezsiharc legnagyobb vesztesei

Elsőként kéményseprő cégeket, vagyis hazai kisvállalkozásokat küldött padlóra a rezsicsökkentés. A nemzetközi energiacégek pedig most már tényleg kitalicskázzák a pénzt – a tartalékaikból. Ezt teszi a magyar állam is.

  • G. Tóth Ilda G. Tóth Ilda
A rezsiharc legnagyobb vesztesei

Munkaruha híján saját civil öltözetükben dolgoznak a kéményseprők több megyében, miután cégük sanyarú anyagi helyzete miatt nem futja effajta „luxusjuttatásokra”. Igaz, a kormány annyiban igyekezett megkönnyíteni boldogulásukat, hogy áprilistól már a vegyes tüzelésű lakásokban is csak évente egyszer kell ellenőrizniük a kéményeket, nem pedig kétszer. Vagyis a választási kampány fő elemévé avanzsált rezsicsökkentésnek hamar meglesz a lakosság körében érzékelhető sajátos következménye, amennyiben a lazább szakmai kontroll miatt gyakoribbá válhatnak a füst- és szén-monoxid-mérgezések. Utóbbiak amúgy is szaporodnak, történetesen azóta, hogy tavaly az első félévben már sok helyen alig akarták beengedni a kéményseprőket, mivel a lakók a beharangozott tarifacsökkentésre vártak. Ami pedig a rezsiharc céges áldozatait illeti, az ősellenségnek kikiáltott multinacionális energiacégek helyett elsőként a többnyire magántulajdonban lévő kis, hazai kéményseprő cégek adták fel a küzdelmet: július 1-jétől hét megyében, 842 településen áll le ez a közszolgáltatás.

Kéménysprő munka közben. Profittisztítás
Horváth Szabolcs

 Míg más lakossági szolgáltatások tarifáit jellemzően 10–20 százalékkal vágták meg tavaly, a kéményseprés alapdíja július 1-jétől lényegében megfeleződött. A korábbi négyezer forintos normaösszeget – amelyből adott szorzószámokkal kalkulálták ki egy-egy munka díját – kétezer forintra csökkentették. Ráadásul a vágás, ellentétben az áram-, a gáz- és a vízszolgáltatással, nemcsak a lakossági árakra vonatkozott, hanem az ipariakra is. Így ma már nagyjából annyiba kerül a kéményellenőrzés, mint egy doboz cigaretta – a fogyasztók mindössze évi egy-két ezer forintot spóroltak a cégeket bedöntő árcsökkentéssel. Csakhogy amíg a jellemzően önkormányzati tulajdonban lévő távhőcégeknek 50 milliárd forintos állami mentőövet dobott a kormány az erőltetett tarifacsökkentésből adódó veszteségeik kompenzálására, a kéményseprő cégek közül alig néhányan kaptak segítséget az önkormányzattól, például Borsodban és Budapesten. Utóbbi volt a legbőkezűbb: tavaly 500 millió, az idén 1 milliárd forinttal segítette ki a tulajdonában lévő Főkétüsz Kft.-t. Ehhez képest aprópénz, hogy a mintegy hatvan hazai kéményseprő cégnek összesen 100 millió forint apanázst adott a kormány.

„Könnyebben húzzák le a rolót a magántulajdonú cégek, az önkormányzatiak még próbálkoznak pár hónapig, ők kirendeltségeket vontak össze, és sok száz dolgozót bocsátottak el. Ez pedig azért is abszurd, mert jövő januártól pluszfeladatok tömkelegét testálták ránk: a lakásokban, házakban lévő gáztüzelésű készülékek komplex vizsgálatát is el kell végeznünk. Így a most leépített szakembergárdát néhány hónap múlva megpróbálhatjuk visszacsábítani” – mondja Vidra Zoltán, a Magyarországi Kéményseprők Országos Ipartestületének elnöke. A törvény szerint a katasztrófavédelemnek kell kijelölnie új közszolgáltatót azokon a területeken, ahol a korábbi kéményseprő cég bedőlt, és az ehhez szükséges forrásokat pótolnia kell az államnak. Ez a pótlás még egyetlen helyen sem történt meg, pedig az év elején már számos baranyai és csongrádi településen volt szolgáltatócsere. „A saját területünk ellátása is nehézségeket okoz. Csak a szolgáltatás minőségének rovására tudtuk csökkenteni a költségeinket, jelenleg ingatlaneladásokból tartjuk fenn valahogy magunkat” – mondják a legnagyobb hazai kéményseprő cégnél, a többségi állami és kisebbségi önkormányzati tulajdonú, kecskeméti központú Filantróp Kft.-nél. 

Horváth Szabolcs

 Kisvállalkozások tucatja mehetett csődbe a kormányzati intézkedésekkel sújtott áram- és gázcégek alvállalkozói közül is. Elsőként ugyanis a jellemzően „gebinbe” adott karbantartásokat, fejlesztéseket hanyagolják el a szolgáltatók, miután a rezsicsökkentés következtében kénytelenek felélni tartalékaikat. Az EDF Démász Zrt. például 200 munkatársától és több alvállalkozójától vált meg, utóbbiak mintegy 500 dolgozót foglalkoztatnak. „Középtávon, négy-öt éven belül komoly ellátásbiztonsági problémákat fog felvetni, hogy nem jut elegendő forrás a hálózat fejlesztésére, karbantartására” – mutat rá Drucker György, az energiainfo.hu vezető elemzője. Az energiacégek korábban évi 50-60 milliárd forintot költöttek beruházásokra, ám attól a pillanattól, hogy ezek megtérülése lenullázódott, nem erőltetik a fejlesztéseket, inkább mentik, ami menthető. „Ha az autóipari beruházókat kezdi szorongatni a kormány, nekik csak néhány hónapra van szükségük, hogy a gyárat konténerekbe rakják, és elköltözzenek. Az energiacégek azonban nem tudják bepakolni erőműveiket és csőhálózatukat, a kormány ezzel él vissza” – mutat rá a patthelyzetre Drucker. A legtöbb cég az utóbbi években már veszteséget termelt, mégis osztalékot fizetett – eredménytartalékából. Az ily módon kivett összegből már sem beruházás, sem többletfoglalkoztatás nem lesz.

Gigaveszteséget, mínusz 21 milliárd forintot hozott össze tavaly a gázcégeit az MVM Magyar Villamos Művek Zrt.-nek értékesítő E.On Hungária Zrt., ám áramcégeiből még ki tudott venni osztalékot. Jól megcsapolta az eredménytartalékát az Elmű–ÉMÁSZ-cégcsoport is, amivel energiahivatali vizsgálatot is kiérdemelt, de az EDF Démász francia tulajdonosa sem hagyja a cégben a megtermelt profitot (lásd táblázatunkat). Miközben a „pénzkitalicskázás” miatt méltatlankodik az állam, részvényesként maga is épp ugyanezt teszi: a nemrég részben az MVM tulajdonába került, részben a fővárosi önkormányzat érdekeltségébe tartozó Főgáz Zrt.-nél felhasználták az eredménytartalékot is osztalékfizetésre, a hálózati leánycég, a Főgáz Földgázelosztási Kft. esetében pedig a teljes nyereséget kivették a cégből a tulajdonosok.

A hangzatos kormányzati propagandával szemben a rezsicsökkentés nem a rászoruló rétegnek segített. Bár európai összehasonlításban látványosan olcsóbb lett a lakossági energia – a hazai fogyasztók az uniós átlagnál 35–40 százalékkal fizetnek kevesebbet –, a különféle felmérések mind azt mutatják, hogy a rezsicsökkentés valójában csak a társadalom sokat fogyasztó felső tizedében csökkentette érzékelhetően a kiadásokat. Az alsó jövedelemkategóriákban inkább nőttek a megélhetés költségei, például a közvetett adók elburjánzása miatt. „Lényegében annyi történt, hogy az energetikai infrastruktúra lerohasztása árán egy kis pénz terelődött az élelmiszer-kiskereskedelem feltuningolására” – foglalta össze a történéseket Drucker. Az azonban rejtély, hogy a majdani nonprofit közmű-szolgáltatási feladatokat várhatóan elnyerő MVM milyen forrásból fogja fenntartani és fejleszteni az infrastruktúrát. Az MVM-et már tavaly is 71 milliárd forinttal kellett kistafírozni az E.On-ügylethez, hogy az év végén pozitív eredményt tudjon felmutatni.

Még rejtélyesebb Németh Lászlóné volt fejlesztési miniszter közelmúltbeli megnyilatkozása, mely szerint az ipari rezsicsökkentés feltételeinek megteremtéséhez létre kell hozni a nonprofit közműszolgáltatást. Az eddigi tarifacsökkentéseket szakértői becslések szerint 25–30 százalékban a keresztfinanszírozás révén tudták kigazdálkodni. Ráadásul a kormány mentesítette a lakossági fogyasztókat az alól, hogy áramszámlájukban hozzájáruljanak a megújuló energia magasabb költségéhez – tavaly óta ezt csak a vállalkozásoknak kell megtenniük. Az MVM viszont, most már gáznagykereskedőként, akár dömpingárakkal is operálhat, amivel jelentős számú vállalkozást csábíthat magához. Ezt az is segíti, hogy az E.On bekebelezésével hozzájutott a nyugat-európai irányból gázt szállító HAG-vezeték kapacitásának nagyobb részéhez. Így olcsóbban vásárolhat gázt, mint az Oroszországgal kötött hosszú távú szerződés alapján. A kérdés csak az, mekkora költségvetési áldozat szükséges ahhoz, hogy egy nonprofitra beállított üzleti modellt finanszírozni lehessen.

G. TÓTH ILDA

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.