szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Körültekintően intézik a bevásárlásokat, megnézik, hogy mit és mennyiért vesznek, keresik a kedvező, akciós ajánlatokat a magyarok – derül ki az Erste Bank ügyfelei körében végzett felméréséből.

A legtöbben (40 százalék) bevásárlás előtt listát írnak, amihez ragaszkodnak is, vagy a szokásos dolgokat veszik (30 százalék), így körülbelül tudják, mennyit fognak költeni. A nőkre, a fiatalabbakra és a budapestiekre jellemzőbb, hogy előzetesen összeírt listával vásárolnak, melyhez tartják is magukat. A férfiak inkább az akciós, kedvezőbb árú termékeket keresik, az idősebb korosztály jellemzően a megszokott dolgokat veszi, a vidéken élők pedig szívesen tájékozódnak az akciós újságokból.

A vásárlóknak a vizsgált termékkategóriákban – élelmiszer, tartós fogyasztási cikkek, ruházat, mosó- és tisztítószerek, üzemanyag – fontos, hogy megbízható helyről vásároljanak, és a legtöbbnél figyelik az akciókat is. Az árak összehasonlítása majd minden kategóriában jellemző, az összetevőket inkább az élelmiszereknél figyelik – a válaszadók háromnegyede kíváncsi arra, mit is eszik valójában.

Az élelmiszereknél az ár mellett az is fontos, hogy lehetőség szerint magyar termék legyen.

Rekordot döntött a bankkártyás vásárlások száma Magyarországon

Egyetlen negyedév leforgása alatt 15 százalékkal több bankkártyás vásárlás történt Magyarországon, a költések összege viszont nem sokkal emelkedett.

Az élelmiszereknél a származási ország mellett különösen fontosak az akciók, a különféle pontgyűjtő lehetőségek szerepe, valamint az, hogy az adott termék megbízható forrásból származzon. A válaszadók 72 százaléka mondta azt, hogy figyeli az élelmiszerekhez kapcsolódó akciókat, míg kétharmaduk részt vesz valamilyen pontgyűjtő programban is. A spórolásnál is fontosabb, hogy az adott élelmiszer megbízható helyről származzon. A vásárlók 85 százaléka erre különösen odafigyel.

A vevők az árak tekintetében is körültekintően járnak el, a válaszadók fele akár már 1000 forint esetén is összehasonlítja a termékek árát.

A nők gondosabban kezelik a családi kasszát, esetükben ez az arány 54 százalék, míg a férfiaknál a válaszadók 44 százaléka mondta azt, hogy akár már 1000 forintos kiadásnál is összeveti egymással a különböző termékeket. Ami az egyes korosztályokat illeti, a fiatal felnőttek (20–30 év közöttiek), és a fiatalabb középkorúak (31–44 év közöttiek) szentelnek nagyobb arányban figyelmet a kisebb tételeknek is, 60, illetve 53 százalék nyilatkozott így.

Fejenként 600 ezer forintot tartanak otthon a magyarok

A márciusban kirobbanó világjárványnak nem kizárólag negatív gazdasági és társadalmi hatásai voltak. Az emberek extrém gyorsan alkalmazkodtak a helyzethez, egyre többen és többet fizetnek online vagy digitálisan. Az OTP ügyvezetője szerint mindez biztosan hatással lesz a járványt követő évekre, a digitalizáció minél gyorsabb terjesztésére, de a bankok ehhez jogi könnyítésekre is számítanak.

A termékek esetében az élelmiszereknél, valamint a mosó- és tisztítószereknél számít minden forint: előbbinél a válaszadók 68, utóbbinál 64 százalék hasonlítja össze az árakat akár már egy 1000 forintos tételnél is.

A válaszadók nagy többsége szívesen spórol, ha erre van lehetősége. A felmérés eredménye szerint a vásárlók 75 százaléka vesz rendszeresen akciós terméket, 71 százaléka vesz igénybe a vásárlás árából levont kedvezményeket. A pontgyűjtő lehetőségekkel 54 százalék szokott élni, míg a kupon akciókat 41 százalék keresi. A nőkre jellemzőbb, hogy kevésbé hagyják kifolyni a pénzt a kezükből: 77 százalékuk keresi az akciós termékeket és a különféle vásárlási kedvezményeket, míg pontgyűjtéssel 63 százalékuk, kuponozással 50 százalékuk foglalkozik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!