szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A jövő évtized elejétől Budapest bizonyos részeire már csak különleges úthasználati díj, az úgynevezett dugódíj megfizetésével lehet majd behajtani - mondta Demszky Gábor főpolgármester vasárnap az Európai Mobilitási Hét megnyitóján.

Demszky Gábor közlése szerint ezt az adót azok fizetik majd, "akik egy bizonyos térségbe, mondjuk Budapest közigazgatási határain belülre belépnek gépkocsival". Ez a megoldás - a belső városrészek környezeti terhelésének csökkentése - már Európa számos városában bevált, tette hozzá a főpolgármester, megjegyezve, hogy ez a lépés természetesen érdekeket sért majd.

"Természetesen ezt nem nagyon fogják megtapsolni azok, akik az agglomerációban laknak, vagy a külső részeken laknak, mert pénzbe kerül, s mert életmódváltásra kényszerít, mert nem tudják megfizetni" - vélekedett.

A főpolgármester hangsúlyozta, hogy nem lát más megoldást az egyre növekvő autóforgalom által okozott környezeti károk enyhítésére. Leszögezte: ahhoz, hogy Budapest élhetőbb, szerethetőbb legyen, elengedhetetlen a napjainkra már 1,2 milliósra duzzadt budapesti autóstábor közlekedésének visszaszorítása. A város szerkezete ugyanis nem az autókra, és főleg nem az ilyen nagy számú gépjárműforgalomra épült - magyarázta.

Demszky Gábor, aki a megnyitóra maga is kerékpárral érkezett, kifejtette, hogy az autósoknál szemléletváltásra van szükség. A cél az, hogy minél többen használják a tömegközlekedési járműveket, pattanjanak kerékpárra, illetve hogy gyalogoljanak.

A főpolgármester szerint ahhoz, hogy a hétvégi több százezer kerékpáros munkába is biciklivel járjon, kerékpártárolók építésére, a munkahelyeken pedig tusolók kialakítására van szükség.

Az idén a mobilitási hetet a "Legyen az utca az embereké" szlogen jegyében tartják. Szeptember 16-22. között a fenntartható közlekedés illetve a közösségi közlekedés fejlesztése áll a különféle rendezvények középpontjában. Szeptember 22-én, az Európai Autómentes Napon a járműforgalom elől lezárt Andrássy úton különféle programokkal hívják majd fel a figyelmet a környezettudatos életmód előnyeire, a környezetbarát közlekedési eszközök használatára.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Demszky: dugók, por, zaj, problémák 2010-ig

A kelenföldi indítóaknában kedden délelőtt megkezdődött a 4-es metró Keleti pályaudvarig tartó első, 7,2 kilométeres szakaszának előreláthatóan csaknem három évig tartó fúrása; a munkálatok az eredeti határidőhöz képest több mint féléves késéssel indultak el.