szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Péntek óta újra teljes kapacitással üzemel a megjavított létesítmény, de amíg a sebeit kötözték, az OMV-finomítók összkapacitásának kihasználtsága 91-ről 44 százalékosra csökkent.

Pénteken jelentette be az OMV, hogy vége a június eleje óta tartó leállásnak, ismét teljes kapacitással termel a schwechati olajfinomítójuk. A négyhavi takaréklángon égés azonban természetesen nyomot hagy a vállalat teljesítményén – ezt maga az OMV jelentette be hétfői közleményében, melyet a Vienna Online szemlézett.

Az osztrák olajóriás már júliusban úgy becsülte, hogy a baleset következtében 200 millió eurós veszteséggel kell szembenézniük, most pedig további számokat is megosztottak. A schwechati incidens után az OMV-finomítók összkapacitásának kihasználtsága 91-ről 44 százalékosra csökkent, a vállalat által értékesített üzemanyag mennyisége pedig 4,66-ról 3,69 millió tonnára esett.

Az OMV harmadik negyedéves olaj- és gáztermelése éves összevetésben napi 470 ezerről 381 ezer hordó kőolaj-ekvivalensre csökkent, ebben azonban az is közrejátszik, hogy a vállalat az ukrajnai háború miatt ebben a negyedévben a termelésbe már nem számolta bele az oroszországi műveleteit. Az osztrák mamut március elején közölte, hogy leállította az oroszországi befektetéseit, illetve azt fontolgatja, hogy kilép a Juzsno-Russzkoje olaj- és gázmezőfejlesztési projektből. A második negyedévben egyébként a vonatkozó szám a most közöltnél alacsonyabb, napi 345 ezer hordó volt. Az OMV a részletes negyedéves jelentését október 28-án teszi közzé.

A schwechati finomítót június 3-án kellett leállítani, amikor a rendszeres karbantartási munkálatok során egy vizes nyomáspróba megrongálta az 50 méter magas és 8 méter átmérőjű fő lepárlókolonna külső burkolatát. A baleset miatt kieső üzemanyag-termelés pótlására az osztrák kormány felszabadított az ország stratégiai készleteiből, és ugyanígy tett a magyar és a szlovák kormány is, hogy kisegítse az OMV-t. A vállalat emellett kiépített egy alternatív ellátórendszert is.

A javítások után a schwechati lepárlótorony vizes nyomáspróbáját szeptember végén sikeresen megismételték, ezután kezdték meg a létesítmény fokozatos üzembe helyezését. Mostanra a lepárlóüzem teljes kapacitással termel, de az OMV a szükséges ideig továbbra is üzemben tartja az alternatív ellátórendszert, így közlésük szerint a piacok megbízhatóan elláthatók maradnak, illetve a készletek gyorsabban feltölthetők lesznek.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Tiszai Balázs Gazdaság

Két hetet nyerhetett a magyar kölcsönüzemanyaggal a hazai OMV, de aztán berobban az igazi benzinszomjszezon

Pont a legrosszabbkor történt a baleset a schwechati finomítóban: küszöbön az extrán üzemanyagigényes nyári időszak, amikor mindenki autóba vagy repülőre pattan, és nyaralni indul – kivéve a gazdák, akik a traktorokat kezdik el a korábbinál is többet hajtani a földeken. Az osztrák állami segítség már el is fogyhatott, a felszabadított magyar stratégiai benzin- és gázolajkészlet pedig egy szakértő számítása szerint éppen arra lehet elég, hogy az OMV hazai kútjai kihúzzák addig, amíg igazán meredeken elkezd felfelé ívelni a naftakereslet.