szerző:
Daczi Dóra
Tetszett a cikk?

A tervek szerint 2030-ra közlekedhet Budapesten az ötös metró, ami a Kálvin térig bevitt déli HÉV-vonalat kötné össze az északival.

Budapest közlekedésében új egyensúlyra van szükség a közösségi, egyéni autós, gyalogos és kerékpáros közlekedés arányában. Ma 1,7 millió ember él a városban, és majdnem ugyanennyi, 1,4 millió ember ingázik be naponta Budapestre, míg a belváros határát a járvány előtti időszakban naponta 3 millióan lépték át – mondta el a Portfolio csütörtöki konferenciáján Fürjes Balázs Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.

Az ingázók kétharmada autóval érkezik, de a belvárosban is 40 százalék az autót választók aránya, a legfontosabb ezért a közösségi, azon belül is a kötött pályás közlekedés fejlesztése. A kormány céljai, hogy az utazók gyorsabban, kényelmesebben, kevesebb átszállással jussanak el a céljukhoz, kevesebb legyen a dugó és csökkenjen a légszennyezés, ennek érdekében korszerűsítenék és HÉV-et és fejlesztenék a vasutat – hangzott el a konferencián.

A HÉV heti 1,5 milliós utasszámát 2 millióra növelnék, az átlagosan 44 éves járműparkot lecserélnék. Az új járművek a tervek szerint 2023-2025-ben állnak forgalomba, és akár 100 km/h sebességgel is haladhatnak majd. Déli irányban a Duna-parton futó HÉV a tervek szerint soroksári út alatt mélyvezetésben fog menni. Az 5-ös metró 2030-ig valósulhat: a tervek szerint a Kálvin térig bevitt déli HÉV-et metró kötné össze az északi vonallal. Ennek tervezését megkezdte a Budapest Fejlesztési Központ – mondta Fürjes Balázs.

Az államtitkár szerint kihasználatlan lehetőség Budapest határán belül és az agglomeráció irányába a vasút. A budapesti agglomerációs vasúti stratégia 2020-2040 közötti célja, hogy az elővárosi vasút forgalma megduplázódjon. A MÁV és HÉV teljes hazai személyforgalmának 74 százaléka Budapesthez és környékéhez kapcsolódik, de az elmúlt években a fejlesztési források mindössze 3-4 százaléka érkezett ide.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Ipar 4.0: ne féljünk a robotoktól, inkább használjuk őket!

Ipar 4.0: ne féljünk a robotoktól, inkább használjuk őket!

Joachim Löw szerint rossz üzenet nézőket engedni a Szuperkupa-meccsre

Joachim Löw szerint rossz üzenet nézőket engedni a Szuperkupa-meccsre

Finnországban már kutyákkal szagoltatják ki a koronavírus-fertőzést

Finnországban már kutyákkal szagoltatják ki a koronavírus-fertőzést