Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"127881e0-add9-4e3a-ab7f-91ffed8f0c84","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az elkövető már korábban is bántalmazott másokat.","shortLead":"Az elkövető már korábban is bántalmazott másokat.","id":"20250104_pozsony-busz-kislany-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/127881e0-add9-4e3a-ab7f-91ffed8f0c84.jpg","index":0,"item":"f121e7a3-7cb9-478f-9a1a-15fa69ac4457","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_pozsony-busz-kislany-tamadas","timestamp":"2025. január. 04. 11:15","title":"Ötéves kislányra támadt egy nő egy pozsonyi buszon – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03be15db-cd09-47e3-a80d-61f92de7f90d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nick Clegg hamarosan végleg elköszön a Metától, a cég globális ügyekért felelős alelnöki pozícióját Joel Kaplan, a volt amerikai elnök, George Bush egyik beosztottja veszi majd át.","shortLead":"Nick Clegg hamarosan végleg elköszön a Metától, a cég globális ügyekért felelős alelnöki pozícióját Joel Kaplan, a volt...","id":"20250103_meta-nick-clegg-tavozas-felmondas-politika-technologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03be15db-cd09-47e3-a80d-61f92de7f90d.jpg","index":0,"item":"67a85c56-4e6d-47ec-8762-74e97324027a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_meta-nick-clegg-tavozas-felmondas-politika-technologia","timestamp":"2025. január. 03. 11:03","title":"Hét év után otthagyja a Metát az egyik legfontosabb embere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac56e2be-c365-4146-a963-61f40468f8d4","c_author":"HVG","category":"360","description":"Paár Attila új cége akár komolyabb paksi bevetésre is kész lehet, sok tevékenységi köre van.","shortLead":"Paár Attila új cége akár komolyabb paksi bevetésre is kész lehet, sok tevékenységi köre van.","id":"20250103_Tiborcz-Istvan-Paks-Paar-Attila-WHB-Trade-West-Hungaria-Bau","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac56e2be-c365-4146-a963-61f40468f8d4.jpg","index":0,"item":"04b252d2-5a49-42ce-bcc0-a11952d5618d","keywords":null,"link":"/360/20250103_Tiborcz-Istvan-Paks-Paar-Attila-WHB-Trade-West-Hungaria-Bau","timestamp":"2025. január. 03. 06:15","title":"Tiborcz István győri multimilliárdos üzlettársa Paksra is kivetette hálóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a3ae479-bf32-4d60-bf13-a9e23e242726","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lehet, hogy már nem is az a kérdés, mikor lesznek parlamenti választások, hanem hogy lesznek-e egyáltalán.","shortLead":"Lehet, hogy már nem is az a kérdés, mikor lesznek parlamenti választások, hanem hogy lesznek-e egyáltalán.","id":"20250103_mikor-lesznek-valasztasok-szavazas-elorehozott-valasztas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a3ae479-bf32-4d60-bf13-a9e23e242726.jpg","index":0,"item":"0764bd4b-96c0-4fbe-873e-964894c711c4","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_mikor-lesznek-valasztasok-szavazas-elorehozott-valasztas-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 16:03","title":"Ön szerint mikor lesznek választások? Szavazzon!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19e63cea-e9c6-4613-b7f0-4183e89ff6d7","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A távozó pénzügyminisztert éltető szinte összes példa a 2000-es és a 2010-es évekből származik.","shortLead":"A távozó pénzügyminisztert éltető szinte összes példa a 2000-es és a 2010-es évekből származik.","id":"20250104_iparkamara-hirdetes-varga-mihaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19e63cea-e9c6-4613-b7f0-4183e89ff6d7.jpg","index":0,"item":"30a053cb-4623-4e57-bf77-c789bcc484e9","keywords":null,"link":"/kkv/20250104_iparkamara-hirdetes-varga-mihaly","timestamp":"2025. január. 04. 09:53","title":"„Köszönjük, miniszter úr!” – az iparkamara fizetett hirdetése mennybe meneszti és dicsfénnyel övezi a távozó Varga Mihályt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09497dea-608a-4f58-a6aa-d653a295ef43","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Novemberben az export euróban számított értéke 3,5 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakitól, míg az importé 2,3 százalékkal meghaladta azt.","shortLead":"Novemberben az export euróban számított értéke 3,5 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakitól, míg az importé...","id":"20250103_Kevesebb-magyar-termek-fogyott-a-vilagban-mig-mi-tobbet-vasaroltunk-kulfoldrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09497dea-608a-4f58-a6aa-d653a295ef43.jpg","index":0,"item":"e1a35c61-dcea-4028-8a30-9cb59946d01d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Kevesebb-magyar-termek-fogyott-a-vilagban-mig-mi-tobbet-vasaroltunk-kulfoldrol","timestamp":"2025. január. 03. 08:35","title":"Kevesebb magyar termék fogyott a világban, míg mi többet vásároltunk külföldről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9adc2766-0829-448d-9062-e35686a3f375","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy teherautó gémje ütközött a hídnak. ","shortLead":"Egy teherautó gémje ütközött a hídnak. ","id":"20250103_Az-M1-es-egyik-hidjanak-hajtott-egy-teherauto-10-kilometeres-sor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9adc2766-0829-448d-9062-e35686a3f375.jpg","index":0,"item":"feba1ad3-bb10-4a95-9be2-2f3d6279e037","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_Az-M1-es-egyik-hidjanak-hajtott-egy-teherauto-10-kilometeres-sor","timestamp":"2025. január. 03. 17:08","title":"Az M1-es egyik hídjának hajtott egy teherautó, még mindig 10 kilométeres a sor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ce1602f-46ad-4661-a007-051ad5de3fd3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján napi 22 percnyi testmozgás elegendő ahhoz, hogy csökkenjen 19 krónikus betegség kialakulásának kockázata.","shortLead":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján napi 22 percnyi testmozgás elegendő ahhoz, hogy csökkenjen 19 krónikus betegség...","id":"20250103_egeszseges-eletmod-testmozgas-kronikus-betegsegek-kialakulasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ce1602f-46ad-4661-a007-051ad5de3fd3.jpg","index":0,"item":"ccff5f09-6dd9-4be5-a7e7-34f5e088f58f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_egeszseges-eletmod-testmozgas-kronikus-betegsegek-kialakulasa","timestamp":"2025. január. 03. 19:03","title":"Jegyezze meg ezt a két számot: 22 és 19. Emlékeztetni fogják az egészségére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ideiglenesen, 10–12 hétre megszűnnek a kerékpársávok és a buszsávok a Blaha Lujza tér kereszteződésében, a szomszédos utcákban pedig a forgalomcsillapítás. A gombaszökőkút megmarad és jön mellé egy új, valamint nyilvános WC-t is kap a tér.
Váratlan megoldásokat választott a BKK a Blaha Lujza tér felújításának első 10-12 hetében szükséges közúti korlátozások kezelésére. A megoldások váratlanok annak tükrében, hogy az új városvezetés deklaráltan a közösségi közlekedés, a kerékpározás és a gyaloglás primátusát hirdeti az autózással szemben. Ezt Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke a Blaha felújítása kapcsán tartott sajtótájékoztatón is elmondta, hozzátéve, hogy
természetesen tudják: van szükséges autóhasználat, nem mehet mindig mindenki mindenhova biciklivel vagy BKV-val,
és minden beavatkozásnál igyekszenek a gépjárműforgalom igényeit is szem előtt tartani.
Balogh Samu
Reviczky Zsolt
Balogh Samu azt is elmondta, hogy a Magyar Autóklub bejelentkezett konzultálni a Blaha felújítása kapcsán, éltek a lehetőséggel, a forgalomkorlátozásokat illetően olyan megoldások születtek, amelyeket a klub is támogat. A három váratlan megoldás, ami után aligha lehet „autósüldözéssel” vádolni a városvezetést és a BKK-t:
A Nagykörúton a kereszteződésben ideiglenesen megszűnik a kerékpársáv.
A Rákóczi úton a kereszteződésben ideiglenesen megszűnik a buszsáv.
A párhuzamos Wesselényi és Dohány utcákban ideiglenesen megszűnik a forgalomcsillapítás, a két utca akadálytalanul autózható lesz befelé és kifelé.
BKK
Szűkület a buszfolyosón
A nagykörúti kerékpársáv megszűnése kapcsán aligha volt mérlegelési helyzet, irányonként egy-egy sáv marad, ugyanis a kereszteződés alatti aluljáró födémjét szigetelni fogják. Nyilván nem életszerű, hogy az az egy sáv kerékpársáv legyen, a gépjárművek ugyanis nem tudnak repülni, a kerékpárok azonban tudnak a normál forgalmi sávban közlekedni. (Szabad is nekik, sőt ott kell, ha nincs dedikált kerékpársáv vagy kerékpárút.)
Kevésbé triviális megoldás, hogy a Rákóczi úton megszűnik a buszsáv, és megmarad a két közforgalmi sáv. A buszok besorolását a külső sávba lámpaprogram fogja segíteni, illetve a KRESZ szerint ugyebár a megállóból induló busz besorolását elő kell segíteni – a gyakorlatban utóbbi szabályt sok autóvezető nagyon opcionálisként értelmezi. Szóval
lámpaprogram ide, a buszok segítése oda, borítékolható, hogy elég sok feltorlódott busz fog türelmesen balra indexelve rostokolni a kereszteződés előtt.
MTI / Juhász Gábor
A másik opció ugye a buszsáv megtartása lett volna, egy forgalmi sáv elvételével. Az ezzel szemben választott megoldással a BKK ráadásul egy másik, ikonikusnak szánt fejlesztését lövi félig-meddig lábon: a kelet-nyugati, a BAH-csomóponttól Zuglóig tartó buszkorridort. A folyosót a Hegyalja úti buszsáv teljessé tételével hozták létre. Egyrészt azért, hogy a szintén felújítás alatt álló Lánchíd Erzsébet-hídra terelődő tömegközlekedési forgalma gyorsuljon, másrészt, hogy gyors, vonzó alternatívát kínáljon a város autóval való átszelése helyett – hiszen minél többen mennek be autóval a belvárosba, annál nagyobbak a torlódások. A BKK a korridorban gyorsjáratot is indított 110E jelzéssel, és úgy számoltak, a buszok a reggeli csúcsban 5–8 perccel gyorsabban szelhetik át a várost.
A buszkorridor működése szempontjából nagy kérdés, a járművek mennyire olajozottan tudnak majd átjutni a Blaha-kereszteződésen, vagy ott elveszítik azt az 5-8 perc előnyt. Egyébként a buszkorridor bejelentésekor szó sem volt arról, hogy a Blahánál a kereszteződésben ideiglenesen meg fog szűnni a buszsáv, sőt akkoriban még egy-egy forgalmi sáv lezárásáról beszéltek az illetékesek.
A másik ikonikus és pilotjellegű jelentős újítás, amit a BKK (ugyan csak részben és ideiglenesen) beáldoz, az a bulinegyed forgalomcsillapítása. A Wesselényi utcát és a Dohány utcát ugyanis újra kifelé és befelé átautózhatóvá teszik.
Manapság világszerte általánosan elfogadott célkitűzés, hogy a nagyvárosok történelmi belvárosaiban csillapítani kell a gépjárműforgalmat. Erre vannak kemény eszközök, például a konkrét kitiltás vagy a dugódíj. Puha eszköz, ha a közlekedés szervezésében a gépjárműveket nem részesítik előnyben a többi közlekedési móddal szemben (ahogy az az elmúlt évtizedekben szokás volt), sőt akár szándékosan megnehezítik a motorizált közlekedést.
Az első napokban a szokatlan forgalmi rend okozott fennakadásokat és konfliktusokat, hosszú távon azonban szabad szemmel láthatóan is beváltotta a hozzá fűzött reményeket: mivel a négy sugárirányú csatornán nem lehet csak úgy egyszerűen átautózni a belvárosba befelé és onnan kifelé, a gépjárműforgalom jelentősen csökkent.
A forgalomcsillapítás ideiglenes megszüntetése a Wesselényi és a Dohány utcákban kontrollkísérletnek is kiváló lesz, kiválóan össze lehet majd vetni a két állapotot – mind tényszerűen, a forgalomszámlálási, zajterhelési, légszennyezettségi adatok alapján, mind szubjektíven, az érintett területek élhetőségét, hangulatát nézve.
Minden összejött a hatalmas dugókhoz
A Blaha felújításával kapcsolatos forgalomkorlátozások a lehetőségekhez képest maximálisan autózásbarátak. A döntések meghozatalában szerepet játszhatott, hogy a városvezetést és a BKK-t lényegében folyamatos politikai támadások érték a kialakult dugók miatt kormánypárti politikusok, illetve a kormányzati sajtó részéről. A válasz ezekre az volt, hogy dugók a felújítások előtt is voltak (a korlátozásokkal együtt járó járvány különleges állapot volt), Budapest történelmi belvárosa ideális helyzetben sem bír el ekkora gépjárműforgalmat. A felújítások pedig régóta húzódnak, tovább halogatni nem lehetett egyiket sem.
Ezzel együtt tény, hogy több tényező együttállása fokozza a dugókat. A járvány idején a tömegközlekedés helyett sokan az autót választották, egyfelől járványügyi aggályok miatt, másfelől jóval kisebb volt a forgalom, nem igazán voltak torlódások. A BKK adatai szerint
a tömegközlekedési járművek kihasználtsága még mindig nem érte el a járvány előtti szintet.
Vagyis általában véve többen autóznak, mint a járvány előtt, ami persze nagyobb dugókat generál.
És ott vannak az egyedi jelenségek. Az egyik, hogy az M0-s déli hídján újra korlátozni kellett a forgalmat, ami nagyobb terhelést jelent a város belsőbb részeire. A csepeli HÉV felújítása húzódik, a buszos pótlás önmagában plusz forgalmat generál, ráadásul sokan inkább az autót választják. Erre jött rá a pesti rakpart lezárása (átépítés és vízvezeték-csere), továbbá a Lánchíd felújítása (bár a hídnak nincs jelentős közúti kapacitása). Majd a Blaha Lujza tér felújítása – az ezzel kapcsolatos forgalomkorlátozások legalább csak 10–12 hétig tartanak.
Lesz nyilvános WC és még egy szökőkút
Ami a tér jövőjét illeti, a nagykörúti oldalra korábban tervezett pavilon nem épül meg, nagyon drága lett volna, ráadásul útban lett volna a Népszínház utcai villamosok kivezetésénél. Apropó Népszínház utcai villamosok: Balogh Samu szerint csak a kormányon múlik, mikor tudják kihozni a végállomást a térre, a főváros ugyanis szeretné megcsinálni, de nincs rá forrása. Ha a kormány ad rá támogatást, azonnal megvalósítják.
BKK
budapest.hu
Az Europeum és a Corvin Áruház előtti utat a közforgalom elől lezárják, de megmarad szervizútnak, áruszállításra korlátozottan lehet majd használni, illetve tűzoltósági felvonulási útvonal lesz – mondta el Horváth László, a BKK projektmegvalósítási igazgatója.
A téren 75 fa lesz, lényegében minden felületen, ahol ezt a közművek elhelyezkedése lehetővé teszi. A tér középső részén vízáteresztő burkolat lesz, ahol ennél erősebb burkolatra van szükség, ott a fák kényelmét gyökérvédő gallérral, gyökérvédő cellával biztosítják. A jövőbeli esetleges fejlesztések (mint például a Népszínház utcai villamosvonal kivezetése) helyén is lesznek fák, ezeket gyökértároló lemezzel telepítik, hogy majd adott esetben könnyebb legyen a költöztetésük.
budapest.hu
A Márkus Emilia utca torkolatánál lesz a nap 24 órájában üzemelő nyilvános WC. Ez üdvözlendő fejlemény, a fővárosban alig akad nyilvános WC, ami a fővárosiaknak és a turistáknak is nagyon kellemetlen tud lenni.
A gomba-szökőkút megmarad, de a burkolat szintjére süllyesztik. Lesz a téren az Europeum előtt még egy átsétálható, fellövő típusú szökőkút.
A tér felújítása során színházi emlékművet felújítják, és sokkal központibb helyre költöztetik. A hatvanas évekig itt álló Nemzeti Színház alaprajza a burkolatba lesz gravírozva, illetve a színház üléseit idézi majd a köztéri székek formája és színvilága.