Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a8d1d481-c89a-4cd8-8850-3afcd3eb24d6","c_author":"Galicza Dorina","category":"itthon","description":"„A miniszterelnök papírsárkányokkal harcol, jogszabály-módosításra semmi szükség” – mondta lapunknak Hegyi Szabolcs, a Társaság a Szabadságjogokért szakértője, aki szerint a rendőrségnek már most is megvan minden eszköze és törvényi felhatalmazása ahhoz, hogy tüntetés idején biztosítsa a közlekedés rendjét.","shortLead":"„A miniszterelnök papírsárkányokkal harcol, jogszabály-módosításra semmi szükség” – mondta lapunknak Hegyi Szabolcs...","id":"20250405_Orban-Viktor-Hadhazy-Akos-gyulekezesi-torveny-modositas-hidfoglalas-TASZ-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8d1d481-c89a-4cd8-8850-3afcd3eb24d6.jpg","index":0,"item":"3114bd7f-3426-4d74-a509-615db890ea9f","keywords":null,"link":"/itthon/20250405_Orban-Viktor-Hadhazy-Akos-gyulekezesi-torveny-modositas-hidfoglalas-TASZ-ebx","timestamp":"2025. április. 05. 06:00","title":"Lex Hídfoglalás: „Nincs olyan opció, amellyel nem sérül tovább a gyülekezéshez való jog”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dd8c974-8fee-4507-9a09-0bade194afea","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A kormány mostanában számos intézkedéssel célozta meg a kistelepüléseket, ezek közül a legnagyobb hullámokat talán a kocsmaprogram vetette. Egy vendéglátóipari egység maximum 3 millió forintot kaphat, de ezt szinte bármire elköltheti. KAP ki is nyitotta az ötletládát, hogy tippeket adjon a kocsmárosoknak, mire fordíthatják majd a pályázaton nyert összeget. Megkopott a rexasztal, Gyuri bácsi kimaxolta a tartozást, megfakult a Bíró Ica-naptár? Ez többé nem jelenthet problémát! A biztonság kedvéért persze a Botaniq Budai Klub is kapott néhány tippet.","shortLead":"A kormány mostanában számos intézkedéssel célozta meg a kistelepüléseket, ezek közül a legnagyobb hullámokat talán...","id":"20250405_duma-aktual-kocsmaprogram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dd8c974-8fee-4507-9a09-0bade194afea.jpg","index":0,"item":"0c23fe0b-a574-4428-bc45-a69c62abcc82","keywords":null,"link":"/360/20250405_duma-aktual-kocsmaprogram","timestamp":"2025. április. 05. 17:30","title":"Kocsmaprogram de luxe: mire lenne elég a hárommilliós támogatás Tiborcz István exkluzív klubjában?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b35541a2-561b-4525-909d-b82cc013350c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az elnök egész politikája autoriter becsvágyon alapszik. A jövő attól függ, mekkora ellenállásba ütközik, a bíróságoktól kezdve, a jövő évi időközi választásokig – nyilatkozta egy olasz lapnak a világhírű politológiaprofesszor.","shortLead":"Az elnök egész politikája autoriter becsvágyon alapszik. A jövő attól függ, mekkora ellenállásba ütközik...","id":"20250406_Fukuyama-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b35541a2-561b-4525-909d-b82cc013350c.jpg","index":0,"item":"30dd2609-be47-4f20-90fa-f78a150b39a8","keywords":null,"link":"/360/20250406_Fukuyama-lapszemle","timestamp":"2025. április. 06. 09:22","title":"Fukuyama: Nem gondolnám, hogy olyan világban akarnánk élni, amelyet Trump a saját képére formál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afbaca57-7c58-4484-9661-7e141cb08e63","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"Készítettünk néhány kalkulációt egy négyfős családdal, 12 év fölötti gyerekekkel számolva. A legolcsóbb kempingezős megoldás is több mint 620 ezerre jön ki, de a legtöbb úti cél inkább 800 ezer és 1,3 millió forint között érhető el.","shortLead":"Készítettünk néhány kalkulációt egy négyfős családdal, 12 év fölötti gyerekekkel számolva. A legolcsóbb kempingezős...","id":"20250405_negyfos-csalad-tengerparti-nyaralas-gyerekesek-10-szazaleka-csaladbarat-Magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afbaca57-7c58-4484-9661-7e141cb08e63.jpg","index":0,"item":"b505e000-621f-4786-bf8f-f0f452a4653d","keywords":null,"link":"/360/20250405_negyfos-csalad-tengerparti-nyaralas-gyerekesek-10-szazaleka-csaladbarat-Magyarorszag","timestamp":"2025. április. 05. 07:00","title":"Mennyibe kerül egy családnak a horvát, az albán, a bolgár vagy az olasz tengerpart csúcsszezonban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbd8654b-9a86-4f09-8778-0a01d8eb2dd3","c_author":"HVG","category":"360","description":"A toborzástól a majdani munkaerőigények előrejelzéséig, az adminisztrációtól a belső képzésekig egyre nagyobb a technológia szerepe a hr-ben. Már tesztfázisban vannak azok az autonóm MI-k, amelyek nem pusztán támogatnak, hanem önállóan döntenek.","shortLead":"A toborzástól a majdani munkaerőigények előrejelzéséig, az adminisztrációtól a belső képzésekig egyre nagyobb...","id":"20250406_hvg-ahr_digitalizacioja_mesterseges_intelligencia_emberi_eroforras_ujoncozas_es_megtartas_legepelt_emberek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbd8654b-9a86-4f09-8778-0a01d8eb2dd3.jpg","index":0,"item":"a124e60b-c235-4882-a27d-b7438b182f38","keywords":null,"link":"/360/20250406_hvg-ahr_digitalizacioja_mesterseges_intelligencia_emberi_eroforras_ujoncozas_es_megtartas_legepelt_emberek","timestamp":"2025. április. 06. 13:30","title":"Már-már valódi sci-fi: érkeznek a hr-es MI-ügynökök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6c7916a-fee1-4b52-a123-eb1bdfb6d145","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Utána Norris, Pilastri, Leclerc következik majd a szuzukai futamon.","shortLead":"Utána Norris, Pilastri, Leclerc következik majd a szuzukai futamon.","id":"20250405_Verstappen-indulhat-az-elso-helyrol-a-Japan-Nagydijon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6c7916a-fee1-4b52-a123-eb1bdfb6d145.jpg","index":0,"item":"79969078-39b2-4de3-81e3-a2c96d209d61","keywords":null,"link":"/sport/20250405_Verstappen-indulhat-az-elso-helyrol-a-Japan-Nagydijon-ebx","timestamp":"2025. április. 05. 09:19","title":"Verstappen indulhat az első helyről a Japán Nagydíjon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d6fc447-97f8-45cb-8cba-acc15698b24f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Még csak találgatások vannak arról, hogy mikor jelenik meg, de az már bizonyosnak tűnik, hogy lesz összehajtható telefonja az Apple-nek is. A közelmúltban két, egymástól független kiszivárogtatás is arról szólt, hogy egészen különleges anyagból fog készülni az eszköz csuklópántja.","shortLead":"Még csak találgatások vannak arról, hogy mikor jelenik meg, de az már bizonyosnak tűnik, hogy lesz összehajtható...","id":"20250406_apple-osszehajthato-iphone-femuveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d6fc447-97f8-45cb-8cba-acc15698b24f.jpg","index":0,"item":"baf65225-53d8-4cea-8a91-5862ae31b583","keywords":null,"link":"/tudomany/20250406_apple-osszehajthato-iphone-femuveg","timestamp":"2025. április. 06. 18:03","title":"Olyan anyag kerülhet az Apple összehajtható iPhone-jába, amilyen még sosem volt ilyesmiben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0562bd5d-b096-4615-9bb1-d74c5d45a2fe","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Napok óta ömlik az eső. ","shortLead":"Napok óta ömlik az eső. ","id":"20250406_usa-aradas-aldozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0562bd5d-b096-4615-9bb1-d74c5d45a2fe.jpg","index":0,"item":"79702bfe-53c6-470c-855a-dcae33eec9c7","keywords":null,"link":"/vilag/20250406_usa-aradas-aldozatok","timestamp":"2025. április. 06. 14:36","title":"Minimum 16 áldozata van már az áradásoknak az Egyesült Államokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ideiglenesen, 10–12 hétre megszűnnek a kerékpársávok és a buszsávok a Blaha Lujza tér kereszteződésében, a szomszédos utcákban pedig a forgalomcsillapítás. A gombaszökőkút megmarad és jön mellé egy új, valamint nyilvános WC-t is kap a tér.
Váratlan megoldásokat választott a BKK a Blaha Lujza tér felújításának első 10-12 hetében szükséges közúti korlátozások kezelésére. A megoldások váratlanok annak tükrében, hogy az új városvezetés deklaráltan a közösségi közlekedés, a kerékpározás és a gyaloglás primátusát hirdeti az autózással szemben. Ezt Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke a Blaha felújítása kapcsán tartott sajtótájékoztatón is elmondta, hozzátéve, hogy
természetesen tudják: van szükséges autóhasználat, nem mehet mindig mindenki mindenhova biciklivel vagy BKV-val,
és minden beavatkozásnál igyekszenek a gépjárműforgalom igényeit is szem előtt tartani.
Balogh Samu
Reviczky Zsolt
Balogh Samu azt is elmondta, hogy a Magyar Autóklub bejelentkezett konzultálni a Blaha felújítása kapcsán, éltek a lehetőséggel, a forgalomkorlátozásokat illetően olyan megoldások születtek, amelyeket a klub is támogat. A három váratlan megoldás, ami után aligha lehet „autósüldözéssel” vádolni a városvezetést és a BKK-t:
A Nagykörúton a kereszteződésben ideiglenesen megszűnik a kerékpársáv.
A Rákóczi úton a kereszteződésben ideiglenesen megszűnik a buszsáv.
A párhuzamos Wesselényi és Dohány utcákban ideiglenesen megszűnik a forgalomcsillapítás, a két utca akadálytalanul autózható lesz befelé és kifelé.
BKK
Szűkület a buszfolyosón
A nagykörúti kerékpársáv megszűnése kapcsán aligha volt mérlegelési helyzet, irányonként egy-egy sáv marad, ugyanis a kereszteződés alatti aluljáró födémjét szigetelni fogják. Nyilván nem életszerű, hogy az az egy sáv kerékpársáv legyen, a gépjárművek ugyanis nem tudnak repülni, a kerékpárok azonban tudnak a normál forgalmi sávban közlekedni. (Szabad is nekik, sőt ott kell, ha nincs dedikált kerékpársáv vagy kerékpárút.)
Kevésbé triviális megoldás, hogy a Rákóczi úton megszűnik a buszsáv, és megmarad a két közforgalmi sáv. A buszok besorolását a külső sávba lámpaprogram fogja segíteni, illetve a KRESZ szerint ugyebár a megállóból induló busz besorolását elő kell segíteni – a gyakorlatban utóbbi szabályt sok autóvezető nagyon opcionálisként értelmezi. Szóval
lámpaprogram ide, a buszok segítése oda, borítékolható, hogy elég sok feltorlódott busz fog türelmesen balra indexelve rostokolni a kereszteződés előtt.
MTI / Juhász Gábor
A másik opció ugye a buszsáv megtartása lett volna, egy forgalmi sáv elvételével. Az ezzel szemben választott megoldással a BKK ráadásul egy másik, ikonikusnak szánt fejlesztését lövi félig-meddig lábon: a kelet-nyugati, a BAH-csomóponttól Zuglóig tartó buszkorridort. A folyosót a Hegyalja úti buszsáv teljessé tételével hozták létre. Egyrészt azért, hogy a szintén felújítás alatt álló Lánchíd Erzsébet-hídra terelődő tömegközlekedési forgalma gyorsuljon, másrészt, hogy gyors, vonzó alternatívát kínáljon a város autóval való átszelése helyett – hiszen minél többen mennek be autóval a belvárosba, annál nagyobbak a torlódások. A BKK a korridorban gyorsjáratot is indított 110E jelzéssel, és úgy számoltak, a buszok a reggeli csúcsban 5–8 perccel gyorsabban szelhetik át a várost.
A buszkorridor működése szempontjából nagy kérdés, a járművek mennyire olajozottan tudnak majd átjutni a Blaha-kereszteződésen, vagy ott elveszítik azt az 5-8 perc előnyt. Egyébként a buszkorridor bejelentésekor szó sem volt arról, hogy a Blahánál a kereszteződésben ideiglenesen meg fog szűnni a buszsáv, sőt akkoriban még egy-egy forgalmi sáv lezárásáról beszéltek az illetékesek.
A másik ikonikus és pilotjellegű jelentős újítás, amit a BKK (ugyan csak részben és ideiglenesen) beáldoz, az a bulinegyed forgalomcsillapítása. A Wesselényi utcát és a Dohány utcát ugyanis újra kifelé és befelé átautózhatóvá teszik.
Manapság világszerte általánosan elfogadott célkitűzés, hogy a nagyvárosok történelmi belvárosaiban csillapítani kell a gépjárműforgalmat. Erre vannak kemény eszközök, például a konkrét kitiltás vagy a dugódíj. Puha eszköz, ha a közlekedés szervezésében a gépjárműveket nem részesítik előnyben a többi közlekedési móddal szemben (ahogy az az elmúlt évtizedekben szokás volt), sőt akár szándékosan megnehezítik a motorizált közlekedést.
Az első napokban a szokatlan forgalmi rend okozott fennakadásokat és konfliktusokat, hosszú távon azonban szabad szemmel láthatóan is beváltotta a hozzá fűzött reményeket: mivel a négy sugárirányú csatornán nem lehet csak úgy egyszerűen átautózni a belvárosba befelé és onnan kifelé, a gépjárműforgalom jelentősen csökkent.
A forgalomcsillapítás ideiglenes megszüntetése a Wesselényi és a Dohány utcákban kontrollkísérletnek is kiváló lesz, kiválóan össze lehet majd vetni a két állapotot – mind tényszerűen, a forgalomszámlálási, zajterhelési, légszennyezettségi adatok alapján, mind szubjektíven, az érintett területek élhetőségét, hangulatát nézve.
Minden összejött a hatalmas dugókhoz
A Blaha felújításával kapcsolatos forgalomkorlátozások a lehetőségekhez képest maximálisan autózásbarátak. A döntések meghozatalában szerepet játszhatott, hogy a városvezetést és a BKK-t lényegében folyamatos politikai támadások érték a kialakult dugók miatt kormánypárti politikusok, illetve a kormányzati sajtó részéről. A válasz ezekre az volt, hogy dugók a felújítások előtt is voltak (a korlátozásokkal együtt járó járvány különleges állapot volt), Budapest történelmi belvárosa ideális helyzetben sem bír el ekkora gépjárműforgalmat. A felújítások pedig régóta húzódnak, tovább halogatni nem lehetett egyiket sem.
Ezzel együtt tény, hogy több tényező együttállása fokozza a dugókat. A járvány idején a tömegközlekedés helyett sokan az autót választották, egyfelől járványügyi aggályok miatt, másfelől jóval kisebb volt a forgalom, nem igazán voltak torlódások. A BKK adatai szerint
a tömegközlekedési járművek kihasználtsága még mindig nem érte el a járvány előtti szintet.
Vagyis általában véve többen autóznak, mint a járvány előtt, ami persze nagyobb dugókat generál.
És ott vannak az egyedi jelenségek. Az egyik, hogy az M0-s déli hídján újra korlátozni kellett a forgalmat, ami nagyobb terhelést jelent a város belsőbb részeire. A csepeli HÉV felújítása húzódik, a buszos pótlás önmagában plusz forgalmat generál, ráadásul sokan inkább az autót választják. Erre jött rá a pesti rakpart lezárása (átépítés és vízvezeték-csere), továbbá a Lánchíd felújítása (bár a hídnak nincs jelentős közúti kapacitása). Majd a Blaha Lujza tér felújítása – az ezzel kapcsolatos forgalomkorlátozások legalább csak 10–12 hétig tartanak.
Lesz nyilvános WC és még egy szökőkút
Ami a tér jövőjét illeti, a nagykörúti oldalra korábban tervezett pavilon nem épül meg, nagyon drága lett volna, ráadásul útban lett volna a Népszínház utcai villamosok kivezetésénél. Apropó Népszínház utcai villamosok: Balogh Samu szerint csak a kormányon múlik, mikor tudják kihozni a végállomást a térre, a főváros ugyanis szeretné megcsinálni, de nincs rá forrása. Ha a kormány ad rá támogatást, azonnal megvalósítják.
BKK
budapest.hu
Az Europeum és a Corvin Áruház előtti utat a közforgalom elől lezárják, de megmarad szervizútnak, áruszállításra korlátozottan lehet majd használni, illetve tűzoltósági felvonulási útvonal lesz – mondta el Horváth László, a BKK projektmegvalósítási igazgatója.
A téren 75 fa lesz, lényegében minden felületen, ahol ezt a közművek elhelyezkedése lehetővé teszi. A tér középső részén vízáteresztő burkolat lesz, ahol ennél erősebb burkolatra van szükség, ott a fák kényelmét gyökérvédő gallérral, gyökérvédő cellával biztosítják. A jövőbeli esetleges fejlesztések (mint például a Népszínház utcai villamosvonal kivezetése) helyén is lesznek fák, ezeket gyökértároló lemezzel telepítik, hogy majd adott esetben könnyebb legyen a költöztetésük.
budapest.hu
A Márkus Emilia utca torkolatánál lesz a nap 24 órájában üzemelő nyilvános WC. Ez üdvözlendő fejlemény, a fővárosban alig akad nyilvános WC, ami a fővárosiaknak és a turistáknak is nagyon kellemetlen tud lenni.
A gomba-szökőkút megmarad, de a burkolat szintjére süllyesztik. Lesz a téren az Europeum előtt még egy átsétálható, fellövő típusú szökőkút.
A tér felújítása során színházi emlékművet felújítják, és sokkal központibb helyre költöztetik. A hatvanas évekig itt álló Nemzeti Színház alaprajza a burkolatba lesz gravírozva, illetve a színház üléseit idézi majd a köztéri székek formája és színvilága.