A megkérdezett szakemberek 94 százalékánál előfordult már, hogy szakszerűtlen kivitelezés miatt kellett javítani menni kontárok után az elmúlt két évben – derült ki a Mapei Kft. felméréséből, amiben 223 építőipari szakembert kérdeztek meg.
A cég közleménye szerint egy szakembernek átlagosan legalább 5,5 alkalommal kellett kiszállnia megrendelőkhöz az elmúlt két évben azért, hogy javítást vagy felújítást végezzenek egy korábbi kontár kivitelezés után.
A leggyakoribb probléma a bontással járó javítások. Ebben az esetben jelentős az anyagi kár, mert ahol bontást kell végezni, ott újból meg kell vásárolni az anyagot és újra ki kell fizetni a munkadíjat. A költség gyakran több mint az eredeti ár duplája, mert a számlát a bontás költsége is terhelheti – írják a kutatásban.
A második leggyakoribb probléma a szakszerűtlen kivitelezés javítása. Ide a szakmai ismeret hiányából fakadó hibák tartoznak, mint például a munkafázisok kihagyása, valamint a gondatlanságból eredő hibák, mint a „ferde fal”. De ide sorolhatók a félbehagyott munkák is.
A kontárok által okozott károk következő csoportja a nem megfelelő anyagválasztásból eredő minőségi károk, mint a kopogó, felváló burkolatok, laza aljzatok.
A közlemény szerint a legnagyobb gondot a munkakiesés miatti anyagi veszteség okozza, mert a kontárok gyakran áron alul vállalnak munkát, emiatt elveszik a megbízást a tisztességes szakemberektől. A második leggyakoribb probléma az időveszteség, amit a kontárok által okozott csúszások eredményeznek.
(Képünk illusztráció)