Jogszabályi megfelelés az akkumulátorgyártás hulladékkezelésében – mit ír elő az EU és Magyarország?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Az Audi, a kormány és a fideszes győri önkormányzat is makacsul tagadta az üzem építésének tervét, most azonban napvilágot látott, hogy valójában igenis tervezték azt, de a Volkswagen végül az e-autók iránti gyenge kereslet miatt dobta az elképzelést.
„Tények és javaslatok a környezeti és társadalmi szempontból fenntartható hazai akkumulátor iparági értéklánc kialakításával kapcsolatban” című, 2023-ban jegyzett tanulmány jelent meg a Magyar Akkumulátor Szövetség honlapján, amelynek egyik függeléke felsorolja a megvalósult és tervezett akkuipari beruházásokat Magyarországon. Ebben világosan szerepel: A Volkswagen-csoport terve az, hogy akkumulátorcellákat gyártson a Győr melletti Győrszentivánon – szúrta ki a 444.
Azon a Győrszentivánon, amely aggódó lakosainak egyikét Győr tavasszal leváltott fideszes polgármestere, Dézsi Csaba András élő adásban provokatőrnek nevezte, és az Audi (a VW-csoport tagja) és a kormány is vehemensen tagadta az üzemépítés tényét.
Ugyanakkor nemzetközi forrásokból már korábban kiderült, hogy a VW egy kelet-európai országban akkugyárat építene, egy kormányrendelet 2022 januárjában pedig kijelölt egy 400 hektáros területet Győrszentiván határában GIPZ besorolású, azaz jelentős mértékben zavaró hatású övezetnek (igaz, ez valójában önkormányzati hatáskör, tehát egyedül Győr minősíthette volna át, ez viszont azóta se történt meg).
A helyi lakosok is ekkor kezdtek el gyanakodni, és terjedni kezdett, hogy az Audi-gyárhoz kapcsolódó akkumulátorgyár épülhet az álmos kertváros határában.
A győrszentivániak egyelőre fellélegezhetnek: a Volkswagen már 2023 végén bejelentette, hogy az elektromos autók iránti gyengülő kereslet miatt egyelőre biztosan nem építi meg a tervezett akkuüzemet. Idén májusban pedig Dézsi bejelentette: úgy változtattak a győrszentiváni tervezett ipari park besorolásán, hogy arra akkumulátorgyár biztosan nem épülhet.
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van egy piaci szegmens, amely feltámadni látszik, de a megrendelő fejével kell gondolkodni.
Számos kedvezményes kamatozású termék érhető el a Széchenyi Kártya Programban, illetve az EXIM Magyarországnál.
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és a termelékenység javítását – a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
A Google Térkép, a Waze és más alkalmazások arra hivatottak, hogy megkönnyítsék a közlekedést, néha azonban maguk okozzák a káoszt az utakon. Egy szakértő elmagyarázza, mely helyzetekben érdemes a sofőröknek inkább a megérzéseikre hallgatniuk.
Szerintük korlátozták, hányan kaphatnak béremeléssel járó kiváló minősítést.
A tárcavezető nem tervezi, hogy a választás előtt extra szabadságot vesz ki.