szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A fapadosok és a magángépek is többet kanyarognak a levegőben, mielőtt landolnak.

Jócskán megnyúltak egyes Budapestre érkező és innen induló járatok le- és felszállási útvonalai – írta meg repülési adatok és pilóták beszámolója alapján a 24.hu, amely szerint a jelenség július vége óta érzékelhető. Nagyjából azóta, hogy Orbán Viktor miniszterelnök rendeletben tiltotta meg, hogy a légi irányítók sztrájkolhassanak.

A 24.hu szerint azóta a repülők a korábbi – a lehető legrövidebb – útvonal helyett gyakran nagyobb kanyarokat, hurkokat tesznek meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében. Az útvonalról nem a légitársaságok döntenek, azt minden esetben a légi irányítók jelölik ki a gépek számára.

A Dubaj–Budapest járat útvonala például májustól júliusig szinte nyílegyenes volt, augusztusban viszont a lenti képernyőfotó alapján már jókora kanyarokkal érte csak el Ferihegyet”.

– olvasható a portál cikkében.

A lap szerint a szakemberek a NER kedvenc magángépével, az OE-LEM lajstromjelű Bombardier-vel sem tettek kivételt.

A portál azt írja, hogy hosszabb útvonalakat jellemzően csak akkor jelölnek ki a gépeknek, ha például túlságosan megtelik a város fölötti légtér. Tavalyhoz viszonyítva ugyan jelentősen megnőtt a forgalom Budapest légterében, de a 2021-es adatok így is elmaradnak a 2019-ben mért rekordszámú gépmozgástól. A portál forrásai ezért nem is a forgalmat vélik felfedezni a jelenség mögött, szerintük inkább „masszív munkalassítás” folyik, a légi irányítók „bosszúja”. A légitársaságoknak ugyanakkor komoly extrakiadást jelenthet a hosszabb útvonal, és még egy pár perces késés is a menetrend csúszását okozhatja.

A lap kereste a HungaroControl és a légiirányítókat képviselő Control Magyar Légiforgalmi Irányítók Szakszervezetét a bértárgyalások ügyében, de egyik sem reagált.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!