Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az Audi, a kormány és a fideszes győri önkormányzat is makacsul tagadta az üzem építésének tervét, most azonban napvilágot látott, hogy valójában igenis tervezték azt, de a Volkswagen végül az e-autók iránti gyenge kereslet miatt dobta az elképzelést.
„Tények és javaslatok a környezeti és társadalmi szempontból fenntartható hazai akkumulátor iparági értéklánc kialakításával kapcsolatban” című, 2023-ban jegyzett tanulmány jelent meg a Magyar Akkumulátor Szövetség honlapján, amelynek egyik függeléke felsorolja a megvalósult és tervezett akkuipari beruházásokat Magyarországon. Ebben világosan szerepel: A Volkswagen-csoport terve az, hogy akkumulátorcellákat gyártson a Győr melletti Győrszentivánon – szúrta ki a 444.
Azon a Győrszentivánon, amely aggódó lakosainak egyikét Győr tavasszal leváltott fideszes polgármestere, Dézsi Csaba András élő adásban provokatőrnek nevezte, és az Audi (a VW-csoport tagja) és a kormány is vehemensen tagadta az üzemépítés tényét.
Ugyanakkor nemzetközi forrásokból már korábban kiderült, hogy a VW egy kelet-európai országban akkugyárat építene, egy kormányrendelet 2022 januárjában pedig kijelölt egy 400 hektáros területet Győrszentiván határában GIPZ besorolású, azaz jelentős mértékben zavaró hatású övezetnek (igaz, ez valójában önkormányzati hatáskör, tehát egyedül Győr minősíthette volna át, ez viszont azóta se történt meg).
A helyi lakosok is ekkor kezdtek el gyanakodni, és terjedni kezdett, hogy az Audi-gyárhoz kapcsolódó akkumulátorgyár épülhet az álmos kertváros határában.
A győrszentivániak egyelőre fellélegezhetnek: a Volkswagen már 2023 végén bejelentette, hogy az elektromos autók iránti gyengülő kereslet miatt egyelőre biztosan nem építi meg a tervezett akkuüzemet. Idén májusban pedig Dézsi bejelentette: úgy változtattak a győrszentiváni tervezett ipari park besorolásán, hogy arra akkumulátorgyár biztosan nem épülhet.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.