szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A miniszter egy lakossági fórumon beszélt erről, amit az M30-as út javításával kapcsolatban hívtak össze. A fórumon szeretett volna az osztrák vállalat is részt venni, az Építési és Közlekedési Minisztérium azonban, titoktartásra hivatkozva ezt nem tette lehetővé.

Két évvel azután, hogy átadták, a talajvíz miatt megcsúszott az M30-as autópálya Szikszó térségében, ezért az érintett szakaszt lezárták. Bár a felújításnak már tavaly augusztusban le kellett volna zárulnia, a mai napig le van zárva a pályaszakasz. Jelenleg terelve lehet közlekedni, a forgalom a 3-as főútra és a környező településekre zúdul, ami a helyiek számára folyamatos problémát jelent. Az aHang civil szervezet lakossági fórumot szervezett az ügyben, amin Lázár János építési és közlekedési miniszter is megjelent – számolt be az Index.

„Egy olyan műszaki hiba történt, ami a vizsgálatok során egyértelműen a kivitelező terhére róható fel” – mondta Lázár, aki ezután arról beszélt, hogy egy független szakértői véleménnyel kívánják igazukat bizonyítani, nehogy a kivitelező – az osztrák Strabag – átverje őket. „Egyszerű a képlet, a kivitelező kevesebb pénzből akart többet keresni, ami műszaki hibába torkollt. Ez nagy hiba volt, nem csodálom, hogy a Strabag nem jött ide” – hangzott el Lázártól, ami után a szervező aHang egyik képviselője emlékeztette: a Strabag jött volna, ám azt az ÉKM nem engedélyezte. A minisztérium ugyanis az M30-as projekt vonatkozásában szigorú titoktartást írt elő a résztvevőknek, köztük a kivitelezéssel megbízott Strabagnak.

A lap megkereste az osztrák építőipari vállalatot, amely válaszában jelezte, hogy bár kérte, az ÉKM nem oldotta fel a titoktartási kötelezettséget a fórum idejére. Emiatt azon nem tudtak részt venni és képviselni a saját, szakmai álláspontjukat. Az Indexnek küldött válaszában a vállalat jelezte, hogy a lezárással érintett szakaszon az instabil talajszerkezet megerősítésének előkészítését már megkezdték.

Lázár János elmondta, hogy a munkálatokat október végéig be kell fejeznie a vállalatnak, a munkálatok költsége várhatóan eléri az 5 milliárd forintot, amit teljes egészében a Strabagnak kell vállalnia garanciális javításként. Ahhoz, hogy bizonyítsák, kivitelezői hiba történt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakembereit hívták segítségül. A Strabag titoktartási kötelezettségét pedig azért nem oldották fel – ezzel biztosítva, hogy nem vesznek részt a fórumon – mert az ott ismertetett dokumentumban olyan adatok vannak, amelyek „felkészíthetik a Strabagot egy esetleges perre. Márpedig a Strabag az ÉKM-nek eljuttatott levelében kilátásban van egy per, mert abban a cég azt közölte, hogy nem vállalja a garanciában történő helyreállítást” – mondta a miniszter, aki hozzátette, a garanciát mindenképpen érvényesíteni fogják, majd kilátásba helyzete a Strabag Magyarországról való kitiltását is, amennyiben az M30-as helyreállítása nem a várt mederben történik.

Annak ellenére, hogy a miniszter már hónapok óta hadakozik a Strabaggal a miskolci autópályát illetően, a mohácsi Duna-híd építésébe mégis bevonta őket:

Nyitóképünk illusztráció, fotó: MTI/Soós Lajos

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!