Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f115821c-2ba8-4d4f-be27-bbebb1def114","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre többen fordulnak szakemberhez amiatt, hogy nem tudják szétválasztani a zajt és azokat a hangokat, amelyekre oda kellene figyelniük. A probléma azonban nem a fülükkel van.","shortLead":"Egyre többen fordulnak szakemberhez amiatt, hogy nem tudják szétválasztani a zajt és azokat a hangokat, amelyekre oda...","id":"20250429_zajszuros-fulhallgato-hallaszavar-adp","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f115821c-2ba8-4d4f-be27-bbebb1def114.jpg","index":0,"item":"aad1a49a-7cd0-4284-8190-9bbb48e9f125","keywords":null,"link":"/tudomany/20250429_zajszuros-fulhallgato-hallaszavar-adp","timestamp":"2025. április. 29. 05:00","title":"Okozhat-e hallászavart a zajszűrős fülhallgató?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e48a9372-60e1-42df-b9d0-6b0cc889de52","c_author":"Illényi Balázs","category":"tudomany","description":"Hogyan kell élelmezni egy holdbázis lakóit, vagy miben kell jártasnak lennie egy űrdiplomatának? Ilyen kérdésekre is választ kaphatnak azok, akik beiratkoznak a magyar űripari képzések valamelyikére. A programot a világon egyedülálló módon 21 hazai egyetem konzorciuma szervezi.","shortLead":"Hogyan kell élelmezni egy holdbázis lakóit, vagy miben kell jártasnak lennie egy űrdiplomatának? Ilyen kérdésekre is...","id":"20250429_urkutatas-magyar-kepzesek-egyetemek-unispace-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e48a9372-60e1-42df-b9d0-6b0cc889de52.jpg","index":0,"item":"b0ba6d93-60e9-4916-a762-625a0efb4d02","keywords":null,"link":"/tudomany/20250429_urkutatas-magyar-kepzesek-egyetemek-unispace-program","timestamp":"2025. április. 29. 10:03","title":"Űrmérnök, űrpolitikus, űrpszichológus: kozmikus képzések is működnek már a magyar egyetemeken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f432871e-01a9-4394-99bb-324ba87c2cbd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A volt orosz elnök még atomháborúval is riogatott.","shortLead":"A volt orosz elnök még atomháborúval is riogatott.","id":"20250429_Medvegyev-NATO-Oroszorszag-celpont-haboru-Ukrajna-Svedorszag-Finnorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f432871e-01a9-4394-99bb-324ba87c2cbd.jpg","index":0,"item":"801a2558-e4e5-4a75-815e-4e0705b48220","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_Medvegyev-NATO-Oroszorszag-celpont-haboru-Ukrajna-Svedorszag-Finnorszag","timestamp":"2025. április. 29. 11:37","title":"Medvegyev háborúval fenyegetett meg több NATO-tagállamot is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ccf7e36-90fd-4622-af7b-d6ae0b2c9b33","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Először elvesztette a felszerelését, másodjára pedig rosszul lett.","shortLead":"Először elvesztette a felszerelését, másodjára pedig rosszul lett.","id":"20250428_fudzsi-kinai-turista-hegymaszas-mentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ccf7e36-90fd-4622-af7b-d6ae0b2c9b33.jpg","index":0,"item":"7fa38984-90e7-401b-b497-d9f83833e97b","keywords":null,"link":"/elet/20250428_fudzsi-kinai-turista-hegymaszas-mentes","timestamp":"2025. április. 28. 13:14","title":"Kétszer kellett megmenteni egy turistát a Fudzsin, mert visszament a telefonjáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cda74605-942d-4754-b0a5-c42ddfc3c1c7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Alig öt éve jelent meg a piacon. ","shortLead":"Alig öt éve jelent meg a piacon. ","id":"20250429_masodszor-is-megujul-a-Volkswagen-ID3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cda74605-942d-4754-b0a5-c42ddfc3c1c7.jpg","index":0,"item":"68c724d3-cfbd-4eaa-8458-78782ac414af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250429_masodszor-is-megujul-a-Volkswagen-ID3","timestamp":"2025. április. 29. 08:16","title":"Másodszor is megújul a Volkswagen ID.3","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d765fd84-37c7-4b84-8528-7d3105d58d5f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A férfi vasárnap este tömegbe hajtott és 11 embert megölt a helyi filippínó közösség által szervezett fesztiválon.","shortLead":"A férfi vasárnap este tömegbe hajtott és 11 embert megölt a helyi filippínó közösség által szervezett fesztiválon.","id":"20250428_Megvadoltak-a-vancouveri-gazolot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d765fd84-37c7-4b84-8528-7d3105d58d5f.jpg","index":0,"item":"5b753ff0-5d4e-4e90-9b64-ac6ee23ae035","keywords":null,"link":"/vilag/20250428_Megvadoltak-a-vancouveri-gazolot","timestamp":"2025. április. 28. 07:11","title":"Megvádolták a vancouveri gázolót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6be6b4dd-3f69-4bd2-9377-39628c49ce85","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nem gyorsabban, hanem gyakrabban fog járni a 100E.","shortLead":"Nem gyorsabban, hanem gyakrabban fog járni a 100E.","id":"20250429_100e-bkk-gyakrabban-jar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6be6b4dd-3f69-4bd2-9377-39628c49ce85.jpg","index":0,"item":"1110eb6b-2f9c-4529-ba9e-001cd9545a64","keywords":null,"link":"/kkv/20250429_100e-bkk-gyakrabban-jar","timestamp":"2025. április. 29. 10:26","title":"Felpörgeti a BKK a reptéri buszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a38509e5-7fe3-403b-8c7a-2e07e7e08ed5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az Oscar-díjas Saul fia rendezőjének filmjét október 23-án mutatják be.","shortLead":"Az Oscar-díjas Saul fia rendezőjének filmjét október 23-án mutatják be.","id":"20250429_Megjelent-Nemes-Jeles-Laszlo-uj-filmjenek-az-Arvanak-az-elozetese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a38509e5-7fe3-403b-8c7a-2e07e7e08ed5.jpg","index":0,"item":"7484aa64-6291-4a5b-8142-4582f7dcbb74","keywords":null,"link":"/kultura/20250429_Megjelent-Nemes-Jeles-Laszlo-uj-filmjenek-az-Arvanak-az-elozetese","timestamp":"2025. április. 29. 15:17","title":"Megjelent Nemes Jeles László új filmjének, az Árvának az előzetese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Teljesen átszabták Belső-Erzsébetváros közlekedési rendjét, hogy csökkentsék az átmenő gépjárműforgalmat. A cél érdekében a megoldás jónak tűnik, de egyelőre problémákat tud okozni, mikor egyirányú utcákban szemből találkoznak autók.
„Hova megy? Nem látja, hogy behajtani tilos?”
– kiált rá a közterület-felügyelő a Wesselényi utca megfordított szakaszára lendületből behajtó furgon sofőrjére. „Nem” – szól a rezignált válasz, majd a sofőr tolatni kezd.
A fővárosi és a VII. kerületi önkormányzat, illetve a BKK egyik napról a másikra alaposan átvariálta a Kiskörút és a Nagykörút közti terület Rákóczi út és Andrássy út határolta bulinegyed közlekedési rendjét – forgalomcsillapítási célzattal, egyelőre ideiglenes jelleggel.
A BKK az átalakítások első napján, augusztus 10-én koraeste „gyorsan alkalmazkodtak a közlekedők” címmel adott ki közleményt. Ehhez képest a kerületnek napokkal később ki kellett küldenie a közterület-felügyelőket a Wesselényi utcába, mert továbbra is kaotikus volt a helyzet, állítólag rendszeresek voltak a koccanás közeli helyzetek. Úgy tudjuk, a Wesselényi utcában a legkritikusabb a helyzet, ezért csak ide rendeltek ki közterület-felügyelőket. A többi beavatkozási ponton tapasztalataink szerint sokkal jobban boldogulnak a közlekedők.
hvg.hu
A közterület-felügyelők ugyanakkor nem bírságolják a szabálytalan járművezetőket, láthatóan nem a pénzbehajtás a cél, csak segíteni igyekszenek. Legalábbis egyelőre, ez még változhat, ha a közlekedők tényleg alkalmazkodnak a változásokhoz. Ami várhatóan nem lesz egyhamar, még a BKK is elismerte címében optimista közleményében, hogy „akadtak olyanok, akik rutinból közlekedtek”, és figyelmeztetett, hogy „figyeljenek a KRESZ-táblák által szabályozott közlekedési rendre, a kötelező haladási irányra”.
És akkor jöttek szembe az egyirányúban
Az egész forgalmi átszervezésben a kulcsszó éppen a haladási irány. A legfontosabb átalakítások, hogy a terület négy sugárirányú csatornájába (Dohány utca, Wesselényi utca, Dob utca, Király utca) gátakat építettek be, rövid szakaszokat, ahol fordított az utca haladási iránya. Vagyis például megy valaki befelé a Wesselényi utcán, aztán egyszer csak jön szembe egy behajtani tilos tábla (illetve sok, mert az új rend valóban alaposan ki van táblázva), és jönnek szembe más járművek, mert onnantól a haladási irány fordítva van. Így az adott úton nem lehet továbbmenni, csak le lehet róla kanyarodni. Aki nagyon akar, az persze megkerülheti a gátat (a rövid ellentétes haladási irányú szakaszt) és visszatérhet az adott utcába egy olyan ponton, ahol az már újra felvette a korábbi haladási irányát.
hvg.hu
Mindez nem érinti a tömegközlekedési járműveket, nekik ugyanis pár parkolóhely felszámolásával és átrendezésével csináltak helyet, hogy a haladási irány megfordulása ellenére egyenesen folytatni tudják az útjukat. Ezeket a szakaszokat a kerékpárosok is használhatják. A gépjárművezetőket (legalábbis elsőre) ez még jobban megzavarhatja, hiszen aki nem figyel a táblákra, csak azt látja, hogy a troli és a bicikli megy tovább egyenesen.
Szintén zavaró lehet, mivel a közlekedési rendszerben merőben szokatlan, hogy szűk, egyirányú utcák kereszteződéseiben szemből találkozzanak egymással járművek, amelyek ráadásul kanyarodhatnak ugyanarra az útra – vagyis az egyik jobbra, a másik balra. Mindebben persze nincs semmi szabálytalan, és a KRESZ tudja kezelni az ilyen helyzeteket. Az a kérdés, hogy bár elvileg minden gépjárművezető rendelkezik KRESZ-vizsgával, ők tudják-e kezelni ezeket a szokatlan helyzeteket.
hvg.hu
Mérnek mindent, mindenkit megkérdeznek
Felvethető, hogy itt most „szívatják az autósokat”. És ez igaz is bizonyos értelemben.
Az átszervezés deklarált célja, hogy csökkenjen a területen az átmenő gépjárműforgalom. A sugárirányú utcákba beépített haladásiirány-gátak, a szokatlan, de megszokva is odafigyelést igénylő közlekedési helyzetek mind azt célozzák, hogy a területen ne lehessen könnyen keresztülhaladni. Ezt a célt ezek a változtatások valóban jól is szolgálják, a Rákóczi út és az Andrássy út között gépjárművel sokkal kellemetlenebb és munkásabb lett befelé és kifelé közlekedni.
hvg.hu
Az nem egyértelmű, hogy időigényesebb-e, hiába volt eddig az egész terület közlekedési rendje arra kihegyezve, hogy a Dohány, Wesselényi, Dob, Király csatornák gépjárművel minél könnyebben járhatók legyenek, enyhén szólva nem voltak ritkák a dugók. Főleg csúcsidőben, de például a Király utca eleje a Deák térnél lényegében bármikor be tudott dugulni.
Mindenesetre a BKK és a kerület is végez méréseket.
Ami azt illeti, mérnek mindent a légszennyezettségtől kezdve odáig, hogy hány és milyen jármű hol lép be a területbe, illetve hol lépnek ki róla.
Az adatok és a lakossági véleményfelmérés tükrében fogják eldönteni, megtartják-e az új forgalmi rendet jelenlegi vagy módosított formájában.
Nem az autósokkal szúrtak ki, hanem az autóforgalommal
Ami a helyi „autósokat” illeti, vagyis a gépjármű-célforgalmat: a nehezített pálya nyilván azoknak is okoz kellemetlenséget, akik a területen laknak vagy dolgoznak és gépjárművel közlekednek. Vagyis akkor okoz nekik kellemetlenséget, amikor gépjárművel közlekednek.
Cserébe a helyi lakók és az ott dolgozók nyernek rajta, ha sikerül csökkenteni a gépjárműforgalmat, mert jobb lesz a levegő, kisebb lesz a zaj, békésebbek lesznek az utcák. Ugyanez a nyereség mindenki másra is érvényes, aki nem gépjárművel megy be a területre – ez elég sok embert jelent, adva, hogy a főváros egyik legfrekventáltabb (úgy is mint bulinegyed) részéről van szó.
hvg.hu
Mindenesetre úgy hallani, egyelőre a helyi lakosok körében sem arattak feltétlen sikert az átalakítások. Egyedi reakciókból persze nem lehet általános következtetéseket levonni,
ráadásul a közlekedési átszervezéseket jellemzően kezdetben elutasítás fogadja.
Különösen sok kritika éri a változtatások hirtelenségét, azok ugyanis egyáltalán nem lettek beharangozva, a bevezetés előtt bejelentve is csak épphogy. Felkészülési/tájékoztatási idő pedig egyáltalán nem volt, ezért annyira nem is meglepő, hogy hiába a táblaerdő, sok járművezető teljesen eltévedve botorkál. A városvezetés talán azt gondolhatta, hogy jobb gyorsan túlesni az elején/nehezén.
Budapest annyiban biztos nem lóg ki a sorból, hogy a világ szinte minden nagyvárosa a gépjárműforgalom-csökkentés irányába mozog, ezeket a folyamatokat a járvány csak felgyorsította.