Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0c204716-e0ec-4bf7-b569-b86f0b7744b1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt írják, hogy a hivatal zárolta a számláit, de a NAV sosem kommunikál sms-ben.","shortLead":"Azt írják, hogy a hivatal zárolta a számláit, de a NAV sosem kommunikál sms-ben.","id":"20250408_Ha-a-NAV-neveben-kapott-sms-t-ne-nyissa-meg-csalok-probalkoznak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c204716-e0ec-4bf7-b569-b86f0b7744b1.jpg","index":0,"item":"a61dde11-b49d-483d-b0f7-cda0097f9dab","keywords":null,"link":"/itthon/20250408_Ha-a-NAV-neveben-kapott-sms-t-ne-nyissa-meg-csalok-probalkoznak","timestamp":"2025. április. 08. 08:51","title":"Ha a NAV nevében kapott sms-t, ne nyissa meg, csalók próbálkoznak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6cd10f2-c8be-40db-8268-4bc21b6ae126","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Csak 12 órára foglalhatják el a tiltakozók a hidat a rendőrség, illetve a Kúria döntése szerint.","shortLead":"Csak 12 órára foglalhatják el a tiltakozók a hidat a rendőrség, illetve a Kúria döntése szerint.","id":"20250407_kuria-engedelyez-hadhazy-24-oras-tuntetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6cd10f2-c8be-40db-8268-4bc21b6ae126.jpg","index":0,"item":"edb5d65b-5a37-45aa-8d41-8de18fca1752","keywords":null,"link":"/itthon/20250407_kuria-engedelyez-hadhazy-24-oras-tuntetes-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 19:19","title":"A Kúria nem engedélyezte Hadházy 24 órás hídfoglalását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de40421c-9f96-4418-89a9-8cb5a9e959e9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A dán pár környezetkímélő erdei üdülőt működtetett, aztán leléptek Guatemalába. ","shortLead":"A dán pár környezetkímélő erdei üdülőt működtetett, aztán leléptek Guatemalába. ","id":"20250408_dan-hazaspar-erdei-fahazak-urulek-hordo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de40421c-9f96-4418-89a9-8cb5a9e959e9.jpg","index":0,"item":"a45eb0a5-0c9e-4c25-b430-1b1d98d977a9","keywords":null,"link":"/elet/20250408_dan-hazaspar-erdei-fahazak-urulek-hordo","timestamp":"2025. április. 08. 11:29","title":"158 hordónyi emberi ürüléket és adótartozást hagyott maga után az erdei elvonulásbizniszt futtató ökoházaspár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e6b1293-7ff1-4cab-9646-b3d93f397db8","c_author":"MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az állatokat nem engedték be Németországba, hanem átadták a holland hatóságoknak.","shortLead":"Az állatokat nem engedték be Németországba, hanem átadták a holland hatóságoknak.","id":"20250407_zebrat-maom-nemet-rendorseg-kisteherauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e6b1293-7ff1-4cab-9646-b3d93f397db8.jpg","index":0,"item":"cdbb01a7-651e-405f-9b08-fa84b7b1d96c","keywords":null,"link":"/zhvg/20250407_zebrat-maom-nemet-rendorseg-kisteherauto","timestamp":"2025. április. 07. 20:51","title":"Két zebrát és hat majmot talált a német rendőrség egy kisteherautóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"710dbdfc-dc60-4564-aba3-63043cafc628","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Magyar Honvédség által rendszeresített Lynx gyalogsági harcjárművek aknavetős konfigurációjához a finn Patria fog tornyot szállítani.","shortLead":"A Magyar Honvédség által rendszeresített Lynx gyalogsági harcjárművek aknavetős konfigurációjához a finn Patria fog...","id":"20250409_Nemet-finn-hadiipari-egyuttmukodes-eszkoz-Rheinmetall-Patria-Lynx-honvedseg-aknaveto-haderofejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/710dbdfc-dc60-4564-aba3-63043cafc628.jpg","index":0,"item":"f1714530-6187-4234-ba4c-698ca1201d67","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_Nemet-finn-hadiipari-egyuttmukodes-eszkoz-Rheinmetall-Patria-Lynx-honvedseg-aknaveto-haderofejlesztes","timestamp":"2025. április. 09. 14:05","title":"Német–finn hadiipari együttműködésből kap új eszközöket a honvédség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c3e4785-d5bd-4d6c-8400-9ee9d55b0f26","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Trump szerint a kínaiak alkut akarnak kötni, csak nem tudják, hogyan tegyék.","shortLead":"Trump szerint a kínaiak alkut akarnak kötni, csak nem tudják, hogyan tegyék.","id":"20250408_A-Kinaval-szembeni-vamok-szerdan-legalabb-104-szazalekra-emelkednek-kozolte-a-Feher-Haz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c3e4785-d5bd-4d6c-8400-9ee9d55b0f26.jpg","index":0,"item":"f1149b6a-f093-48e4-a361-0e77097356b8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_A-Kinaval-szembeni-vamok-szerdan-legalabb-104-szazalekra-emelkednek-kozolte-a-Feher-Haz","timestamp":"2025. április. 08. 20:12","title":"A Kínával szembeni vámok szerdán legalább 104 százalékra emelkednek – közölte a Fehér Ház","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8639c2b1-1a62-499d-b9e7-d4c9e8193649","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Staller Ilona közösségi oldala arról árulkodik, hogy meggyőzte őt a Tisza Párt és Magyar Péter. A pornószínésznőtől régen sem állt távol a politika. ","shortLead":"Staller Ilona közösségi oldala arról árulkodik, hogy meggyőzte őt a Tisza Párt és Magyar Péter. A pornószínésznőtől...","id":"20250409_cicciolina-magyar-peter-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8639c2b1-1a62-499d-b9e7-d4c9e8193649.jpg","index":0,"item":"4ae5dbb3-4126-4162-9228-c63a8c25aeb8","keywords":null,"link":"/elet/20250409_cicciolina-magyar-peter-tisza-part","timestamp":"2025. április. 09. 10:37","title":"Magyar Péter Cicciolinát is maga mellett tudhatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56e102fc-c082-418f-b835-b3de4c8f18c2","c_author":"MTI","category":"kultura","description":"A 81 éves színész a cannes-i filmfesztivál díszvendége lesz.","shortLead":"A 81 éves színész a cannes-i filmfesztivál díszvendége lesz.","id":"20250407_Robert-De-Niro-tiszteletbeli-Arany-Palma-dij-cannes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56e102fc-c082-418f-b835-b3de4c8f18c2.jpg","index":0,"item":"f02a3670-c41d-4a7c-9c19-f3da5b09fa75","keywords":null,"link":"/kultura/20250407_Robert-De-Niro-tiszteletbeli-Arany-Palma-dij-cannes","timestamp":"2025. április. 07. 21:12","title":"Robert De Niro tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Teljesen átszabták Belső-Erzsébetváros közlekedési rendjét, hogy csökkentsék az átmenő gépjárműforgalmat. A cél érdekében a megoldás jónak tűnik, de egyelőre problémákat tud okozni, mikor egyirányú utcákban szemből találkoznak autók.
„Hova megy? Nem látja, hogy behajtani tilos?”
– kiált rá a közterület-felügyelő a Wesselényi utca megfordított szakaszára lendületből behajtó furgon sofőrjére. „Nem” – szól a rezignált válasz, majd a sofőr tolatni kezd.
A fővárosi és a VII. kerületi önkormányzat, illetve a BKK egyik napról a másikra alaposan átvariálta a Kiskörút és a Nagykörút közti terület Rákóczi út és Andrássy út határolta bulinegyed közlekedési rendjét – forgalomcsillapítási célzattal, egyelőre ideiglenes jelleggel.
A BKK az átalakítások első napján, augusztus 10-én koraeste „gyorsan alkalmazkodtak a közlekedők” címmel adott ki közleményt. Ehhez képest a kerületnek napokkal később ki kellett küldenie a közterület-felügyelőket a Wesselényi utcába, mert továbbra is kaotikus volt a helyzet, állítólag rendszeresek voltak a koccanás közeli helyzetek. Úgy tudjuk, a Wesselényi utcában a legkritikusabb a helyzet, ezért csak ide rendeltek ki közterület-felügyelőket. A többi beavatkozási ponton tapasztalataink szerint sokkal jobban boldogulnak a közlekedők.
hvg.hu
A közterület-felügyelők ugyanakkor nem bírságolják a szabálytalan járművezetőket, láthatóan nem a pénzbehajtás a cél, csak segíteni igyekszenek. Legalábbis egyelőre, ez még változhat, ha a közlekedők tényleg alkalmazkodnak a változásokhoz. Ami várhatóan nem lesz egyhamar, még a BKK is elismerte címében optimista közleményében, hogy „akadtak olyanok, akik rutinból közlekedtek”, és figyelmeztetett, hogy „figyeljenek a KRESZ-táblák által szabályozott közlekedési rendre, a kötelező haladási irányra”.
És akkor jöttek szembe az egyirányúban
Az egész forgalmi átszervezésben a kulcsszó éppen a haladási irány. A legfontosabb átalakítások, hogy a terület négy sugárirányú csatornájába (Dohány utca, Wesselényi utca, Dob utca, Király utca) gátakat építettek be, rövid szakaszokat, ahol fordított az utca haladási iránya. Vagyis például megy valaki befelé a Wesselényi utcán, aztán egyszer csak jön szembe egy behajtani tilos tábla (illetve sok, mert az új rend valóban alaposan ki van táblázva), és jönnek szembe más járművek, mert onnantól a haladási irány fordítva van. Így az adott úton nem lehet továbbmenni, csak le lehet róla kanyarodni. Aki nagyon akar, az persze megkerülheti a gátat (a rövid ellentétes haladási irányú szakaszt) és visszatérhet az adott utcába egy olyan ponton, ahol az már újra felvette a korábbi haladási irányát.
hvg.hu
Mindez nem érinti a tömegközlekedési járműveket, nekik ugyanis pár parkolóhely felszámolásával és átrendezésével csináltak helyet, hogy a haladási irány megfordulása ellenére egyenesen folytatni tudják az útjukat. Ezeket a szakaszokat a kerékpárosok is használhatják. A gépjárművezetőket (legalábbis elsőre) ez még jobban megzavarhatja, hiszen aki nem figyel a táblákra, csak azt látja, hogy a troli és a bicikli megy tovább egyenesen.
Szintén zavaró lehet, mivel a közlekedési rendszerben merőben szokatlan, hogy szűk, egyirányú utcák kereszteződéseiben szemből találkozzanak egymással járművek, amelyek ráadásul kanyarodhatnak ugyanarra az útra – vagyis az egyik jobbra, a másik balra. Mindebben persze nincs semmi szabálytalan, és a KRESZ tudja kezelni az ilyen helyzeteket. Az a kérdés, hogy bár elvileg minden gépjárművezető rendelkezik KRESZ-vizsgával, ők tudják-e kezelni ezeket a szokatlan helyzeteket.
hvg.hu
Mérnek mindent, mindenkit megkérdeznek
Felvethető, hogy itt most „szívatják az autósokat”. És ez igaz is bizonyos értelemben.
Az átszervezés deklarált célja, hogy csökkenjen a területen az átmenő gépjárműforgalom. A sugárirányú utcákba beépített haladásiirány-gátak, a szokatlan, de megszokva is odafigyelést igénylő közlekedési helyzetek mind azt célozzák, hogy a területen ne lehessen könnyen keresztülhaladni. Ezt a célt ezek a változtatások valóban jól is szolgálják, a Rákóczi út és az Andrássy út között gépjárművel sokkal kellemetlenebb és munkásabb lett befelé és kifelé közlekedni.
hvg.hu
Az nem egyértelmű, hogy időigényesebb-e, hiába volt eddig az egész terület közlekedési rendje arra kihegyezve, hogy a Dohány, Wesselényi, Dob, Király csatornák gépjárművel minél könnyebben járhatók legyenek, enyhén szólva nem voltak ritkák a dugók. Főleg csúcsidőben, de például a Király utca eleje a Deák térnél lényegében bármikor be tudott dugulni.
Mindenesetre a BKK és a kerület is végez méréseket.
Ami azt illeti, mérnek mindent a légszennyezettségtől kezdve odáig, hogy hány és milyen jármű hol lép be a területbe, illetve hol lépnek ki róla.
Az adatok és a lakossági véleményfelmérés tükrében fogják eldönteni, megtartják-e az új forgalmi rendet jelenlegi vagy módosított formájában.
Nem az autósokkal szúrtak ki, hanem az autóforgalommal
Ami a helyi „autósokat” illeti, vagyis a gépjármű-célforgalmat: a nehezített pálya nyilván azoknak is okoz kellemetlenséget, akik a területen laknak vagy dolgoznak és gépjárművel közlekednek. Vagyis akkor okoz nekik kellemetlenséget, amikor gépjárművel közlekednek.
Cserébe a helyi lakók és az ott dolgozók nyernek rajta, ha sikerül csökkenteni a gépjárműforgalmat, mert jobb lesz a levegő, kisebb lesz a zaj, békésebbek lesznek az utcák. Ugyanez a nyereség mindenki másra is érvényes, aki nem gépjárművel megy be a területre – ez elég sok embert jelent, adva, hogy a főváros egyik legfrekventáltabb (úgy is mint bulinegyed) részéről van szó.
hvg.hu
Mindenesetre úgy hallani, egyelőre a helyi lakosok körében sem arattak feltétlen sikert az átalakítások. Egyedi reakciókból persze nem lehet általános következtetéseket levonni,
ráadásul a közlekedési átszervezéseket jellemzően kezdetben elutasítás fogadja.
Különösen sok kritika éri a változtatások hirtelenségét, azok ugyanis egyáltalán nem lettek beharangozva, a bevezetés előtt bejelentve is csak épphogy. Felkészülési/tájékoztatási idő pedig egyáltalán nem volt, ezért annyira nem is meglepő, hogy hiába a táblaerdő, sok járművezető teljesen eltévedve botorkál. A városvezetés talán azt gondolhatta, hogy jobb gyorsan túlesni az elején/nehezén.
Budapest annyiban biztos nem lóg ki a sorból, hogy a világ szinte minden nagyvárosa a gépjárműforgalom-csökkentés irányába mozog, ezeket a folyamatokat a járvány csak felgyorsította.