szerző:
Zelki Benjámin

A 3-as metró megdrágult felújítását a fővárosnak kell kigazdálkodnia egyéb uniós pályázatainak terhére, a HÉV-eknek mind a pályáját, mind a járműveket szeretnék megújítani, de fedezet egyelőre még nincs rá, a hódmezővásárhelyi tramtrainnel azonban állítják, minden rendben – mondta Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

Annak ellenére, hogy a legforgalmasabb metróvonal, a 3-as felújításának költségei akár 30-40 milliárddal is megemelkedhettek, a kormány továbbra sem kíván az erre rendelkezésre álló 137,5 milliárdnál többet szánni a projektre – mondta újságírói kérdésre Homolya Róbert a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a 2018-as költségvetés közlekedésfejlesztéseit bemutató tájékoztatón. Mivel a beruházás gazdája a fővárosi önkormányzat, a metróvonal költségeit nekik kell kigazdálkodniuk, ha másból nem megy, a Budapest számára megítélt uniós támogatási keret egyéb projektjeinek kárára. Ha tehát még 40 milliárdot bele kell tolnia Budapestnek a 3-as metróba, bizonyára ugrik a további új CAF villamosok vásárlása, vagy akár az 1-es villamos kelenföldi hosszabbítása is.

Fejlesztenék a HÉV-eket, de pénz még nincsen rá

Homolya kérdésünkre hangsúlyozta, hogy a minisztérium elkötelezett a fővárosi HÉV-vonalak fejlesztése mellett, melyeket tavaly november óta már a MÁV leányvállalata, a BHÉV, most már MÁV-HÉV Zrt. üzemeltet. A pálya is komoly modernizálásra szorul, ám az sem bizonyos, hogy a HÉV-vonalaknak egyáltalán jó helyen vannak jelenleg a megállói, úgyhogy most komoly terveket készítenek ahhoz, hogy a majdani pályafelújítások során egy-egy állomás áthelyezését is elvégezzék, ha azt a HÉV-ek kiépítése óta eltelt hosszú idő alatt megváltozott igények indokolják.

Ami a 41 éves átlagéletkorú járműparkot illeti, mindenképpen szeretnék azt is fejleszteni, mondta Homolya. A MÁV két hete tartott sajtótájékoztatóján a vasúttársaság vezetői még arról beszéltek, hogy a legidősebb 23 jármű helyett újat vennének, a többi 75-öt viszont felújítanák. Az államtitkár szerint azonban elsősorban új jármű vásárlásában gondolkoznak, de mivel a 2020-ig rendelkezésre álló uniós pénzeket már majdnem 100%-ban lekötöttték, addig EU-s forrásból nem jut már erre. Homolya azonban kérdésünkre elismerte, hogy jobb lenne brüsszeli pénzből megújítani a járműparkot, hiszen 2020 után is jó eséllyel pályázhatunk közlekedésfejlesztésre az uniónál – addigra a legöregebb még ma is közlekedő HÉV-szerelvények azonban már 54 évesek lesznek.

Ígérik, hogy lesz tramtrain

Az államtitkár kérdésünkre kitért a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett tramtrain-vonal helyzetére is, amelyről azt állítja, hogy a metró- és HÉV-felújítással ellentétben köszöni, jól halad.  Ezzel homlokegyenest ellenkező megállapításra jutott a HVG hetilapban megjelent cikkünk, amit ajánlunk elolvasásra:

Így lett a tram-trainből vonatvillamos, abból meg egy jó nagy lufi

Szavakban meghosszabbítják, valójában alighanem jó időre jegelik a Hódmezővásárhelyet Szegeddel összekötő, tíz éve tervezgetett vonatvillamos-beruházást.

Homolya mindenesetre most azt állítja, hogy a projekt zavartalanul halad tovább, a MÁV-Start a járműtendert már sikerrel le is folytatta – emlékeztetett, és a szegedi szakasz megépítése is „sínen van”, már csak a Szeged–Békéscsaba-vasútvonal fejlesztésével lehetnek bizonytalanságok – a tramtrain-projekthez ugyanis erre is szükség van. Kérdésünkre Homolya azt elismerte, hogy a költségeket és a konkrét paramétereket át fogják tekinteni, és akár lehetnek a projektben változások, de maga a megvalósulás egyelőre nincs veszélyben.

Magyarország 2020-ig elsősorban az országos szintű közút- és vasúthálózat profitálhat a közlekedésfejlesztésre rendelkezésre álló pénzből – mondta Homolya. Addig 900 km új gyorsforgalmi út épül, és 900 kilométernyi vasútvonalat újítanak fel. Konkrétan említette Kaposvár, Eger, Zalaegerszeg bekötését a gyorsforgalmi úthálózatba, az M2-es kétsávosítása nemrégiben kezdődött meg, de tart az M4-es és M44-es építése is, illetve a Sopronba vezető M85-ös út építését is hamarosan meg szeretnék kezdeni. Azt is felvázolta, hogy 2019-ig 1500 új buszt terveznek venni a Volán-társaságoknak (azaz már közlekedési központoknak), ami páratlan lehetőség a hazai gyártóknak.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Újabb nagyvárosokból tiltják ki a dízel autókat Németországban

Újabb nagyvárosokból tiltják ki a dízel autókat Németországban

És akkor Varga Mihálynak támadt egy komoly gyanúja

És akkor Varga Mihálynak támadt egy komoly gyanúja

64 éves férfi rabolt ki egy benzinkutat Győrben

64 éves férfi rabolt ki egy benzinkutat Győrben

Ezért az egyetlen játékkártyáért 28 millió forintnál is többet kér az eBay

Ezért az egyetlen játékkártyáért 28 millió forintnál is többet kér az eBay

Csúnya vereségbe futott bele a Fradi

Csúnya vereségbe futott bele a Fradi

Donald Trump kitüntette Elvis Presley-t

Donald Trump kitüntette Elvis Presley-t