szerző:
MTI

Ökrös András, a MÁV Rt. pénzügyi vezérigazgató-helyettese bírálta a vasúttársaság motorvonat-beszerzési tenderének eredményszámítását, a vezérigazgató felfüggesztette beosztottját és vizsgálatot rendelt el ellene. A MÁV közölte, hogy minden érintett tudatában volt és elfogadta a motorvonat tender értékelési szempontjait, ezen belül az elszámolási szisztémát is.

Ökrös András az Indexnek nyilatkozva azt mondta, hogy a vasúttársaság beruházási részlege által elkészített eredmény pénzügyi számításait át kellett volna számolniuk a MÁV pénzügyeseinek. "Nem állítom, hogy a MÁV rosszul döntött a tender győzteséről, de szerintem nem mondhatjuk kellően megalapozottan, hogy jó döntés született. Ehhez szükség lett volna arra, hogy az értékelést végzőktől független MÁV-os szakemberek átnézzék a számítást" - foglalta össze álláspontját Ökrös András az internetes portálnak. "Közgazdasági evidencia, hogy a versenyzők ajánlatait jelenérték-számítással kellett volna összehasonlítani, nem pedig azzal a módszerrel, ahogy történt" - mondta a MÁV pénzügyeinek jelenlegi felelőse az Indexnek.

HVG: Kapcsolódások és üt-közések
A svájci Stadler és a Ganz Transelektro Rt. párosát hirdette győztesnek a MÁV az elővárosi vasúti tenderen, a vesztes Bombardier megtámadja a döntést. Ha késne a szerződés-kötés, az első két szerelvény mégsem a választások előtt futna be, hogy javítsa az ingá-zók "közhangulatát".
A HVG csütörtöki számában megjelenő, a  vitatott köz-beszerzésről szóló cikket itt olvashatja el.
Ökrös András szerint egy 100 milliárd forintos nagyságrendű közpénz-költésnél ugyanis megengedhetetlen, hogy bármilyen hiba csússzon a kalkulációba. Ráadásul igen bonyolult, súlyozott pontozási rendszerről van szó, amely szerint a maximálisan szerezhető 1000 ponthoz képest minimális, kevesebb mint 7 pontos különbséggel hozták ki győztesnek a svájci Stadler és a magyar Ganz Transelektro konzorciumát.

A vezérigazgató-helyettes szerint azt is meg kellett volna vizsgálni, hogy a tavaly áprilisban meghirdetett közbeszerzési tender tárgyalási fordulói közben vajon nem módosították-e úgy a szabályokat (ilyesmire számos esetben sor került), hogy emiatt más lett a győztes. Ökrös András nyilatkozatát kiegészítve az MTI-nek elmondta: továbbra is úgy látja, hogy dupla ellenőrzés kellett volna a tenderszámításnál, valamennyi szakmai vonatkozású megjegyzését fenntartja, de nem kívánja tovább kommentálni a leírtakat.

Mándoki Zoltán, a MÁV. Rt. vezérigazgatója a szerdán megjelent nyilatkozata kapcsán Ökrös András ellen vizsgálatot rendelt el, és a vizsgálat lezárásig felfüggesztette pénzügyi vezérigazgató-helyettesi munkaköréből - áll a MÁV közleményében, amely arra is kitér: Ökrös András, korábban mint a MÁV Treasury vezetője, későbbiekben pedig mint a vasúttársaság pénzügyi vezérigazgató-helyettese mindvégig részese volt a közbeszerzési folyamatnak, tudatában volt a tárgyalások pontos menetének. A tárgyalásokon elfoglaltságától függő gyakorisággal vett részt. Az eljárás időszakában semmilyen kifogást nem emelt, holott azt a társaság mindennapi munkafolyamatában bármikor megtehette volna - ismertette közleményében a MÁV.

A Bombardier kifogást emel (Oldaltörés)

Ulrich Bieger, a tenderen második helyezést elért cég, a Bombardier német érdekeltségének szóvivője úgy nyilatkozott, hogy szerdán juttatják el a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz a tenderértékeléssel kapcsolatos kifogásukat levélben. A Közbeszerzési Döntőbizottság közölte, hogy szerdán beérkezett a Bombardier kérelme, és az eljárás indítása megtörtént.

A MÁV Rt. 2004-ben írta ki 30+30 villamos motorvonat szállítására és karbantartására a kétfordulós pályázatot, amelyre az előminősítést követően négy pályázó, az Alstom, a Bombardier, a Siemens és a Ganz Transelektro-Stadler adott be ajánlatot. A MÁV Rt. igazgatóságának március 18-i döntése szerint a tendert a Ganz Transelektro-Stadler nyerte.  

A nyertes ajánlata szerint a 30 motorvonatra és további 30 vonatra vonatkozó opciót figyelembe véve az egy járműre jutó ár 4 millió 960 ezer euró, a karbantartási költség 125 ezer euró évente járművenként, a takarítási költség 10400 euró járművenként évente. A Bombardier szóvivője szerint cége ennél kedvezőbb ajánlatot tett.

Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója szerint a Flirt motorvonatok első példánya 2006 márciusában már szállíthat utasokat, a szerződést a tenderkiírás értelmében legkésőbb április 18-áig aláírják. A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. bevétele 2004-ben 7,6 milliárd forintot tett ki, ebből már jelentős részt képviselnek az alacsonypadlós trolibuszok, amelyekből a BKV 2008-ig 45 darabot  kíván rendelni, Debrecen pedig 21-et - rögzítette Dunai. A vezérigazgató elmondta azt is, hogy éppen március 23-ától közlekednek Rómában a Ganz-Solaris trolibuszok, a lengyel Solaris cég a kooperációs partner a megrendelt a 18 járműnél. A mostani megrendelés nyomán 2005-ben a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. árbevétele a tervezett 10 milliárd forintról 12-15 milliárdra emelkedik, s 2006-ban az összeg elérheti a 20 milliárdot is - jelezte Dunai Zoltán.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Hét nap

MÁV-TAKTIKÁZÁS

A múlt héten a Magyar Magánvasút Rt. (MMV) a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatát kérte a MÁV Rt.

Gazdaság

Kapcsolódások és ütközések

A svájci Stadler és a Ganz Transelektro Rt. párosát hirdette győztesnek a MÁV az elővárosi vasúti tenderen, a vesztes Bombardier megtámadja a döntést. Ha késne a szerződéskötés, az első két szerelvény mégsem a választások előtt futna be, hogy javítsa az ingázók "közhangulatát".

Otthagyja az Operettszínházat Veréb Tamás

Otthagyja az Operettszínházat Veréb Tamás

A pénz mellé elismerést és feladatot is kaptak magyar tudósok, Brüsszeltől

A pénz mellé elismerést és feladatot is kaptak magyar tudósok, Brüsszeltől

Hamarabb árulják a OnePlus 6T-t, mint ahogy bejelentik?

Hamarabb árulják a OnePlus 6T-t, mint ahogy bejelentik?

Mondott pár érdekeset Bánki Erik a lakáskasszák folytatásáról

Mondott pár érdekeset Bánki Erik a lakáskasszák folytatásáról

Donald Trump és Kim Dzsong Un ismét nekifut a világbékének

Donald Trump és Kim Dzsong Un ismét nekifut a világbékének

Magyarellenes óriásplakátok miatt indult eljárás Kárpátalján

Magyarellenes óriásplakátok miatt indult eljárás Kárpátalján