szerző:
Mészáros Márton
Tetszett a cikk?

A kezdete előtt félmillió új szerződésről is lehetett hallani, ennyi biztosan nem lesz, de így is százezreket érdekel a lakásbiztosítási kampány. Az ügyfelek tízezreket spórolhatnak, a piac pedig átrendeződik.

Akár félmillió szerződésváltással is számoltak a legoptimistább becslések a lakásbiztosítási kampány során, ám a valós érdeklődés ettől jóval elmarad, ez már az első két hét tapasztalatai alapján is kijelenthető. Ez még nem jelenti azt, hogy a kampány kudarcra lenne ítélve, hiszen várhatóan így is százezres nagyságrendben nézik át a lakásbiztosítási szerződéseket. A kampány célja pedig elsősorban ez – hangzott el a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) keddi sajtótájékoztatóján, amelyről itt írtunk bővebben.

Az 500 ezres várakozás a biztosítási piac jelentős átrendeződését jelentette volna, hiszen az elmúlt években átlagosan 400-450 ezer lakásbiztosítási szerződés köttetett Magyarországon. Körbekérdeztünk az alkuszoknál és a biztosítóknál arról, hogyan ítélik meg a kampányt az első hetek tapasztalatainak fényében. 

Az egész piacot nézve az eddigi éves szám harmada, 130-170 ezer új szerződés jöhet össze most egy hónap alatt – vélekedett megkeresésünkre Kozma Gábor, az insura.hu vezérigazgatója. A Groupamánál ugyancsak 100 és 200 ezer közötti szerződésváltásra számítanak. Egyedül a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) közölt merészebb becslést, ők azt saccolják, hogy 200 ezer új biztosítás megkötése várható.

A biztosítási piac szereplői ugyanakkor szinte kivétel nélkül felhívták a figyelmet arra, hogy ezek a számok változhatnak, mert a szerződések többségét várhatóan március második felében kötik meg. Ezt a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampányok tapasztalatai mellett az is alátámasztja, hogy a lakásbiztosítások esetében fontosabb a személyre szabhatóság, és jóval szélesebb kínálatból választhatnak az ügyfelek, ezért jellemzően hosszabb időt vesz igénybe a döntés.

Tűzoltók egy égő családi házat oltanak Csongrád-Csanád vármegyében
BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság

Egyelőre válogatnak a lakásbiztosítások között

Az előző év azonos időszakához képest 10-15-szörös az aktivitás az ügyfelek részéről – ezt már Németh Péter, a CLB kommunikációs igazgatója közölte lapunkkal. Hasonlóan nyilatkozott a Netrisk is, amely szerint több, mint 15-szörösére emelkedett a náluk végzett kalkulációk száma, ami közel 100 ezer elvégzett számítást jelent. Az érdeklődés nagyságát mutatja az is, hogy a biztosítási portál tájékoztatása szerint az ügyfelek 65 százaléka korábban nem volt kapcsolatban az oldalukkal. A Netrisk szerint ráfért a hazai biztosítási piacra a kampány, amit az is jelez, hogy közel húsz éves, 2006-ban kötött lakásbiztosítást is újítottak már meg rajtuk keresztül.

Az Uniqánál is ugyanez a helyzet, az oldalaik látogatottsága két-háromszorosára nőtt a kampány előtti időszakhoz képest. A Groupama elsősorban ügyfélpontjain tapasztalja a megnövekedett érdeklődést, ők is azt látják, hogy egy átlagos havinak 10-15-szerese a mostani forgalom.

Megtakarítások és kedvezmények a lakásbiztosításoknál

A lakáskampánytól a biztosítások árának csökkenését várta a szakma nagy része, ami valóra válni látszik: az insura.hu szerint körülbelül 25 százalékot spórolhatnak ügyfelek, ami a tavalyi átlagos lakásbiztosítási díjjal (58 ezer forint) számolva 14,5 ezer forintos megtakarítást jelenthet. A Netrisk felületén kötött biztosítások átlagosan 34 ezer forintba kerültek, ez 24 ezer forinttal alacsonyabb az említett tavalyi átlagnál. A CLB szerint 18-22 ezer forintot spórolnak azok, akik a kampány idején kötnek lakásbiztosítást.

Az látszik a számokból, hogy a biztosítást váltók többsége anyagilag jól jár, arra azonban a biztosítók és az alkuszok egyaránt igyekeznek felhívni a figyelmet, hogy ne az ár legyen a kizárólagos szempont szerződésváltáskor – pedig az ügyfelek 70 százaléka ez alapján dönt, erről itt írtunk bővebben. Az Allianz tavalyi felmérése is hasonló számokat hozott, a szerint az ügyfelek 62,1 százalékánál az ár-érték arány, 14,1 százalékánál pedig csak az ár a döntő szempont.

Biztosítói és alkuszi oldalról nagy a hangsúly az alulbiztosítottság elkerülésén is, a CLB pedig úgy látja, hogy ez a hozzáállás az ügyfelekre is átragadt.

Afelől is érdeklődtünk, hogy az áron túl milyen kiegészítő biztosítások és szolgáltatások a népszerűek. Az alkuszok szerint az ügyintézés gyorsasága, az elektronikus kommunikáció fontos pluszpont, a kiegészítő fedezetek közül pedig sokan választanak balesetbiztosítást, de a besurranásra kötött biztosítások is keresettek. A Netrisk és az Insura szerint egyaránt a beázás és a dugulás szerepel a biztosított káresetek élmezőnyében.

Az Allianz szerint a CT/MRI fedezetet is sokan választják, ahogyan a különböző asszisztencia szolgáltatásokat is, így a mesterember helyszínre küldését kár esetén, a jogi segítségnyújtást és a műszaki tanácsadást is. Arról, hogy milyen extrém kiegészítő fedezeteket nyújtanak a biztosítók, itt írtunk korábban.

A biztosítók ezen túl olyan kedvezményekkel is próbálják magukhoz csábítani az ügyfeleket, mint a hűségkedvezmények, az ajándéktárgyak és az ajándék kiegészítők.

Átalakul a lakásbiztosítási piac

Az előzetes várakozásoknak megfelelően a kampány során csökken a korábban a piac több mint 80 százalékát lefedő négy nagy biztosító, az Alfa, a Groupama, a Generali és az Allianz együttes részesedése, de nem azonos mértékben veszítenek pozíciójukból. A Groupama a CLB szerint a kampány nyertesei közé tartozik, és a Netrisk és az Insura szerint is 10 százalék feletti a részesedésük az új szerződésekből. Az eddigi piacvezető Alfa az Insura felületén továbbra is első, a Netrisk oldalán azonban a 10 százalékot sem éri el. Mindehhez persze érdemes hozzátenni, hogy a nagy biztosítóknak van saját értékesítői hálózatuk is, így nem meglepő, hogy az alkuszoknál kötött szerződések között kisebb a részesedésük, mint a teljes piacon. A fentieken túl a nyertesek között említik még az alkuszok a KöBe-t, a K&H-t és a Gránitot is.

Az ügyfelek mozgolódása abból is látszik, hogy az új szerződések többségét új biztosítónál kötik a lakástulajdonosok. Az Insura és a Netrisk szerint is mindössze 16 százalék választotta újra ugyanazt a céget az otthona biztosítására.

Arra is számítani lehetett, hogy teret nyernek a Magyar Nemzeti Bank által meghatározott feltételeknek megfelelő Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások (MFO-k) is. Az Insuránál az új szerződések 36 százaléka ilyen, a Netrisknél 34,9 százalék az arányuk, holott egy évvel korábban még csak 11 volt. A CLB-nél náluk 20-22 százaléknyi az MFO az újonnan kötött biztosítások körében.

Panelház a békásmegyeri lakótelepen
Lakos Gábor

A várt elmozdulás tapasztalható a biztosítások megkötésének módjában is, az alkuszok szerepe a bő kínálat miatt felértékelődött. Egyre többen választják az internetes biztosításkötési lehetőségeket is, az Insuránál a szerződések 63 százalékát kötötték így, de a CLB adatai szerint is ez a legnépszerűbb megoldás. A Netrisknél 10 százalékról 25 százalék felé nőtt az online kötött biztosítások aránya. Az Allianz szerint eddig 10-ből 6-7-en szerződtek személyesen, de most ők is elmozdulást tapasztaltak az internet felé. A sorból a Groupama tapasztalatai lógnak ki, náluk továbbra is mindössze 10 százalék körüli az interneten kötött biztosítások aránya, és saját tanácsadói csatornáikon keresztül kötik a legtöbb szerződést, nagyjából 60 százalékban.

Hogy mire érdemes figyelni a márciusi lakásbiztosítási kampány alatt, itt írtunk részletesen:

Márciusban ingyen válthatunk lakásbiztosítást, összeszedtük, mire érdemes figyelni

Jól és rosszul is lehet járni a márciusi lakásbiztosítási kampánnyal, megnéztük, miért éri meg váltani, és mi az, amire különösen fontos odafigyelnünk az új biztosítás kiválasztásakor.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!