Közpénzmilliárdokkal mentik meg a buszokat gyártani nem nagyon képes buszgyárat

Tovább élteti az állam a becsődölt autóbuszgyártót, amelytől a hoppon maradt Volánbusz és BKV is kártérítést vár.

Közpénzmilliárdokkal mentik meg a buszokat gyártani nem nagyon képes buszgyárat

Mérsékelten meglepő fordulat: mégiscsak megmenti az Orbán-kormány a Modulo buszok gyártóját, amelynek 5,8 milliárd forint hitelt ítélt meg az utóbb Mészáros Lőrinc érdekeltségébe került MKB Bank – mint azóta kiderült, a visszafizetés esélye nélkül. Nemrég, amikor a HVG – elsőként – megírta, hogy a Mabi-Busból lett Ikarus Egyedi Kft. csődbejelentésre készül, még úgy tűnt, a magas költségek miatt lekerült a napirendről a buszokat már alig-alig készítő vállalkozás közpénzmilliárdokból történő megsegítése. Cikkünk megjelenése után négy nappal azonban napvilágot látott az Ikarus Egyedi közleménye, amelyben tájékoztatta partnereit és munkavállalóit, hogy aznap valóban csődöt jelentett. Egyúttal közzétette: arra kéri a kormányt, hogy „a társaságot minősítse stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek, és vegyen részt a reorganizáció folyamatában”. Csak egyet kellett aludni, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium is kiadja a maga közleményét, bejelentve, a kormány teljesíti a cég kérését. Álomország: csak kérni kell, és a jóságos kormány tüstént segít.

Fontosnak mondják, de az indoklás sántít

Stratégiailag kiemeltté olyankor minősíthet egy társaságot a kormány, ha azt fizetésképtelenség fenyegeti – ennek a feltételnek az Ikarus Egyedi eminensen megfelel –, és ha adósságrendezéséhez vagy reorganizációjához nemzetgazdasági érdek, illetve kiemelt közérdek fűződik. Ez viszont a buszgyártó esetében már igencsak kérdéses. Egyebek közt azért is, mert a buszaival is bajok vannak. BKV-szakemberek nyílt levele szerint a budapesti közlekedési cég

„jelenleg is fejleszti a tíz darab már átvett buszt, hogy minden korlátozás nélkül használhatóvá váljanak (...) a markáns konstrukciós hibáktól sem mentes autóbuszok”.

Modulo M168d csuklós autóbusz a Kelenföldi Buszgarázsnál , mellette a BKV üzemeltetéstechnikai okok miatt ideiglenesen kivont NLE-852 rendszámú, alig kétéves Modulo C68E elektomos busza
Túry Gergely

Hangzatos közleményében a csődbe jutott gyártó három dologgal indokolta, hogy méltó a megmentésre. Egyrészt azzal, hogy „az Ikarus Egyedi az, amely hosszú idő után először rendelkezik magyar fejlesztésű, városi közlekedésben használt szóló és csuklós autóbuszokkal”. Túl azon, hogy – igaz, csak részben alacsony padlós – városi buszokat az egyetlen valóban működő hazai gyártó, a győri Kravtex is készít, az „először rendelkezik” kitétel is erősen sántít. A BKV által 4 milliárd forintért megvásárolt húsz elektromos midibusz – amelyekből egyet, kétévi használat után, javíthatatlanként le kellett állítani – valóban saját konstrukció. A most csődöt jelentett gyártó háromajtós szóló buszait és csuklósainak az elődmodelljét azonban nem ő, hanem két kis cég alkotta meg még a kétezres évtized közepén, és gyártotta A.R.C. márkanéven. (Azok szakemberei a konstrukciók licencéért 40 százalékos tulajdonrészt kaptak az Egyedi-előd Mabi-Busban – más kérdés, hogy kiszorították őket a társaságból, együttes tulajdoni arányuk ma alig haladja meg az 1 százalékot.)

Sokba kerülhet ez az adófizetőknek

A Mészáros Lőrinc felcsúti expolgármester névrokona, Mészáros Csaba meghatározó tulajdonában lévő Ikarus Egyedinek az az önfényező érve is némi pontosításra szorul, hogy „tendereit rendre a legalacsonyabb árral nyerte”. Emlékezetes, hogy a két évvel ezelőtti metrópótlótenderen – amit utóbb, politikai nyomásra, visszavontak – az akkor még Mabiként futó gyártó csuklósai, noha azokat a BKV-nak kellett volna készre szerelnie, drágábbak voltak a lengyel Solaris kész járműveinél.

Solaris
Facebook / BKK

A harmadik érv, amiért állítólag kiemelt közérdek lenne a nem felcsúti Mészáros cégének – és vele persze a Mészáros Lőrinc-féle MKB hitelének – az állami megmentése, úgy hangzik, hogy tevékenységével a gyártó „eddig megközelítőleg 5 milliárd, a 180 darab csuklós legyártásával pedig további 3 milliárd forint bevételt és megtakarítást” hozna a költségvetésnek. Sem arról nem szól a közlemény, hogy miből áll össze az állítólag 5 milliárd forintnyi eddigi közhaszon, sem arról, hogy mennyi közpénzt emésztene fel a további 3 milliárdos „bevétel és megtakarítás”. Utóbbi kérdésre a gyártó szűkszavúsága ellenére is tudható a válasz: az ominózus 3 milliárdnál sokkal többet. Csak az MKB 3,9 milliárd forintot vár az eddig lejárt hitelek törlesztéseként. Az említett 180 csuklósból el nem készült 170 darabért közel 3 milliárdos kötbér jár a buszokat – alighanem politikai nyomásra – megrendelő Volánbusznak és BKV-nak; a múlt héten, a meghosszabbított szállítási határidő lejárta után 90 nappal mindkét cég be is jelentette, hogy eláll a szerződéstől, és érvényesíti kártérítési igényét. Ugyancsak többmilliárdos tétel lehet az árujuk ellenértékére váró alkatrész- és részegység-beszállítók követelése. És persze a lejtmenetnek még aligha van vége: tavaly ősszel zárult üzleti évében az Ikarus Egyedi közel 1,4 milliárd forintos veszteséget hozott össze, és ezt idén márciusig újabb félmilliárddal tetézte.

Ekkora adóssághegy eltakarítása árán 3 milliárd forintot nyerni – ha az Ikarus Egyedinek éppen ez az állítása igaz – nem igazán tűnik jó befektetésnek. Már persze az emlegetett nemzetgazdasági érdek szemszögéből. Mészáros Lőrinc viszont biztos jól jár vele, ha az állam talpra állítja az MKB megroggyant adósát. De a másik Mészárost se kell félteni. A gyártáshoz szükséges eszközök nagy részét jó előre más cégeibe mentette ki, így jó esélye van rá, hogy az ő irányításával csődbe jutott, a lobbizása nyomán közpénzből helyrepofozandó buszgyártó leendő új gazdája is neki fizet majd azok használatáért.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

A végtelen lehetőségek iparága

Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.