Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8142a759-bc61-4dfa-bcdf-3a8ce824f133","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Népszava szerint az összeg javát az MVM kapta a rezsivédelmi alapból, a második legnagyobb kedvezményezett a távhőcégek csoportja volt, akik a pénzt szintén az MVM-nek fizették. Az állami cég pedig ebből vette meg az orosz gázt.","shortLead":"A Népszava szerint az összeg javát az MVM kapta a rezsivédelmi alapból, a második legnagyobb kedvezményezett...","id":"20250217_rezsivedelem-rezsivedelmi-alap-MVM-gazbeszerzes-rezsicsokkentes-5-ezer-milliard-forint-Oroszorszagba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8142a759-bc61-4dfa-bcdf-3a8ce824f133.jpg","index":0,"item":"07d4fa2d-b88b-4416-a234-99b15069e6dc","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_rezsivedelem-rezsivedelmi-alap-MVM-gazbeszerzes-rezsicsokkentes-5-ezer-milliard-forint-Oroszorszagba","timestamp":"2025. február. 17. 07:52","title":"Már közel 5 ezer milliárd forint jutott a kormánytól rezsivédelem címén Oroszországba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c13bdaf-3eb7-4f21-894c-7865a1e37ee8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Érkezőben a japán gyártó megnövelt hatótávú új generációs üzemanyagcellás rendszere.","shortLead":"Érkezőben a japán gyártó megnövelt hatótávú új generációs üzemanyagcellás rendszere.","id":"20250217_a-toyota-nem-adja-fel-gozerovel-fejleszti-a-hidrogenautokat-uzemanyagcella","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c13bdaf-3eb7-4f21-894c-7865a1e37ee8.jpg","index":0,"item":"cd4d7b08-1864-4901-ab79-b167c8ab3715","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_a-toyota-nem-adja-fel-gozerovel-fejleszti-a-hidrogenautokat-uzemanyagcella","timestamp":"2025. február. 17. 08:41","title":"A Toyota nem adja fel, gőzerővel fejleszti a hidrogénautókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4705259-2872-44de-8cd7-f157b41cd028","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Vámra vám. ","shortLead":"Vámra vám. ","id":"20250217_Korlatozna-az-EU-egyes-elelmiszerek-importjat-az-intezkedes-az-Egyesult-Allamoknak-fajhat-leginkabb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4705259-2872-44de-8cd7-f157b41cd028.jpg","index":0,"item":"7aa655ec-4e73-42cb-a520-b8587a87e339","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250217_Korlatozna-az-EU-egyes-elelmiszerek-importjat-az-intezkedes-az-Egyesult-Allamoknak-fajhat-leginkabb","timestamp":"2025. február. 17. 12:43","title":"Vámháború: az EU előállt egy új ötlettel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65489e23-3dac-4971-8336-638a544d20d9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Hamász állítólagos döntése a Kairóba látogató Hamász-delegációra gyakorolt jelentős egyiptomi nyomást követően születhetett.","shortLead":"A Hamász állítólagos döntése a Kairóba látogató Hamász-delegációra gyakorolt jelentős egyiptomi nyomást követően...","id":"20250217_Netanjahu-sem-a-Hamasz-sem-a-Palesztin-Hatosag-nem-fogja-kormanyozni-Gazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65489e23-3dac-4971-8336-638a544d20d9.jpg","index":0,"item":"9a4ea070-c46b-40f0-a373-f58a8a168060","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Netanjahu-sem-a-Hamasz-sem-a-Palesztin-Hatosag-nem-fogja-kormanyozni-Gazat","timestamp":"2025. február. 18. 12:02","title":"Netanjahu: Sem a Hamász, sem a Palesztin Hatóság nem fogja kormányozni Gázát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e68f392-2d0f-4956-a7bf-d9ee849a2391","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"A Honvéd Kadét Programban résztvevő diákok nem tartották be az előírásokat, amikor kadétegyenruhát húztak a kitörés napi szélsőjobbos eseményre. Nehéz megállapítani, melyik iskolából érkeztek a tanulók, az általunk megkérdezett iskolák szerint biztos nem tőlük, a honvédelmi tárca pedig nem érzi illetékesnek magát, hogy vizsgálódjon, eljárást indítson.","shortLead":"A Honvéd Kadét Programban résztvevő diákok nem tartották be az előírásokat, amikor kadétegyenruhát húztak a kitörés...","id":"20250218_kitores-napja-kadet-program-honvedelmi-miniszterium-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e68f392-2d0f-4956-a7bf-d9ee849a2391.jpg","index":0,"item":"ac42428d-a0a0-4265-b79e-8eaeaa2e451c","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_kitores-napja-kadet-program-honvedelmi-miniszterium-ebx","timestamp":"2025. február. 18. 05:27","title":"Idén is részt vett néhány honvéd kadét a kitörés napi emléktúrán, a Honvédelmi Minisztérium hárít, a kadétprogram hallgat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3183f646-a5a7-4bf1-8e48-fe30e6319b43","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök szerint Brüsszelbe menekül a „globális-liberális-Soros NGO-hálózat”.","shortLead":"A miniszterelnök szerint Brüsszelbe menekül a „globális-liberális-Soros NGO-hálózat”.","id":"20250218_orban-viktor-usaid-eu-civilek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3183f646-a5a7-4bf1-8e48-fe30e6319b43.jpg","index":0,"item":"e1a2a5b8-559d-4479-bec2-e521a8e102a3","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_orban-viktor-usaid-eu-civilek","timestamp":"2025. február. 18. 14:53","title":"Orbán: A félelmeink beigazolódtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3183f646-a5a7-4bf1-8e48-fe30e6319b43","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem volt elég a béke lehetőségének híre, hogy elmozdítsa a forintot a napok óta betonbiztosnak tűnő 402-es árfolyamról.","shortLead":"Nem volt elég a béke lehetőségének híre, hogy elmozdítsa a forintot a napok óta betonbiztosnak tűnő 402-es árfolyamról.","id":"20250218_Orban-joslata-ellenere-nincs-meg-a-400-alatti-euro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3183f646-a5a7-4bf1-8e48-fe30e6319b43.jpg","index":0,"item":"a4d76461-0631-4204-aedd-e9d99eae9ac8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250218_Orban-joslata-ellenere-nincs-meg-a-400-alatti-euro","timestamp":"2025. február. 18. 10:57","title":"Még mindig vár a forint Orbán jóslatára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8972acf-1588-40fa-b835-3d7f727aaa5c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szén-dioxid egy olyan üvegházhatású gáz, amelyik hozzájárul a globális felmelegedéshez. Egyre nagyobb mennyiségben kerül a levegőbe, nem is bírják megkötni a növények. Ezért is mondható áttörésnek amerikai kutatók fejlesztése, egy olyan port, amelyik képes megragadni a szén-dioxid molekulákat.","shortLead":"A szén-dioxid egy olyan üvegházhatású gáz, amelyik hozzájárul a globális felmelegedéshez. Egyre nagyobb mennyiségben...","id":"20250217_oriasi-kapacitasu-szendioxid-megkoto-por","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8972acf-1588-40fa-b835-3d7f727aaa5c.jpg","index":0,"item":"3499df12-1498-4a2b-bb79-c025f2b53c6c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_oriasi-kapacitasu-szendioxid-megkoto-por","timestamp":"2025. február. 17. 19:03","title":"Egy új csodapor egyszerűen kiszippantja a levegőből a szén-dioxidot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Los Angeles-i reptértől a csepeli villamosig: így készülünk az olimpiára
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Aki csak a térképeket látja, azt gondolhatja, Budapest kínálja a 2024-es olimpiára pályázók közül a legkönnyebben megközelíthető versenyhelyszíneket. A valóság már közel sem ennyire szép.
la24-prod.s3.amazonaws.com / paris2024.org / HVG
Könnyen megközelíthető helyszínek, minél kisebb távolságok a szurkolóknak a létesítmények között, és amit semmiképp nem lehet gyalog elérni, azt lehetőleg tömegközlekedéssel lesz a legjobb megközelíteni – ezt ígéri mindhárom, a 2024-es olimpiára pályázó város. A terv papíron mindhárom helyen látványos és környezetbarát, de egészen más kérdés, mi történik, ha nemcsak tervezőasztalon kell ezeket elképzelni, hanem egy város hétköznapi életébe beillesztve.
Alapjaiban határozza meg a helyzetet, hogy mennyire hatalmas különbségek vannak a három rivális város méreteiben. A magyar főváros kisebb, mint Los Angeles fele, de ötször akkora, mint Párizs. A franciáknál és nálunk nem volt nehéz úgy megrajzolni az olimpiai térképet, hogy szinte minden versenyhelyszín egy 10 kilométeres sugarú körbe essen, Los Angeles ezzel meg sem próbálkozott.
la24-prod.s3.amazonaws.com / paris2024.org
A sportolók vagy a nézők utazzanak többet?
A párizsi szervezők gyakorlatilag kétközpontú olimpiát terveznek: ott a város északi részén húznák fel az olimpiai falut, onnan pedig gyalog is könnyen megközelíthető távolságra a legtöbb versenyhelyszínt, a másik nagy központot pedig a belvárosba tervezik, a Szajna-partra. Budapesten akkor volna minden egyszerű, ha a Dunán és a Hungária körúton könnyű volna közlekedni: az egyik központ a Margitsziget és a Dagály Úszóaréna környéke lehet, a másik Észak-Csepel, a harmadik pedig a Népliget és a Puskás Stadion. Los Angeles ebből a szempontból nem igazán baráti: ott a városban négy központ köré csoportosítva szórnák szét az olimpiai versenyhelyszíneket. Egy ötödik lenne maga az olimpiai falu: a sportolóknak kimondottan sokat kellene utazniuk ahhoz, hogy a versenyeikre eljussanak.
Így aki csak térképen látja a három várost, azt gondolhatja, hogy Budapesten minden közel van egymáshoz – aztán valószínűleg ezt kicsit átértékeli, miután megpróbált eljutni egy átlagos hétköznap reggel az Árpád hídtól Csepelre. A Google útvonaltervezője szerint nálunk az olimpiai falu tervezett helyszíne a Dagálytól tömegközlekedéssel kicsit kevesebb, mint egy óra, már persze ha nincs semmi fennakadás. Párizsban nagyjából ugyanennyi a táv kilométerben, csakhogy a Stade de France körüli olimpiai falutól a belvárosi helyszínekre fél óra alatt oda lehet érni. Los Angelesben ugyanez az idő arra elég, hogy a sportolók eljussanak a szállásaikról a versenyhelyszínekre, a szurkolóknak viszont ennél jóval kevesebb időt kell a közlekedésre szánniuk.
Persze nem csak abból kell kiindulni, hogy miképp néz ki a közlekedés 2017-ben. Ezért is különösen látványos, hogy mekkorák a különbségek a három város fejlesztési tervei között. Az elképzelések most így néznek ki:
- Los Angelesben modernizálnának minden repülőtéri terminált és egy újat is építenének, kilenc metrót és elővárosi vasutat újítanának fel, és összesen 158 kilométer új vasútvonallal szolgálnák ki az olimpiára látogatókat. A költségeket 10 milliárd dollár körülre tervezik, ez volna a város történelmének legnagyobb, közpénzből fizetett beruházása.
- Párizs a Charles de Gaulle reptér bővítését ígérte meg, és egy óriási metrófejlesztést, aminek a végén a Charles de Gaulle-ról 25, az Orly reptérről pedig 20 perc alatt be lehetne jutni a belvárosba. Ott már kevésbé nagyratörőek a tervek, külön a nézőknek és a résztvevőknek megnyitott sávokat ígérnek az utakon, és hangsúlyozzák, hogy minden versenyhelyszín legfeljebb 400 méter sétára lesz a legközelebbi metróállomástól.
Olimpiai színekkel világítják meg a párizsi Eiffel-tornyot a 2024-es nyári olimpia megrendezéséért versenyző francia főváros hivatalos kampányának elindítása alkalmából tartott rendezvényen.
MTI / AP / Francois Mori
- Budapesten eközben azt tervezik, hogy felszedik a csepeli HÉV vágányait, a helyén pedig villamos járna, amit a Soroksári útnál kötnének össze a 2-essel. Ezen kívül az olimpia idejére a 4-6-os villamost a Nagykörútról Dél-Buda helyett az olimpiai faluhoz irányítanák át, és a Hungária körúton náluk is olimpiai sáv lehetne. Kelenföld és Csepel között hidat építenének, és a repülőtér 2-es termináljáról vasút vezetne a belvárosig.
Nem véletlen, hogy a tömegközlekedés a központi kérdés. Los Angeles bátran autómentes olimpiát ígér, Párizs pedig azt, hogy ha valaki már bejutott a belvárosba vagy az északi olimpiai központba, akkor onnantól akár gyalogolhat is. Budapesten úgy számolnak, hogy a sportolók ötöde gyalog közlekedne, és a nézőknek is ezt ajánlják.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.