Nem félünk eléggé
Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.
Súlyos ügyben vizsgálódik az Európai Bizottság: a paksi üzemzavarban megsérült fűtőelemeket 2014 nyarán, az ukrajnai konfliktus idején vitték ki Oroszországba vasúton, ami komoly biztonsági kockázattal járt. Ráadásul a kiszállítás egy olyan dokumentum alapján történt, amelyet nem látott, így nem is írt alá az Euratom nemzetközi ügynökség.
A kötelezettségszegési eljárást megelőző pilot fázisban van egy újabb magyar vonatkozású ügy az Európai Bizottság előtt – értesült a keddi Népszabadság.
A lap úgy tudja, azért indulhat eljárás Magyarország ellen, mert az Orbán-kormány a 2003-as paksi üzemzavarban megsérült fűtőelemeket jogsértő módon szállíthatta ki Oroszországba.
A 2003-as üzemzavart elemző, fideszes vezetésű bizottság legerősebb megállapítása, hogy "nem volt kizárható a spontán láncreakció lehetősége". Amikor a reaktortartályt tisztították, a rosszul megtervezett technológia miatt megsérültek az atomerőmű üzemanyagát tartalmazó fűtőelemek, és gőzrobbanás következett be,
radioaktív sugárzás érte a környezetet, nukleáris baleset is történhetett volna.
Emlékezetes, a megsérült üzemanyag-kazettákat csak 2013-ra sikerült olyan állapotba hozni, hogy szállíthatóak legyenek, Jávor Benedek, a PM politikusa már 2014-ben jelezte, hogy gondok lehetnek az Oroszországba történő szállítással, mert akkoriban épp eszkalálódott az orosz-ukrán konfliktus, az orosz fél pedig nem rendelkezett olyan akkreditációval, amely az uniós előírásoknak megfelelt volna, így brüsszeli értelmezés szerint nem tudta megfelelően feldolgozni és elhelyezni a sugárzó hulladékot. Ennek ellenére a magyar kormány 2014 nyarán vonaton kijuttatta a hulladékot Ukrajnán keresztül Oroszországba, pedig
a részlegesen kiégett fűtőanyag fegyveresek kezébe kerülve vagy egy bombatámadás esetén tömegpusztító fegyverré válhatott volna.
Jávor az ügyben panasszal fordult az Európai Bizottsághoz, amely vizsgálatot is indított. A végül Majakba jutott fűtőelemekkel az a legsúlyosabb gond, hogy a vonatkozó szerződések szerint a kiszállítás célja az újrafeldolgozás és a végső elhelyezés volt, holott az uniós jog alapján a nukleáris hulladék tulajdonosa mindig az az ország, ahol a hulladék képződött. Ezt a felelősséget csak szigorú feltételekkel lehet egy harmadik félre átruházni.
A kormány 2010-ben állapodott meg Oroszországgal a hulladék elszállításáról, és a dokumentumon szerepel az Euratom ügynökség ellenjegyzése is. A szállítás előtt, 2013-ban módosították a szerződést, de erről már nem tájékoztatták az Euratomot, így a kiszállítás az ügynökség által nem ismert és alá nem írt, tehát érvénytelen szerződés alapján történt.
Az Európai Bizottság Jávorral közölte: a kötelezettségszegési eljárást megelőző vizsgálat zajlik az ügyben, és a magyar hatóságokkal intenzív párbeszédet folytatnak a szükséges információk megszerzése érdekében. Azt brüsszeli körökben senki nem vitatja, hogy a kormány a kiszállítással uniós jogot sértett, a magyar kormánnyal leginkább arról vitáznak, hogy mi legyen a jogsértés következménye. Magyarország eközben ugyanis éppen atomerőművet készül építeni.
A 2003-ban ellenzékben lévő Fidesz lelkesen bekapcsolódott a hazai vizsgálatba, ám az arról készült jelentés elfogadását megakadályozta. A paksi atomerőmű és a tisztítást végző cég közötti szerződést azóta sem hozták nyilvánosságra. 2010 után az Orbán-kormány többször megakadályozta, hogy a felelősséggel és kártérítéssel kapcsolatos adatok megismerhetőek legyenek. A sérült reaktor leállítása és a kárelhárítás miatt az atomerőműnek több tízmilliárdos vesztesége lett, de a pontos összeg máig nem ismert.
Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Ketogén, 90 napos, mikrobiom- és kortizolcsökkentő: a divatdiéták akár be is válhatnak, de legalább egy baj biztosan van velük. Hogyan válasszuk ki a nekünk megfelelő módszert? Mennyi időt adjunk magunknak, ha a testsúlyunk 5-10 százalékát akarjuk leadni? Miért tartják még mindig a mediterrán típusú étrendeket a legjobbnak? Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke válaszolt.
Közel 36 millió eurót, azaz mintegy 14 milliárd forintot kér a felszámoló a Dunaferr padlót fogott hengerművének életképes részeiért.
Az viszont még nem dőlt el, meddig lesz elérhető.
A magyar miniszterelnök hatalma veszélyben van, de nem úgy, ahogyan azt várnánk.